Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 tips voor een goede introductie van een nieuwe medewerker

Hoe introduceer je een nieuwe medewerker? Het lijkt misschien simpel, maar in de praktijk gaat het vaak fout. En een goede start is essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe medewerkers. In dit artikel krijg je drie tips hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Een goede introductie van een nieuwe medewerker, dat is toch niet zo moeilijk? Precies, díe houding zorgt ervoor dat het in de praktijk vaak mis gaat!

Nieuwe medewerkers weten bijvoorbeeld niet goed genoeg waar ze aan beginnen en worden meteen overladen met allerlei informatie en hoge verwachtingen. Het is zelfs zo dat een aanzienlijk percentage van de nieuwe medewerkers vertrekt door frustraties en teleurstellingen tijdens de inwerkperiode.

Zonde natuurlijk. En daarom is een goede introductie van een nieuwe medewerker dus absoluut van belang.

Tips voor de introductie van een nieuwe medewerker

Een warm welkom voor de nieuwe medewerker is dus essentieel. Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat de nieuwe medewerker een tevreden start krijg en binnen korte termijn productief zal zijn.

#1. Organiseer een goede overdracht

Een goede introductie van een nieuwe medewerker begint vaak al voordat de nieuwe medewerker is gearriveerd. Bijvoorbeeld door te zorgen voor een goede overdracht. In de ideale wereld hebben de vertrekkende medewerker en de plaatsvervangende medewerker samen tijd om de overdracht te doen.

Mocht dit niet het geval zijn, kan de vertrekkende medewerker zorgen voor een overdrachtsdossier met alle benodigde informatie die de nieuwe medewerker nodig heeft.

Hierbij kun je denken aan een verslag van alle lopende projecten, bijbehorende contactgegevens en ook praktische informatie zoals inlogcodes, wachtwoorden en handleidingen.

#2. Maak een agenda

Je kunt niet verwachten dat iedere collega er prioriteit aangeeft om kennis te maken met een nieuwe medewerker. Zorg er daarom voor dat je deze agenda alvast inplant en afspraken maakt met de collega’s die belangrijk zijn om kennis mee te maken. 

Een soepel lopende kennismaking met collega’s zorgt voor een goede basis van de samenwerking. Let hierbij ook op de volgorde van de informatie die de nieuwe medewerker in deze gesprekken ontvangt. Plan de belangrijkste ontmoetingen eerst en vermijd verwarring door eventuele tegenstrijdige informatie.

#3. Zorg voor constante begeleiding

Naast het plannen van alle kennismakingsafspraken is het belangrijk dat er een vast aanspreekpunt is gedurende de inwerkperiode. Iemand die als vaste begeleider functioneert, een soort mentor. En misschien is het voor sommige functies zelfs wel belangrijk om meerdere begeleiders op verschillende deelgebieden te hebben.

Plan vervolgens in de eerste periode alvast gesprekjes met deze begeleider(s) in. Dit hoeven geen urenlange gesprekken te zijn, maar korte bijpraat momenten zijn voldoende. Hierbij gaat het vooral om het bespreken van gevoelszaken en het ontwikkelen van een vertrouwensrelatie.

Iedere organisatie is op zoek naar talent, maar hoe vind je deze nieuwe, getalenteerde medewerkers? Topgrading is een gestructureerd proces om nieuwe medewerkers te werven, te selecteren en zich te laten ontwikkelen, gebaseerd op de Rockefeller Habits.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tijdens de Topgrading workshop leer je onder leiding van Pieter van Osch hoe je deze kennis meteen in de praktijk toepast.

Topgrading workshop