Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 redenen waarom Microsoft LinkedIn overneemt

4 redenen waarom Microsoft de sociale netwerksite LinkedIn opslokt voor ruim 26 miljard dollar.

Het is de grootste overname uit de geschiedenis van Microsoft: het koopt de sociale netwerksite LinkedIn voor 26,2 miljard dollar (23,2 miljard euro). Door het nieuws spuit het aandeel Linkedin bij de opening van de Nasdaq-beurs omhoog: een beurssprong van 48 procent. Microsoft betaalt in cash 196 dollar per aandeel, ruim 60 dollar hoger dan de koers waar LinkedIn vrijdag mee afsloot. 

Volgens het persbericht van Microsoft verandert er op directieniveau niet zoveel. CEO Jeff Weiner blijft CEO van LinkedIn en gaat direct rapporteren aan Satya Nadella, CEO van Microsoft. Het personeel, ca. 10.000 man, blijft opereren vanuit Mountain View en hoeft niet naar Redmond iets verderop te verkassen. Nadella en Weinier geven in dit filmpje hun toelichting op het nieuws:

LinkedIn-profiel

LinkedIn heeft in 13 jaar tijd 433 miljoen gebruikers verzameld. Omgerekend telt Microsoft dus 60 dollar per geregistreerde gebruiker neer. De site heeft 105 miljoen unieke bezoekers per maand. Het platform leverde in 2015 een omzet van 3 miljard euro op, maar draaide tegelijkertijd nog steeds verlies van 165 miljoen dollar.

Koopje of miskleun?

Het moet nog blijken of LinkedIn een koopje is of een miskleun. 26 miljard dollar voor een platform dat nog steeds verlies draait? Facebook betaalde voor Whatsapp ruim 19 miljard dollar, zonder dat het een betalende gebruiker had. LinkedIn krijgt inkomsten uit betaalde abonnementen en vacatures.

Afgaande op de reacties op diverse techblogs en sociale media heeft Microsoft de overname lang geheim weten te houden. Wat heeft Nadella bewogen deze overname te doen? We zetten een aantal (mogelijke) redenen op een rij.

1. Microsoft krijgt een grotere gebruikersschare

Microsoft is langzaam haar positie op de consumentenmarkt aan het verliezen. Op sociale media verliest het van Facebook en op mobiel gebied moet het Google en ook Apple voorlaten. Maar de meeste bedrijven gebruiken nog zakelijke producten van Microsoft: Outlook, Word, Powerpoint, Skype for Business, Azure (zakelijke cloudservice) en Yammer (zakelijke chatservice à la Slack).

Met LinkedIn krijgen ze het grootste online kantorennetwerk in handen met 433 miljoen gebruikers. Nu zijn er ruim 2 miljoen gebruikers die 30 euro per maand betalen voor extra diensten. Verder heeft Linkedin ruim 7 miljoen euro geregistreerde vacatures op haar platform en ruim 9 miljoen geregistreerde bedrijvenpagina's en ruim 50.000 universiteitspagina's.

Microsoft zegt zelf ca. 1,2 miljard gebruikers te hebben, waarvan er 300 miljoen Windows 10 gebruiken. Ruim 70 miljoen maken gebruik van het Office 365-pakket, ruim 8 miljoen bedrijven van Microsoft Dynamics en ruim 5 miljoen bedrijven staan in de Azure-database. 

2. Microsoft gaat haar software opleuken met LinkedIn-informatie

Satya Nadella ziet kansen om beide werelden (software-as-a-service en online zakelijke klantendatabase) te integreren en te vermarkten. Hij zegt daar zelf over in een toelichting: 'Microsoft wil de productiviteit en processen van bedrijven nieuw leven inblazen. We geven mensen de tools om een baan vinden, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zichzelf te verkopen em succes te krijgen in de professionele wereld’.

Het eerste (platte) gevolg is dat de LinkedIn-applicatie prominenter in Microsoft-producten wordt gepusht, zoals het onderstaande plaatje uit de door Microsoft gedeelde presentatie (PDF) al laat zien.

Zoals Nadella het zelf ziet: 'Het LinkedIn-netwerk wordt gecombineerd met software-as-a-service producten als Office 365 en Dynamics. Denk aan een gepersonaliseerde LinkedIn newsfeed zodra u in Office werkt aan een bepaald onderwerp; of Office die u een suggestie doet voor een expert'.

Het achterliggende doel is ook niet geheim: meer betrokkenheid bij Microsoft-producten die meer geld in het laatje moet brengen via abonnementen en advertentie-inkomsten.

3. Microsoft krijgt meer kennis over kunstmatige intelligentie.

Microsoft koopt uit de boedel van LinkedIn een aantal – onbekende – kunstmatige intelligentietools. Daarin is LinkedIn een stuk sterker dan Microsoft, zoals onderstaand plaatje al verduidelijkt.

Zo is LinkedIn de ontwikkelaar van Photon ML, een 'zelflerende machine' die – door grote brokken data te analyseren – ontwikkelaars meer kennis geeft over welke algoritmen ze moeten kiezen. 'LinkedIn weet wat u nog niet wist (en Microsoft wil dat ook weten), de ‘People You May Know’ toepassing is hiervan een voorbeeld. Meer algoritme-kennis = meer inzicht in de latente wensen van zakelijke gebruikers = meer toegepaste software = meer omzet.

4. Microsoft wil een grotere rol spelen met HR – of salessoftware

Door integratie van producten en software wordt het allereerst voor bedrijven gemakkelijker om hun zakelijke databases up-to-daten. Maar een stap verder is dat Microsoft ook nieuwe producten op de zakelijke markt gaat uitbreiden, een logisch gevolg van de overname. Zo verwachten enkele reaguurders op techplatform Tweakers dat Microsoft door de integratie van Microsoft Dynamics en LinkedIn een potentiële concurrent wordt van Salesforce en dus een grotere speler wordt op de CRM-markt.
Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld HR-cloudsoftware, waarmee het werven en selecteren van mensen met bepaalde skills, kennis en ervaring gemakkelijker wordt. Zodra dat vanuit een product als Office 365 te doorzoeken is, biedt dat de gebruiker toegevoegde waarde.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tenslotte, op een platter niveau, kan Microsoft – door 433 miljoen 'nieuwe' gebruikersprofielen nagaan wie welk besturingssysteem gebruikt, welke ip-adressen, locaties en welke emailadressen.
 

Foto boven: vlnr: Jeff Weiner, Satya Nadella en Reid Hoffman