Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 feiten over de muziekvoorkeur van managers

Kennen bestuurders de liedjes van Justin Bieber? De resultaten van MT's muziekonderzoek geven antwoord op deze vraag en meer.

#1. Nee, ze kennen geen liedjes van Justin Bieber

Slechts 8 procent van de managers kan 'enkele' nummers van Justin Bieber uit het hoofd opnoemen. Dat is één van de uitkomsten van MT's muziekonderzoek, dat werd uitgevoerd onder meer dan 400 bestuurders. Nul procent kan al zijn liedjes opnoemen, 83,7 procent zegt geen enkel nummer van de tienerster te kennen. 8,0 procent vraagt zich af: Justin wie? Voor hen een kleine spoedcursus: Justin Bieber (19) is één van de populairste artiesten van dit moment en is vooral onder jongeren, en dan voornamelijke de vrouwelijke helft, een held. Op Twitter heeft Bieber meer dan 40 miljoen volgers, een willekeurige tweet van hem wordt duizenden keren geretweet. Check deze video, zodat je nooit meer hoeft te zeggen dat je niet met Justin Bieber kan meezingen.

#2. U2 en Queen zijn het populairst

Een beetje voorspelbaar, maar wel lekker: U2 en Queen zijn de favoriete acts van managers. Op gepaste afstand volgen Bach en Armin van Buuren – hoe divers wil je het hebben? Ook andere archetypische 'classic rock'-bands als Dire Straits, Supertramp, Genesis, Alan Parsons Project en natuurlijk de Beatles en de Stones zijn nog altijd razend populair. U2 is trouwens de groep met één van de meest grootste managers uit de muziekwereld: Paul McGuinness. De Ier is bijna vanaf dag één bij de band betrokken en wordt daarom vaak het vijfde bandlid genoemd. Voor een scherpe uitspraak kan je altijd bij hem aankloppen. Begin dit jaar zei hij nog dat Google te weinig doet om piraterij tegen te gaan.

#3. Ja, er mag geluisterd worden onder werktijd

Zo'n 80 procent van de managers zegt er geen problemen mee te hebben als medewerkers onder werktijd muziek luisteren. En als het al niet mag, dan is het zelden omdat de manager er zelf niet van houdt. Het leidt af van het werk, vindt hij of zij in bijna een kwart van de gevallen, en de helft vindt het geen professionele indruk maken om muziek te luisteren. Overigens bepaalt de leidinggevende zelf ook zelden (in 2,3 procent van de gevallen) welke muziek op het werk gedraaid wordt. Meestal doen de medewerkers dat onderling (63,7%) of luisteren ze in hun eigen kamer of met koptelefoon op (29.9%). Wel geeft 18,9 procent van de ondervraagde managers toe te gedogen dat medewerkers naar muziek luisteren, maar het eigenlijk liever niet te willen.

#4. Een beetje downloaden mag, toch?

Downloaden van muziek? Ook de manager doet het wel eens op The Pirate Bay en soortgelijke websites. Drie procent zegt zelfs meerdere keren per week muziek van het web te trekken en 5,7 procent minstens eens per maand. 55,7 procent geeft aan nog nooit muziek gedownload te hebben zonder daarvoor te betalen. En, ontstaat er dan nog een schuldgevoel? Nou, niet altijd. 15,6 procent zegt zelfs: eigen schuld voor de muziekindustrie, ze maken de cd's te duur. 12,4 procent zegt er aan mee te doen, terwijl ze weten dat het niet helemaal in de haak is. Een aantal van de respondenten geven aan muziek te downloaden en het vervolgens alsnog te kopen. Zeg, bestuurders, wel eens gehoord van Spotify en soortgelijke streaming muziekdiensten? Beluister onze playlist met favoriete nummers volgens de MT-lezer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5. De manier waarop muziek wordt geluisterd loopt uiteen

De Nederlandse manager is geen big spender als het om muziek gaat. Slechts 22 procent zegt maandelijks meer dan 20 euro aan muziekconsumptie te besteden. En als ze al geld uitgeven, dan is dat opmerkelijk genoeg vooral aan cd's en concertkaartjes. De helft koopt nog steeds cd's, 53,3 procent besteedt zijn of haar geld aan concertkaarten. Aan mp3's of vinyl denkt de manager veel minder, terwijl 22,8 procent al geld uitgeeft aan streamingdiensten. Toch is die oude vertrouwde cd op dit moment dus het populairst. De cd-branche mag dan ingestort zijn, aan de Nederlandse manager zal het in elk geval niet liggen…

Beeld via Flickr.

Meer over MT's muziekonderzoek?