Werknemers van de Californische wortelteler Bolthouse Farms die zich laten vaccineren, krijgen maar liefst 500 dollar handje contantje. Het Amerikaanse bedrijf wil zo snel mogelijk groepsimmuniteit voor al zijn ruim tweeduizend medewerkers klaarspelen en dat mag wat kosten.
500 dollar is bovendien kleingeld in vergelijking met de tientallen miljoenen die het bedrijf al kwijtraakte aan veiligheidsprotocollen. Al een jaar lang moet het bedrijf noodgedwongen smijten met dollars om medewerkers snel te kunnen laten testen, veiligheidskleding aan te kunnen schaffen en de uitval te faciliteren van medewerkers die mogelijk besmet waren met het coronavirus.
Cadeautjes
Het verhaal van deze Californische wortelteler staat niet op zichzelf. Een toenemend aantal bedrijven in met name de VS probeert personeel met beloningen te stimuleren zich te laten vaccineren tegen covid-19. De Amerikaanse vaccinatiecampagne mag dan verder op stoom zijn dan de Nederlandse, in de VS kampen ze met een relatief groot vaccinatie-sceptisch deel van de bevolking. 30 procent van de Amerikanen wil zich niet laten inenten tegen het coronavirus, bleek begin deze maand uit onderzoek. In Nederland is dit zo’n 15 procent, bleek uit internationaal onderzoek uit februari.
Zakelijk leiders zien daarentegen in dat het bereiken van groepsimmuniteit tegen het coronavirus de enige manier is om de economie van het slot te krijgen. De grote som aan kapitaal die ze bij Bolthouse Farms aan veiligheidsprotocollen hebben gespendeerd, is dan ook exemplarisch voor het gehele bedrijfsleven. Sectoren zoals de horeca- en reisbranche staan op omvallen en de wereldeconomie daalde naar schatting met 3,5 procent in lockdown-jaar 2020. Dat nooit weer, zullen ze in menig boardroom denken.
In complottheorieën gelovende antivaxers kun je er op dit moment dus even niet bij hebben, begrijpt zelfs de dikwijls los van de werkelijkheid opererende oud-president Donald Trump. Hij riep vaccinatieweigeraars, die in Amerika relatief vaak tot zijn achterban gehoren, afgelopen week op zich wél te laten vaccineren. Trump is zelf immers ook zakenman en de coronacrisis raakt zijn hotelimperium hard; afgelopen jaar daalde de omzet van zijn bedrijf met 40 procent.
Betaalde verlofuren
Vandaar dus dat CEO’s en ondernemers in de VS zich in toenemende mate gaan gedragen als Anthony Fauci’s, de vaccins een warm hart toedragend. Supermarktketen Publix geeft medewerkers bijvoorbeeld cadeaukaarten van 125 dollar als ze zich laten inenten. Winkelketens Dollar General en Trader Joe’s bieden hun medewerkers betaalde verlofuren als ze een vaccinatie laten zetten. Boodschappenbezorger Instacard biedt aan het platform verbonden zelfstandigen 25 dollar als ze zich laten inenten.
Met cadeautjes geven aan gevaccineerden kun je als bedrijf ook aardig wat pr-punten halen. De Amerikaanse donutketen Krispy Kreme wist gisteren internationaal de media te halen door een gratis donut aan te bieden aan klanten die kunnen aantonen dat ze gevaccineerd zijn. Het Israëlische restaurant Jenia haalde in februari de media door een gratis drankje te bieden voor iedereen die zich in die horecagelegenheid liet vaccineren.
Nederland
Het toch wat Amerikaans aandoende beloningscircus heeft zelfs Nederland bereikt. De communicatie-afdeling van het Zeeuwse bedrijf Delta Safe Security was er vroeg bij. Het bedrijf, goed voor 160 medewerkers, meldde dan ook al begin dit jaar dat het 100 euro schenkt aan alle medewerkers die zich laten inenten. ‘Wij staan op het standpunt: hoe sneller iedereen een prik heeft, hoe sneller we door deze crisis heen zijn’, zei directeur Michel Staat.
Uit een in januari uitgevoerd onderzoek bleek dat 9 procent van de Nederlandse twijfelaars zich door zo’n gift van 100 euro zou laten overhalen. Dat lijkt weinig, maar om groepsimmuniteit te behalen, is iedere inenting welkom.