Nederlandse werknemers hebben in de afgelopen twee jaar de minst grote stresstoename ervaren in vergelijking met de andere onderzochte landen. 48 Procent van de ondervraagden gaf aan de afgelopen twee jaar een ‘grotere’ of ‘veel grotere’ stresstoename te hebben ervaren. De grootste stresstoename in de onderzochte landen was waar te nemen in China (86 procent). Dat blijkt uit de Regus BusinessTracker, een onderzoek onder 11.000 directeuren en senior medewerkers in dertien landen.
Focus op winst
De stress voor de Nederlandse werknemer is dan wel minder hard toegenomen dan in andere landen, toch heeft bijna de helft van de Nederlanders er last van. Uit het onderzoek blijkt dat 39 procent van de Nederlandse werknemers meer stress ondervindt door de groeiende focus op winstgevendheid tijdens de crisis. Een andere bepalende factor is de enorme druk die ontstaan is om het serviceniveau voor huidige klanten te behouden: 28 procent gaf aan dit als zeer stressverhogend te ervaren. En dat terwijl stress een averechts effect heeft, vertelt Eduard Schaepman, ceo Regus Benelux. “Stress op de werkvloer heeft negatieve effecten op de commerciële en financiële resultaten van de onderneming.”
Grote bedrijven
De grootte van de onderneming beïnvloedt eveneens de stresstoename waargenomen over de laatste twee jaar. Werknemers binnen grote Nederlandse bedrijven (meer dan 5.000 werknemers) ervaren een grotere stresstoename op de werkplek: 58 procent tegenover 45 procent bij werknemers in kleinere bedrijven. Dit komt mede doordat de kans op inkrimping bij grote bedrijven groter is dan bij kleine ondernemingen. De angst om overbodig te raken groeit daardoor en zorgt voor meer stress. De werknemers die overblijven krijgen vervolgens veelal veel meer verantwoordelijkheden zonder daarvoor extra beloond te worden. Ook dit zorgt voor een verhoogd stressniveau.
Ruzies en conflicten
“Terwijl veel landen aankondigden dat de recessie achter de rug is, geven experts aan dat we de eerste zes tot twaalf maanden nog geen belangrijk economisch herstel moeten verwachten”, zegt Schaepman. “Voor werknemers en managers betekent dit dat er nog vele stressvolle maanden voor hun onderneming zullen volgen. Stress op de werkvloer zorgt uiteindelijk voor problemen in een onderneming: de productiviteit van managers en werknemers wordt aangetast, hun motivatie is ver te zoeken en conflicten tussen werknemers ondermijnen de professionaliteit. En uiteindelijk zal dit negatieve gevolgen hebben voor de commerciële en financiële resultaten van de onderneming.”
Door: Mariska Habets