Feike Sijbesma leidt chemiegigant DSM door een opmerkelijke transformatie. Het zijn majeure veranderingen die hij teweeg brengt. De DSM-topman over zijn rol.
Niet één, maar minstens twee keer is DSM volledig losgeraakt van de oude core business. Toen het eens trotse mijnbedrijf, kolenleverancier van de Nederlandse wederopbouw, zich geconfronteerd zag met aardgas, verlegde DSM de koers naar bulkchemie. “Maar dat zijn we nu niet meer”, zegt ceo Feike Sijbesma. Vandaag de dag profileert DSM zich volledig als bedrijf in life and material sciences. Ook nu is de transformatie van ongekende impact, en wordt alles anders voor de 23.000 werknemers. En toch, benadrukt Sijbesma, is er ook veel hetzelfde gebleven. Zoals de morele waardes, het wereldbeeld, en de wijze waarop het bedrijf al die veranderingen verwerkt. De uitgangspunten blijven hetzelfde. “Daar zijn we behoorlijk rigide in.”
Bij het inruilen van de core business wordt de chemiereus van weleer en passant truly global. Van Nederlands bedrijf dat ook in Azië opereert, tot gediversifieerd concern met Nederlandse wortels dat overal zoekt naar verbinding met de samenleving. Met vallen en opstaan, met soms haast Babylonische spraakverwarringen tussen culturen, maar wel met het heilige doel om in 2015 de helft van de omzet in opkomende economieën als China te hebben.
Het zijn majeure veranderingen waar Sijbesma ‘zijn’ DSM doorheen moet loodsen. “Ja, de context wordt complexer en ook de complexiteit binnen de organisatie wordt in zekere zin groter. Maar dat is onze kunst: de wereld in zijn complexiteit bedienen, maar het in de communicatie zo te versimpelen dat mensen het kunnen begrijpen”. En dus klimt hij met regelmaat op de zeepkist. Om gepassioneerd verder te bouwen aan dat nieuwe DSM. Volgens een vast stramien. “Eerst het waarom, dan het wat, dan het wie. Dan pauze. En dan pas het hoe.”