Waarom doe je wat je doet? In crisistijd verliezen we vaak onze missie uit het oog. Podiumauteur Callista Roelofs geeft tips om het beste uit jezelf te halen.
In het huidige economische klimaat moet je niet zeuren, gewoon werken en zorgen dat je je hoofd boven water houdt. Weten wat er voor jou echt toe doet lijkt daardoor iets voor (vooralsnog vervlogen) luxe tijden. Bij een goede economie en een goede gezondheid is er ruimte voor zelfontplooiing – niet voor niets het hoogste niveau van Maslow's behoeftepiramide.
Op dit moment worden bijvoorbeeld veel mensen ontslagen. Een duidelijke persoonlijke missie – weten wat er voor jou echt toe doet – lijkt dan niet van belang. Je eerste prioriteit is dan immers om weer aan het werk te komen zodat je je hypotheek kunt betalen en je gezin kunt onderhouden. Toch is dat niet helemaal waar.
Zonder persoonlijke missie
Als je geen richting hebt voor wat je met je (werk)leven wilt, is het juist veel lastiger om tijdens deze pittige tijden op de been te blijven. Doordat je geen beeld hebt van waar je heen wilt, maakt het ook niet zoveel uit welke kant je oploopt. De kans dat je de kant oploopt die het best bij jou past is dan bijzonder klein. Je rolt van het een in het ander en alles lijkt je te overkomen. Dat gaat ten koste van geluk en voldoening in je werk, omdat je nergens echt goed in wordt of op een plek blijft hangen die niet echt bij je past.
Ook financieel heeft dit consequenties, omdat je niet die ervaren (goed betaalde) kracht wordt waar het bedrijfsleven om verlegen zit. En dan heb ik het nog niet eens over hoe leuk je thuis bent als je het op het werk niet naar je zin hebt.
Zorg voor een duidelijke richting
Een goede persoonlijke missie helpt je onder alle omstandigheden de goede kant op te gaan. Een persoonlijke missie geeft je leven richting en doelen. Zelfs als je er tijdelijk van moet afwijken omdat je elke baan aanneemt om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. In dat geval weet je wel welke kant je uiteindelijk opwilt, en buig je zo snel mogelijk weer in de goede richting. Dan is dat baantje slechts een kleine omweg en niet meer dan dat.
Een persoonlijke missie werkt alleen als hij echt van jou is. Het gaat over wat jij wilt. Niet wat je gezin wil, of je baas, of 'men'. Een missie is puur, alleen en persoonlijk van jou. Dit beseffen is belangrijk omdat het een aardige klus is om hier invulling aan te geven. Als het niet voor 100% jouw missie is, lukt het je niet om vol te houden. Al helemaal niet in mindere tijden waarin iedereen vaker tegen weerstand aanloopt, op het werk maar ook privé.
Veel mensen weten wel ongeveer wat ze willen. Maar ook dat is niet genoeg om er profijt van te hebben. Je hebt dan wel een globale richting, maar je zet geen concrete stappen om jouw missie te realiseren. Dan is het niet meer dan een mooi uitzicht van wat ooit zou kunnen zijn.
Missie ontdekken
Een goede missie sleutel je niet in een uurtje in elkaar. Toch is vandaag de eerste dag van de rest van je leven en daarmee een uitstekend moment om nu een begin te maken. Ga op onderzoek uit en verzamel zo veel mogelijk puzzelstukjes die te maken hebben met de dingen die er voor jou écht toe doen. Wees gerust, je hoeft meestal niet de hele puzzel te maken om te weten wat er op het plaatje staat.
Onderstaande drie vragen dienen als richtlijn om je persoonlijke missie helder te krijgen:
- Wat doe je het liefst? Alle toeters en bellen eraf, gewoon in je dagelijkse leven, wat doe je dan het liefst? Lekker alleen achter je computer dingen uitdenken, voor een grote menigte staan om je verhaal te vertellen, zorgen dat anderen het goed hebben, verkopen, (klant)contact juist vermijden? Met mensen werken, of juist meer technisch pielen en dingen (weer) werkend maken?
- Voor wie doe je dat het liefst? Voor je gezin, voor de directie, voor medewerkers, voor productiebedrijven die niet productief zijn, voor financiële afdelingen of voor de plaatselijke overheid? Je kunt ook kijken naar het soort mensen: lieve mensen, gehandicapte mensen, onzekere managers, dominante medewerkers, hardwerkende ondernemers, vul het zelf maar in.
- Wat bied je ze dan precies? Welke oplossing bied je deze mensen? Wat hebben zij wel als ze bij jou zijn geweest, dat ze vóór die tijd niet hadden? Stel dat je stofzuigers verkoopt aan drukke carrièremoeders. Dan bied je geen stofzuiger, maar dé manier om snel je huis schoon te krijgen, zonder de wekelijks terugkerende kosten voor een hulp.
Het ontdekken van je missie lijkt iets voor luxe tijden, maar is minstens zo belangrijk in 'barre' tijden. Het zorgt dat je jouw duidelijke perspectieven blijft zien en goed met tegenslagen om kunt gaan. Zolang je niet weet wat het beste in jezelf is, kun je het er ook niet uithalen. En het leven gaat gewoon door.
Eerdere bijdragen:
-
Stop met malen in je hoofd
-
Excelleren kan niet op de automatische piloot
-
Zo wordt uw briljante idee wel uitgevoerd
- Geluk moet je doen
-
Houd voornemens nu wel vol
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Callista Roelofs. Roelofs is auteur van het gratis Management eBook 'Breek uit de waan van de dag'.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.