Topman Atilay Uslu (48) startte 16 jaar geleden met vliegmaatschappij Corendon en blijkt erg succesvol. Wat kun je van hem leren?
Een documentaire volgt Uslu naar Ibiza, want daar opent hij zijn eerste hotel. Uslu bezit naast het reisbureau en vliegtuigen ook andere hotels in onder meer Turkije en Spanje en draait met zijn bedrijf een jaaromzet van 700 miljoen euro. 4 belangrijke lessen:
#1: Micro-managen als kracht
Uslu ziet zichzelf als een micro-manager. Dat willen zeggen: erg op details gericht en bijna alles zelf willen doen. ‘Ik werk twee of drie keer per maand op het vliegveld. Dan zie ik alle problemen op microniveau en stap ik daarmee naar een leidinggevende om het aan te kaarten. Op die manier weet ik altijd wat er gebeurt. Bijvoorbeeld: bij Corendon hoef je niet te betalen voor een naamswijziging op je ticket. Vaak gaat het om een verkeerd gespelde naam, waarvoor klanten flink moeten bijbetalen of zelfs een nieuw ticket moeten kopen. Dat kan toch niet! Ze hebben hard gewerkt voor hun vakantie en hebben hun stoel al betaald. De drie ton die ik daardoor misloop verdien ik weer terug door de loyaliteit van mijn klanten.’
#2: Werk met de lokale mensen
De kunst is om met de goede mensen samen te werken. ‘Zoek mensen die iets heel goed kunnen en zet je eigen arrogantie aan de kant. Kun je je filosofie overdragen aan die persoon? Kan deze persoon goed met mensen overweg? Zo heb ik bijvoorbeeld een Spaanse hotelmanager voor het hotel in Ibiza ingezet.’ En zo stal Uslu ook de huidige ceo van Corendon, Steven van der Heijden, weg bij concurrent Tui om voor hem te komen werken. Daarnaast werkt hij samen met zijn zus: hij verdient het geld en zij geeft het uit aan de inrichting.
#3: Ondernemers zijn slechte managers
Ondernemers zijn over het algemeen geen goede managers en andersom. Juist daarom is het belangrijk dat er een goede balans is tussen beiden binnen een bedrijf. Steven van der Heijden (ceo): ‘Atilay wil overal van op de hoogte zijn en zorgt overal voor, maar hij doet dat vaak alleen. Ik daag hem daarom uit met kritische vragen over zijn creatieve plannen. Zoals: Gaan we hiermee geld verdienen? Ongeveer negen van de tien ideeën probeer ik zachtjes weg te masseren en het andere idee is een groot succes. Die balans werkt goed.’
#4: Denk in kansen
Ondanks dat iedereen Uslu afraadde om te starten in de reisbranche vanwege de moordende concurrentie, werd hij toch erg succesvol. En dat komt omdat hij overal kansen ziet. ‘Ibiza is normaal gesproken voor gezinnen onbetaalbaar en wordt alleen in de zomer bezocht. Maar het is ook een winterbestemming, want juist in die periode worden er veel festivals georganiseerd door de lokale bevolking. Niet alleen stappende jongeren kunnen zich hier vermaken, maar ook 55-plussers.’
De documentaire 'Next stop: Ibiza. Het ongelooflijke verhaal van Corendon-oprichter Atilay Uslu' is door Ziggo gemaakt.