Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Jobhoppen? Jongeren doen het minder vaak dan je denkt

Een kwart van de werknemers denkt dit jaar van baan te veranderen. Bij de millennials zegt liefst 60 procent open te staan voor een volgende carrièrestap. Toch zijn het niet zulke jobhoppers als vaak wordt gedacht.

Jobhoppen? Jongeren doen het minder vaak dan je denkt
Je leest nu: Jobhoppen? Jongeren doen het minder vaak dan je denkt

Nu er licht gloort aan de het eind van de coronatunnel denken meer werknemers na over een andere baan. Deden ze dat eerder nog niet vanwege alle onzekerheid die de pandemie veroorzaakte, dit jaar moet het volgens velen dan toch gaan gebeuren. Ze denken ergens anders meer te kunnen verdienen, promotie te kunnen maken of nieuwe dingen te leren, blijkt uit onderzoek van IBM’s Institute for Business Value.

Amerikaans opinie-onderzoek wijst uit dat vooral millennials geïnteresseerd zijn in een nieuwe baan. Toch blijkt het idee dat deze generatie (geboren tussen 1980 en 1995) en de generatie na hen, de zogenoemde generatie-Z (geboren tussen 1996 en 2015), relatief vaak van werkgever verandert een misvatting. Er zijn zelfs cijfers die erop wijzen dat de huidige werknemers onder de veertig mìnder jobhoppen dan hun leeftijdgenoten in de jaren tachtig of negentig.

Millennials worden veeleisend gevonden

Veel leidinggevenden klagen dat ze het lastig vinden de nieuwe lichting  werknemers tevreden te houden en aan zich te binden. Ze zijn creatief maar ongeduldig, willen constant nieuwe dingen leren, als een speer carrière maken en minstens zo belangrijk: hun baan is niet alles voor ze. Millennials vinden de verhouding tussen hun werk- en privéleven belangrijk. Ze willen bovendien ook niet voor zomaar ieder bedrijf werken. Dat bedrijf moet als het even kan een purpose hebben, een goed doel waaraan met zijn allen wordt gewerkt.

Ondanks die verlangens stappen ze dus toch niet zomaar op. De coronacrisis zorgt er volgens recruiters voor dat ze wat dat betreft niet zomaar over één nacht ijs gaan. Werknemers hebben het afgelopen jaar gezien hoe hun financiële positie ineens drastisch kan veranderen. Zolang de economische vooruitzichten onzeker blijven, nemen sommigen daarom genoegen met een baan waarmee ze in ieder geval de rekeningen kunnen betalen. Bovendien vinden ze flexibiliteit erg belangrijk. ‘Als een bedrijf dat biedt en een werkgever ook nadenkt over interne mobiliteit hou je ze langer vast’, zegt Amy Wright, managing partner voor talent en transformatie bij IBM op zakenzender CNBC.

Opleiding volgen om je te onderscheiden

Tegelijkertijd proberen werknemers die open staan voor een nieuw avontuur zichzelf te onderscheiden door opleidingen te volgen en hun vaardigheden aan te scherpen. Liefst 85 procent van de ondervraagden in het IBM-onderzoek geeft aan dit jaar ‘iets aan opleiding’ te willen gaan doen. Een op de drie millennials en generatie Z-ers zegt dit jaar een diploma, certificaat of technische kwalificatie te willen halen. Tegenwoordig kan dat vaak digitaal. Je hoeft er niet langer voor te reizen, waardoor het verhoudingsgewijs een stuk goedkoper is en het je minder tijd kost dan voor voorgaande generaties.

Werkgevers op hun beurt lijken – zeker in sectoren met grote personeelstekorten – opener te staan voor kandidaten die niet helemaal aan het profiel voldoen. Uit het rapport Future of Work 2021 Global Outlook van de Amerikaanse vacaturesite Monster blijkt dat met name bedrijven in de gezondheidszorg en de hospitality meer interesse tonen in sollicitanten die geen praktische ervaring hebben. Bijna de helft van de grote bedrijven geeft in diezelfde studie aan dat kandidaten die verder weg wonen (zeker in Verenigde Staten nog wel een issue) eerder worden aangenomen.

Jobhoppen is teken van aantrekkende economie

Zowel werknemers als werkgevers bereiden zich dus voor op meer jobhoppen, ook naar een totaal andere bedrijfstak. Gebeurt het niet dit jaar, dan toch zeker in 2022. De voortschrijdende digitalisering maakt het wisselen van baan voor beide partijen alleen maar gemakkelijker. Je hoeft op veel plekken immers niet langer ‘in persona’ te verschijnen. Werkgevers en klanten zijn eraan gewend geraakt dat veel zaken via Zoom of Teams kunnen worden afgehandeld.

Het frequent wisselen van baan is bovendien minder beladen dan vroeger. Toen werd een sollicitant die veel verschillende werkgevers had gehad nog weleens met een scheef oog aangekeken. Dat stigma is er van af. ‘Jobhoppen is eigenlijk een heel goed teken’, zegt Tara Sinclair, senior fellow bij vacaturesite Indeed. ‘Het is een bewijs van een aantrekkende economie. Als werknemers er weer vertrouwen in hebben dat ze van bedrijf kunnen wisselen zonder al te grote risico’s dan nemen ze die stap.’