Satya Nadella is de nieuwe ceo van Microsoft. Wat moet bovenaan zijn to do-list staan? 4x goed advies.
De opvolger van Steve Ballmer is bekend. Zijn naam: Satya Nadella. Wie is hij? Lees het in ons profiel. Voor welke uitdagingen staat hij? We vroegen aan vier personen uit verschillende vakgebieden wat zij Nadella willen meegeven:
#1. De analist: 'Focus op enterprise, splits het bedrijf'
Michiel Plakman, die voor Robeco de technologiesector volgt, zegt dat de nieuwe ceo weinig andere keus heeft dan te focusen op de enterprise-tak. 'Voorheen werd daar 70 procent van de omzet en 90 procent van de winst behaald, maar met de aankoop van Nokia is de omzetverdeling 50/50, terwijl de winst voor 100 procent uit de zakelijke markt komt.'
Volgens Plakman is ceo zijn van Microsoft op dit moment geen benijdenswaardige rol. Het is onduidelijk hoe succesvol de aankoop van Nokia wordt en intern moet iedereen – inclusief voorgangers Steve Ballmer en Bill Gates – tevreden worden gehouden. Plakman: 'Het eerste dat de nieuwe ceo moet doen is een tijdlijn uitzetten, van 1 tot 2 jaar, om de consumententak in de zwarte cijfers te brengen. Als dat niet lukt, moet het bedrijf worden gesplitst in een consumentenbedrijf en een b2b-bedrijf. Microsoft heeft denk ik weinig meer te zoeken in de consumentenmarkt, daar is een partij als Google veel te dominant geworden.'
Het lijkt echter niet waarschijnlijk dat Microsoft daadwerkelijk wordt gesplitst, denkt Plakman. 'De kans op een doormodderscenario is vrij groot. John Thompson, de voorzitter van de Microsoft-board, zei eerder dat Nokia is gekocht om relevant te kunnen blijven. Dat is vrij tekenend voor de richting die het bedrijf wil opgaan. Niet verstandig, want de strijd om mobiel is volgens mij al lang gestreden.'
#2. De online bestuurder: 'Zet in op de cloud'
De nieuwe topman van Microsoft moet vooral inzetten op cloudontwikkelingen, zegt Coen Olde Olthof, senior vice president marketing en online bij KPN. 'Deze ontwikkelingen gaan de Microsoft-organisatie op veel fronten raken. Een goede kennis hebben van deze materie is relevant, aangezien de cloudmarkt steeds meer groeit en het een directe impact heeft op de kern van het huidige verdienmodel van Microsoft.'
Het bedrijf is groot geworden met de verkoop van dozen Windows en Office, maar de tijden zijn veranderd. Software komt steeds vaker via online kanalen bij gebruikers – soms zelfs gratis. Ondertussen probeert concurrent Google de computermarkt te bestormen met Chromebooks, goedkope laptops die draaien op het cloudgebaseerde Chrome OS, een besturingssysteem dat altijd up-to-date blijft.
Volgens Olde Olthof zou de ceo van Microsoft daarom ook goed naar het eigen besturingssysteem moeten kijken. 'Een aantal hardwarepartijen schakelt terug van Windows 8 naar Windows 7, en dat is geen goed teken. Een adequate strategie waarin rekening wordt gehouden met cloudontwikkelingen en de bewegingen van hardwarepartijen, zou een goede optie kunnen zijn.' Olde Olthof zegt dat Microsoft de laatste jaren zijn glans is kwijtgeraakt aan de nieuwe spelers in de markt, maar vindt dat het merk nog steeds relevant is. 'Toch is de zichtbaarheid van het bedrijf sterk geslonken. Het merk Microsoft opnieuw op de kaart zetten, zou dus ook op de to do-list van de nieuwe ceo moeten staan.'
#3. De merkstrateeg: 'Zoek je rol in de samenleving'
Microsoft is een merk met (nog steeds) potentie, vindt Patrick Stal, managing director van merkenadviesbureau Interbrand Amsterdam, al liggen er wel wat gevaren op de loer. 'Vroeger stond Microsoft aan de basis van de groei van personal IT, nu zijn ze vooral een grote speler in de corporate wereld. Het risico ontstaat dat de merknaam steeds meer naar de achtergrond verdwijnt, en daarmee ook de zichtbaarheid kleiner wordt.'
Wat Microsoft vooral mist op dit moment, is een duidelijke visie over zijn rol in de samenleving, zegt Stal. Ze zouden hun aanwezigheid moeten vergroten, door middel van campagnes, maar uiteindelijk ook door nieuwe producten te introduceren die bedoeld zijn voor dagelijks gebruik. 'Als ze een rol willen blijven spelen bij een brede doelgroep, moet de nieuwe ceo bedenken waar Microsoft een rol wil of kán spelen als merk. Dan heb ik het niet alleen over een gebied als gaming, waar ze al actief zijn met de Xbox, maar echt zaken die het dagelijks belang dienen. Daarnaast moet Microsoft beter begrijpen wat hun relevantie is voor de doelgroep. Voor wie is het bedrijf er? Ze moeten scherper definiëren wat hun propositie is. De consument accepteert Microsoft op dit moment, omdat de software van het bedrijf nou eenmaal op zijn computer is geïnstalleerd. Maar je wilt eigenlijk dat ze die keuze bewust maken. Dat betekent: bepalen waar je voor staat en waar je niet voor staat. Het bedrijf kan, ik zeg maar wat, bijvoorbeeld helemaal voor veiligheid staan. Alles moet vervolgens in lijn staan met die belofte. En dat maakt het vervolgens weer makkelijker om bepaalde beslissingen uit te leggen aan de buitenwereld.'
#4. De investeerder: 'Weet waar je sterk in wilt zijn'
Hij is 'geen groot Microsoft-expert', zegt Alexander Ribbink zelf, maar als voormalig TomTom-topbestuurder en partner van Prime Ventures weet hij natuurlijk wel hoe de business in elkaar steekt. En ja, hij heeft best een algemeen advies voor Microsoft-ceo Satya Nadella: zorg dat je weet waar je stráks sterk in wilt zijn. Want, zegt Ribbink. 'Strategie is keuzes maken'. Natuurlijk, misschien hoeft Microsoft (nog) geen keuzes te maken, omdat het voldoende geld heeft, maar Ribbink vraagt zich ondertussen wel af of het bedrijf de hardwaretak in leven moet houden. 'Dat ze software voor consumenten willen blijven leveren begrijp ik wel, maar het is de vraag of ze moeten blijven investeren in zaken als tablets en gameconsoles. Dat is een totaal andere business dan software, je kunt je afvragen of daar voldoende synergie mee te behalen valt.'
Microsoft lijkt te suggereren dat ze een hardware-omgeving nodig hebben om de software te laten gedijen, maar, zegt Ribbink: 'Dat waag ik te betwijfelen.' De echte kansen voor de nieuwe ceo liggen volgens hem binnen Nadella's eigen expertise: de cloud. 'Als je nadenkt waar Microsoft vandaan komt en waar ze goed in zijn, dan kom je uit bij het bedienen van het bedrijfsleven. Als ze dat goed willen blijven doen, dan moet Microsoft de cloud trachten te domineren via een abonnementsmodel. Microsoft moet zorgen dat het sterk blijft in de b2b-markt, want daar is het nog steeds onaantastbaar.'
#5. Wat vind jij?
Goed advies voor Satya Nadella? Laat je reactie achter onder dit artikel.