Als u als werknemer uw bedrijf vertegenwoordigt op social-media, is het goed om regels in acht te nemen om imagoschade te vermijden.
Gooi de reputatie van uw bedrijf niet te grabbel. Een enkele fout of verkeerd bericht kan voor flinke problemen zorgen. Zo ging politiedistrictschef Gerda Dijksman onlangs in de fout door de PVV in één van haar tweets 'fascistisch' te noemen. Het kwam haar op een reprimande te staan. Kort daarna ging ze echter opnieuw in de fout. Dit keer sprak ze voor haar beurt bij het overlijden van twee jonge mensen in Meppel. 'Vast het gevolg van huishoudelijk geweld', twitterde Dijksman. Niet veel later bleek dat de twee door koolmonoxidevergiftiging om het leven te zijn gekomen. Ai. Dijksman werd na deze tweede blunder op non-actief gesteld.
Dit voorbeeld laat zien dat u maar beter voorzichtig kunt zijn met wat u op social media roept. Neem de volgende 19 regels in acht, om imagoschade op social media te voorkomen:
Do’s
- Ken de principes van uw bedrijf.
- Wees uzelf, zeg wie u bent en waar u werkt, zeker als u namens uw werk publiceert.
- Vertel duidelijk dat uw mening, de uwe is. En schrijf in de ik-vorm.
- Check de feiten, vertel de waarheid en ondersteun je meningen met feiten. Citeer de bronnen van hetgeen u schrijft.
- Creëer waarde, denk na voor u wat post.
- Gebruik uw verstand en wees beleefd. Geef fouten toe en verontschuldig u indien nodig.
- Wees respectvol voor andere geloofsopvattingen, culturen en opvattingen.
- Respecteer copyrights. Vermijd het gebruik van logo’s, muziek, of beeld zonder daar eerst toestemming voor te hebben gevraagd.
- Monitor de reacties op uw posts en zorg ervoor dat ze zo oprecht, waar en respectvol zijn als de uwe.
Dit komt uit het artikel EHBO voor online imago en is gepubliceerd in de MT500, de jaarlijkse uitgave van Management Team met de top-500 van bedrijven met het beste imago.
Wat leest u verder nog in deze uitgave?
– De lessen van Lady Gaga
– Heeft u de C-Factor?
– Cool genoeg voor jong talent
– Alles over company make-over
– Kansen van de namaakindustrie
– Stille merken: succesvol zonder 1 euro reclame
Don’ts
– Heeft u de C-Factor?
– Cool genoeg voor jong talent
– Alles over company make-over
– Kansen van de namaakindustrie
– Stille merken: succesvol zonder 1 euro reclame
- Post niets wat uw moeder of baas het schaamrood op de kaken zou brengen.
- Geen spam en geen verpakte reclame.
- Spreek niet namens uzelf, maar namens uw bedrijf. Heeft u een privéblog of kanaal ergens, gebruik dan een disclaimer.
- Vermijd het gebruik van het bedrijfslogo bij content die niet bijpassend is.
- Lieg niet.
- Zoek geen ruzie en post geen opruiend, vulgair of dreigend materiaal.
- Deel geen interne informatie of gegevens aangaande bedrijfsprestaties.
- Citeer geen collega’s, businesspartners of aandeelhouders zonder hun toestemming.
- Pas geen censuur toe op de mening van anderen.
- Laat klanten niet lang wachten.
Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.
Lees meer over Twitter:
- Stel snel een social media-code op
- Twitterende medewerker is goud waard
- Gebruik social media intern
- Slideshow: neptweets met impact
- Zo promoot u uzelf via social media
- Genereer extra omzet met Twitter
- Een sollicitatiebrief van 140 tekens
- Gebruik Twitter als klantenservicekanaal