Web 2.0 verkeert in zwaar weer. Investeerders hebben er dankzij de economische crisis geen zin meer in. De start-ups, die vaak leven van de gulle giften van investeerders, hoeven daarom niet meer op nieuwe kapitaalinjecties te rekenen.
Volgens een artikel in The New York Times nemen de bedrijfjes nu maatregelen om te kunnen blijven bestaan tot het einde van de naderende recessie. Die maatregelen zijn kort samen te vatten: de broekriem wordt stevig aangetrokken.
Ontslag
De bezuinigingen bestaan vooral uit het ontslaan van personeel. De krant haalt voorbeelden aan van Zivity, een online modellenbureau, dat deze maand acht van de 22 werknemers ontsloeg, en online advertentiebureau AdBrite. Die onderneming ontsloeg een derde van zijn staf, veertig werknemers.
De aard van de meeste web 2.0 bedrijfjes zou kansen bieden tijdens een recessie. Omdat de nodige kosten om de onderneming draaiende te houden relatief laag zijn, hebben de web 2.0-bedrijfjes volgens de krant een goede kans om de crisis te overleven, mits ze de groeidromen even in de koelkast plaatsen.