Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leer je klant goed kennen via sociale media

Iedereen zit tegenwoordig op social media. Wil je dus weten wie je klant is of wat hem of haar bezighoudt? Zet dan social netwerkanalyse in. Podiumauteur Thomas van Beem vertelt meer over de mogelijkheden om je klant te doorgronden via social media.

Dat sociale media steeds meer gebruikt worden, mag niemand ontgaan zijn. Vrijwel iedereen is tegenwoordig lid van een of meerdere sociale netwerken als Facebook, Hyves, Twitter of Linkedin. In het begin werd hier met name sociale prietpraat verkondigd en privéfoto’s uitgewisseld, nu is het een serieus medium geworden waar mensen kennis en informatie uitwisselen, waar bedrijven en individuen zich presenteren en waar interesses worden gematched.

Traditionele marketing

Lang hebben bedrijven zich afgevraagd wat ze met dit nieuwe medium aan moesten. Binnen klassieke media kunnen bedrijven ruimte inkopen voor advertenties of eigen nieuws publiceren. Binnen sociale netwerksites ligt dat anders. Het bereik is diffuser, minder massaal en anarchistischer. Leden bepalen zelf welke informatie ze toelaten en wanneer ze informatie willen ontvangen. Voor bedrijven een uitdaging om hun boodschap onder de aandacht te brengen. Maar het voordeel is dat je als bedrijf kan selecteren wie jouw informatie ontvangt, je bereikt je doelgroep selectiever.

Tegenwoordig weten de meeste bedrijven ook sociale netwerken in te zetten voor bijvoorbeeld commerciële campagnes of voor de werving van personeel. Vaak gaat het hierbij nog om eenzijdige informatie, eigenlijk een moderne variant op de traditionele advertentie. Sommige bedrijven benutten sociale media al beter door ook het sociale netwerk zelf in te zetten voor de verspreiding van hun informatie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kennis

Wat veel bedrijven nog onvoldoende gebruiken is de kennis die ontsloten is aan data binnen sociale netwerken. Door middel van social netwerkanalyse kun je een goed beeld krijgen van een individu of bepaalde (peer)groep. Binnen sociale media is bekend wie je bent en wat je doet (je profiel op bijvoorbeeld Linkedin), wat je zoal bezig houdt (bijvoorbeeld Twitter of Blogs) en met wie je verbonden bent. Sociale netwerkanalyse gebruikt data uit sociale netwerken om gedrag van individuen en groepen te monitoren en toekomstig gedrag te voorspellen.

Wat kun je als organisatie hiermee? Er zijn tal van mogelijkheden denkbaar. Wat dacht je bijvoorbeeld van marktonderzoek. Geen marktonderzoek met vragenlijsten, maar onderzoek op basis van data. Wie zijn mijn klanten, wat houdt ze bezig en met wie zijn ze verbonden. Dit is allemaal uit social mediadata te halen. Of bij de werving van personeel: Hoe en waar kan ik de doelgroep voor een bepaalde vacature benaderen?

Toekomst

In de wetenschap wordt momenteel onderzoek gedaan naar gedrag van mensen op social netwerksites. Hoe liggen verbindingen, wie heeft welke rol in een netwerk aan verbindingen en welke invloed heeft sociale media op keuzeproblematieken? Interessante vragen vanuit sociologisch opzicht, maar ook van belang voor bedrijven om optimaal gebruik te maken van sociale netwerken. In de toekomst zal het voor iedereen mogelijk zijn om van vrijwel iedereen een profiel vast te stellen op basis van sociale netwerk data. “Big brother(s) watching each other.” 

Eerdere bijdrage:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Thomas van Beem, 
Director en Managing Consultant of IM-people BV en eigenaar van MyRecruiter.nl

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.