Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 stakingen met veel impact

Drama voor KLM/Air France: de staking van het cabinepersoneel kost de airliner 90 miljoen euro. Welke stakingen spelen er allemaal op dit moment?

 

#1: KLM/Air France

De staking van het cabinepersoneel tussen 27 juli en 2 augustus kostte KLM/Air France maar liefst 90 miljoen euro. De reden? Een protest tegen nieuwe kostenbesparingen die het Franse bedrijf wil doorvoeren. Door een lichte daling van het aantal passagiers in combinatie met de staking moet Air France nu financieel gaan leunen op zusterbedrijven KLM en Transavia. Een staking bij de KLM in Nederland door het grondpersoneel werd vorige week voorkomen; KLM spande een kort geding aan tegen vakbond FNV om een protest te voorkomen en won. De geschatte kosten hiervan zouden 3 tot 4 miljoen euro zijn. Bestuurder Zakaria Boufangacha van FNV laat weten dat staken een grondrecht is en het KLM-personeel bereid blijft om hiervoor in actie te komen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#2: Shell

Shell gaat – op z'n zachtst gezegd – ook door een moeizame periode. Dalende winstcijfers en regelmatig stakend personeel weerspiegelen geen gezond bedrijf. Afgelopen weekend hebben 400 medewerkers voor de tweede keer op een van de boorplatformen in de Noordzee 48 uur lang gestaakt. De eerste staking was ruim een week eerder en duurde 24 uur. Dit deden ze vanwege een aangekondigde salarisverlaging (30%) en versobering van de arbeidsvoorwaarden. Eerder werd ook al gestaakt in Nigeria en Amerika. De dalende olieprijs dwingt Shell ertoe om te snijden in de kosten en grote afschrijvingen te doen op installaties.

#3: easyJet

Ook bij deze vliegmaatschappij rommelt het flink. Na twee pilootstakingen van respectievelijk 6 en 24 uur en meerdere personeelsprotesten zijn werkgever en werknemers nog niet tot een oplossing gekomen. Piloten willen een cao met daarin een beter salaris, een hogere pensioenbijdrage en een betere regeling voor doorbetaling bij ziekte. De meest recent aangekondigde staking werd voorkomen door de rechter vanwege de zomerdrukte. De komende vier weken mag er niet gestaakt worden door de piloten, daarna weer wel. Ze moeten dan minimaal zes uur voor aanvang doorgeven dat er een staking plaatsvindt, wat easyJet flink kan schaden. De werkgever is wel gerechtigd om andere piloten in te zetten om de schade in te perken.