Een MBA halen is een waardevolle verrijking voor een carrière. Maar hoe haal je het meeste voordeel uit dat felbegeerde papiertje? Vijf tips.
MBA-alumni verdienen meer salaris, krijgen betere functies en vinden ook zelf dat een MBA waardevol is geweest voor hun professionele succes. Dat blijkt in ieder geval uit de jaarlijkse GMAC Alumni Survey uit 2015 onder 12.000 MBA-afgestudeerden wereldwijd van ruim 300 internationale business schools. Van hen geeft 90 procent aan dankzij hun MBA ‘substantieel’ meer te zijn gaan verdienen. De meerderheid bekleedt bovendien 5 jaar na hun MBA minstens een senior level positie. Niet verwonderlijk dus dat uit de enquête blijkt dat de alumni een MBA als een solide investering beschouwen. Zoals Sangeet Chowfla, president van GMAC het zegt: ‘Een MBA is een belangrijke prikkel voor persoonlijk, professioneel en financieel presteren. Het is meer dan een papiertje, het is een carrièrekatalysator.’
Maar hoe haal je er het meest uit? 5 handige tips
#1. Begin met een duidelijk doel voor ogen
Om het meeste uit een MBA te halen, is het belangrijk goed voor ogen te hebben wat je nu precies ermee wilt bereiken. Gaat het uiteindelijk om praktische of ook om theoretische kennis? ‘Kijk naar wat past bij je werk- en je familiesituatie’, zegt Marcel van Kasteel, ceo van Philips Handheld Diagnostics. ‘Te jong een MBA doen heeft in mijn ogen ook niet zoveel zin.’
Te jong een MBA doen heeft in mijn ogen niet zoveel zin.’
Van Kasteel volgde zelf zijn MBA aan Business School Nederland. ‘Kies een programma dat echt bij je past en heb er vervolgens oprecht plezier in’, oppert ook Pam Corey, hoofd marketing van IT-bedrijf ProQuest en in bezit van een MBA van Seattle University. ‘Veel mensen volgen een MBA, puur voor het idee van een MBA volgen zonder dat ze weten hoe ze het ook echt zinvol kunnen benutten.’ Heb dus zelf een goed plan, want alleen een MBA is niet genoeg.
#2. Combineer een MBA mét ervaring
MBA-studenten die weten wat ze willen, initiatiefrijk zijn en hun ervaring goed weten in te zetten om zichzelf te verbeteren, zijn degenen die vervolgens ook echt competitief in hun carrière zullen zijn, zegt Raj Jeyakumar, ceo van het internationale recruitmentbureau Toptal. De Sri Lankaan behaalde zelf zijn Masters natuurkunde aan Oxford en volgde vervolgens een MBA aan de Amerikaanse Wharton School.
Zijn bedrijf levert ingenieurs aan uiteenlopende klanten als J.P. Morgan, Pfizer,Gucci, uitgeverij Axel Springer en Airbnb. Hoewel zijn bedrijf werkt met mensen die MBA’s op zak hebben van top business-schools is volgens hem uiteindelijk toch diepgaande expertise die uiteindelijk het zwaarste weegt. ‘Ervaring weegt zwaarder dan een topnaam van een businessschool.’ Maar wie de twee weet te combineren, staat er het beste voor.
Ook Van Kasteel wijst erop dat een MBA op zich de deur bij een multinational niet automatisch opent. Van Kasteel: ‘Vrijwel al onze sollicitanten zijn academisch hoog opgeleid. Zeker de sollicitanten uit Azië beschikken vaak al over twee academische studies. Een MBA heeft pas echt zin als je al de ervaring en verantwoordelijkheid hebt uit managementfuncties en de kennis praktisch kunt inzetten.’
Een MBA heeft pas echt zin als je al de ervaring en verantwoordelijkheid hebt uit managementfuncties en de kennis praktisch kunt inzetten.’
#3. Promoot jezelf als een merk
Fijn, zo’n MBA op zak, maar om alle voordelen ervan te kunnen benutten, is het ook belangrijk dat de rest van de wereld weet wie je bent en vooral wat wat je kunt. Met dat te etaleren begin je al gedurende het MBA-programma, zegt de Cambodjaanse hoogleraar, auteur, TED-spreker en ondernemer Emad Rahim. Rahim werkte bij en deed opleidingen bij vele businessschools waaronder Harvard en Chicago Booth School of Business.
Het is ook belangrijk dat de rest van de wereld weet wie je bent en vooral wat wat je kunt’
Rahim: ‘Gebruik social media om jezelf als merk te ontwikkelen. Plaats serieuze content gericht op de carrière die je voor ogen hebt.’ De Linkedin-pagina van Rahim zelf geeft een aardig idee hoe dat eruit zou moeten zien. Net als zijn Facebook-pagina. Bovendien twittert Rahim er flink op los en natuurlijk hield hij ook nog een TEDtalk. Over hoe zinvol is om toch vooral je verhaal te vertellen. Voor empathie – Rahim is een overlevende van de Cambodjaanse ‘killing fields’ – en om echt met anderen te ‘connecten’. Met een plan komen om jezelf als een merk goed te verkopen, moet ook niet zo moeilijk zijn voor mensen met een MBA op zak. Het analyseren van de behoeften van de arbeidsmarkt zou nog vers in het geheugen moeten liggen.
#4. Onderhandel over je salaris
Met het felbegeerde papiertje op zak en net een cursus onderhandelen achter de rug lijkt de afgestudeerde MBA’er in een uitgelezen positie om goed over een flink salaris te onderhandelen. ‘Maar kijk ook uit voor te veel arrogantie, waarschuwt Cynthia Saunders-Cheatham, executive director van het carrièrecentrum van Cornell University’s Johnson School of Management. ‘Zo’n 10 of 15% meer vragen voor salaris is vrij normaal, 40% gaat wat ver. En kijk ook vooral naar de mogelijkheden binnen het hele pakket.’
Ze raadt bijna afgestudeerden ook aan zich te verdiepen in de gegevens die over salarissen op de business school zelf aanwezig is. ‘Vraag ook vooral klasgenoten naar hun salarissen.’ En vervolgens: ‘weersta de verleiding om te onderhandelen om het onderhandelen’, zo schreef Deepal Malhotra, hoogleraar Business Administration aan Harvard Business School, enkele jaren terug in zijn artikel 15 Rules for Negotiating a Job Offer. MBA’ers hebben hier volgens Malhotra nogal eens last van. ‘Ze gaan over de kleinste details hagglen. En dan kan erg irriteren.’
Weersta de verleiding om te onderhandelen om het onderhandelen’
#5. Netwerken, netwerken, netwerken
Een MBA ten volle benutten heeft behalve kennis en ervaring opdoen ook veel te maken met een geweldig netwerk ontwikkelen. ‘Bij scholen van Harvard of Yale spreekt dit voor zich’, zegt Rahim. ‘Je breidt je netwerk uit met gevestigde businessleiders, mensen die ook zelf weer vrienden en familieleden hebben die werken voor Fortune 500-bedrijven. Het maakt niet uit naar welke businessschool je gaat, overal kun je goede relaties opbouwen met hoogleraren en klasgenoten. Je weet tenslotte nooit waar ze uiteindelijk belanden.’
Het maakt niet uit naar welke businessschool je gaat, overal kun je goede relaties opbouwen’
Lees ook:
Foto via Flickr.com