Dit blijkt uit het halfjaarlijkse TrendMeter-onderzoek, gedaan door Motivaction. Hoewel het huidige percentage van allochtone werknemers bij Nederlandse bedrijven vrijwel gelijk is gebleven ten opzichte van een half jaar geleden, is er wel een kentering zichtbaar bij de Nederlandse entrepreneur. 75 % realiseert zich de noodzaak van een verhoogde arbeidsparticipatie van allochtonen.
Vooroordelen
Tot nu toe zijn vooral vooroordelen de oorzaak voor het niet aannemen van de niet-Westerse allochtoon. Zes op de tien ondernemers geeft aan om liever niet te werken met iemand die een hoofddoek draagt.
Kansen
Dat steeds meer ondernemers anders gaan denken over het aannemen van een ‘Nieuwe Nederlander’ heeft ook te maken met marktkansen. Zo realiseert tweederde van de ondervraagde ondernemers zich dat meer allochtonen in dienst, meer allochtonen als klant betekent.
Wilt u meer allochtonen bij uw bedrijf betrekken? Nodig dan niet nadrukkelijk ‘minderheden’ uit. U zult weinig sollicitatiebrieven ontvangen.