#1. Kies voor andere landen
Naar het buitenland met je product of dienst? Veel bedrijven gaan het avontuur aan zonder een duidelijk plan of concreet doel. ‘Een gezonde dosis opportunisme heb je als ondernemer natuurlijk wel nodig, maar door een beetje structuur aan te brengen bereik je veel sneller succes. Dat betekent dus ook bewust kiezen’, vertelt Bart Jan Koopman, directeur van evofenedex, ondernemersorganisatie op het gebied van logistiek en export.
Eén van de belangrijkste keuzes gaat over het land waar je naartoe exporteert. In de praktijk is dat vaak een kwestie van toeval. Er meldde zich ooit toevallig een handelsagent of er kwam zomaar een flinke order binnen. Door een bril van de ondernemer bekeken zijn dat kansen die je niet zomaar wil laten liggen.
Maar zorgt deze benadering in the end altijd voor het beste resultaat? Nee, zegt de directeur van evofenedex stellig. ‘Soms lijkt het heel vanzelfsprekend om ergens naartoe te gaan, maar blijkt uit onderzoek het tegendeel waar. Het land is qua afzetgebied bijvoorbeeld te klein voor serieuze omzetten of wordt gedomineerd door een kapitaalkrachtige marktleider.’
Doe daarom gericht landenonderzoek. Kies bewust voor gebieden waar jouw product of dienst veel potentie heeft en laat andere, minder goed-renderende landen (voorlopig even) links liggen.
#2. Investeer in onderzoek
De zoektocht naar het juiste land heb je zojuist afgerond. Maar wat weet je eigenlijk over deze plek waar je naartoe exporteert? Mogelijk veel minder dan je eigenlijk zou moeten. Informatie vergaren over het land dat je uitgekozen hebt, is één van dé manieren om de vraag naar jouw product of dienst op te schroeven. Doe daarom marktonderzoek.
En nee, dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Zo bestaat er voor kleinere ondernemers bijvoorbeeld de Starters International Business (SIB). Tegen betaling van een paar honderd euro komt er dan een exportadviseur naast je staan, die je helpt met het maken van lastige, maar belangrijke keuzes.
Maar ook evofenedex kan hierin een rol spelen. Zij hebben diverse adviseurs in huis die met je mee kunnen kijken en je onder andere kunnen helpen om een juridische risicoanalyse te maken voor het land wat je op het oog hebt.
‘Maak verder gebruik van het Nederlandse postennetwerk in het buitenland’, zegt Koopman van evofenedex. ‘Dan gaat het om een ambassade, consulaat of een NBSO, een Netherlands Business Support Office. De mensen daar zijn er om Nederlandse ondernemers te helpen. Zij beschikken over specifieke branche-informatie en een netwerk waarmee je mogelijk meer omzet kunt halen.’
Advertorial Trends in export (gratis rapport)
Nieuwe markten te betreden? Dit rapport geeft je inzicht in het Nederlandse exportklimaat en inspiratie voor je strategisch exportplan.
lees verder#3. Ga netwerken
In contact komen met buitenlandse afnemers. Er is geen betere plek om dat snel voor elkaar te krijgen dan op een internationale beurs. Geen geld om zo’n eigen stand te betalen? Ook dan biedt een beurs nog steeds volop kansen. Volgens Bart Jan Koopman kun je er namelijk prima netwerken. ‘Bereid je wel goed voor’, zegt hij. ‘Kijk welke standhouders er zijn en plan van tevoren afspraken in je agenda. Zo vergroot je de kans op succes.’
Naast de reguliere beurzen worden in sommige landen ook zogeheten pitch-events georganiseerd. Tientallen merken krijgen dan een hotelkamer aangewezen die ze mogen ombouwen tot kleine beursstand. Dat kan één, twee, soms drie dagen duren. Elke twintig minuten komt er een potentiële koper langs met wie je het gesprek aangaat.
#4. Werk aan testimonials
Meer klanten betekent meer omzet. Die ondernemerswijsheid kent iedereen. En om dat voor elkaar te krijgen helpt het enorm wanneer je goede klantreferenties opbouwt.
‘Neem een land als Duitsland. Potentiële afnemers zijn daar heel gevoelig voor de ervaringen van anderen. Als je kunt aantonen dat jouw product naar volle tevredenheid door andere klanten wordt gebruikt of dat je in staat bent om projecten succesvol af te ronden, dan helpt dat enorm bij het vergaren van meer orders’, zegt de directeur van evofenedex.
#5. Doe het met een andere partner
Dat je samenwerkt met een handelsagent of distributeur die je toevallig een keer tegen het lijf liep, wil niet zeggen dat jullie automatisch a perfect match zijn. Durf verder te kijken, op zoek naar die ene partner die jouw omzet met 10, 20 of misschien wel 50 procent kan laten stijgen.
‘Ik kies voor deze partner en zie wel hoe het loopt. Zo gaat het in de praktijk meestal’, zegt Koopman van evofendex. ‘Slimmer is het om eens goed om je heen te kijken. Vraag om ervaringen, verzamel referenties. Het vinden van de juiste partner is vaak het verschil tussen aanmodderen en echt succes.’
Op zoek naar meer verhalen van ervaringsdeskundigen en tips van experts? Neem nu een gratis proefabonnement op Globe, het vakblad over internationaal ondernemen van evofenedex.