Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe je om kunt gaan met vaccinatieweigeraars op de werkvloer

Om zo snel mogelijk Nederland van het slot te krijgen, is het belangrijk dat zoveel mogelijk Nederlanders zich tegen het coronavirus laten vaccineren. Als startup-founder of zakelijk leider kun je sceptische medewerkers aanmoedigen om zich ook te laten vaccineren. Lever de feiten, wees empathisch en bied een luisterend oor.

Getty
Je leest nu: Hoe je om kunt gaan met vaccinatieweigeraars op de werkvloer

Er is maar één manier om zonder overbelaste ic’s uit deze ellendige lockdown-maatschappij te geraken en dat is door zoveel mogelijk Nederlanders gevaccineerd te krijgen tegen Covid-19. Afgelopen week bereikten we in Nederland de 2 miljoen prikken, maakte minister Hugo de Jonge bekend. Om daarentegen groepsimmuniteit tegen Covid-19 te bereiken, moet een behoorlijk deel van de maatschappij van ruim 17 miljoen Nederlanders gevaccineerd zijn. De schattingen voor het bereiken van groepsimmuniteit lopen uiteen van een vaccinatiegraad van 50 tot zelfs 90 procent van de bevolking. Het moet gezegd: de meeste schattingen zitten – helaas – dichter bij de 90- dan bij de 50 procent.

Het goede nieuws is dat heel Nederland volgens De Jonge voor juli ten minste één prik tegen Covid-19 gehad kan hebben. Over enkele maanden zal het aantal vaccinaties bovendien vermoedelijk zo groot worden dat het gevaar van het virus voor de volksgezondheid afneemt. Winkels, horeca, evenementen: alles kan straks weer van het slot. De ellendige avondklok kan er weer af, de economie kan weer floreren en gedupeerde ondernemers kunnen met de door de VVD aangekondigde steun van de overheid een streep zetten door een deel van hun schulden.

Eén van de bottlenecks bij het oplossen van de crisis is het omgaan met vaccin-sceptische burgers. In een onderzoek dat het RIVM van eind februari hield onder nog niet gevaccineerden, bleek 84,5 procent van hen zich te willen laten inenten. 10,3 procent wist het nog niet en 5,2 procent wilde zich niet laten vaccineren. Stel dat de groepsimmuniteit, zoals sommigen schatten, 90 procent zou bedragen, dan zou een vaccinatiegraad van 84,5 procent daarmee niet eens voldoende zijn. Oftewel: werk aan de winkel!

Eén op iedere tien Nederlanders is dus (nog) niet bereid tot vaccinatie. Op de meeste werkvloeren is de kans dan ook groot dat je een paar vaccinatie-sceptici tegenkomt. Hoe moet je als werkgever met deze groep omgaan? De Amerikaanse universitair hoofddocent public relations en promovendus Rita Men schreef daar afgelopen week een interessant artikel over op journalistiek platform The Conversation. Volgens haar kun je als werkgever een belangrijke rol spelen in het stimuleren van werknemers om gevaccineerd te worden.

Uit onderzoek van PR-bureau Edelman blijkt namelijk dat de eigen CEO meer vertrouwen van burgers geniet (63 procent) dan journalisten (45 procent), religieuze leiders (42 procent) en zelfs politici (41 procent). Oftewel: naar jouw woorden als startup-founder wordt geluisterd. Men komt met drie manieren waarop je medewerkers kunt motiveren het juiste te doen in crisistijd. We delen ze met je, ter inspiratie.

1. Bouw vertrouwen op

Hoofddocent Men wijst allereerst op een onderzoek waaruit blijkt dat transparantie door mensen consistent wordt gekoppeld aan de relatie van werknemers met hun werkgever. Met andere woorden: bedrijven die goed communiceren met hun medewerkers, genieten een hoger vertrouwen onder hen. Over het vaccinatievraagstuk kun je volgens de hoofddocent als volgt communiceren als werkgever: ontkracht de mythen en richt je op het bieden van de feiten. Je kan dit doen door je medewerkers hierover te mailen, flyers uit te delen of door informatie in je bedrijfsnieuwsbrief mee te nemen.

Een ander interessant punt dat ze noemt, is het uitnodigen van lokale gezondheidsdeskundigen. Menig antivaxer of vaccin-scepticus laat zich leiden door nepnieuws op internet. Velen van hen kunnen de online complotten niet aan de waarheid toetsen, omdat ze zelf geen medische opleiding hebben genoten. Een virologisch vakspecialist kan alle vragen van medewerkers toetsen aan de huidige stand van zaken in de wetenschap. Mooi meegenomen is bovendien het feit dat wetenschappers het meeste vertrouwen van alle beroepsgroepen genieten, in de eerder aangehaalde Edelman-studie. 73 procent van de ondervraagden vertrouwt op de kennis en kundigheid van wetenschappers.

2. Zend niet alleen, luister óók

Wanneer je medewerkers alleen voorziet van de feiten over vaccinatie, ben je er nog niet. Belangrijk is dat je ook luistert naar hun vragen en twijfels over vaccineren, beargumenteert Men. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die een grote verandering nastreven, zoals een fusie of overname, sneller acceptatie van werknemers krijgen als zij luisteren naar hun twijfels en iets doen met hun feedback.

Men adviseert bedrijven daarom ook vraag- en antwoordsessies te organiseren met personeel. Laat je medewerkers hier al hun praktische vragen omtrent vaccinatie stellen. Leg bijvoorbeeld uit wanneer zij waarschijnlijk aan de beurt zijn voor een prik en of ze eenmaal gevaccineerd alweer volledig op kantoor mogen verschijnen. Ook creëer je er een extra moment mee om sceptici van hun twijfels af te helpen. De vaccins die in Nederland worden gebruikt, zijn immers allen uitvoerig getest door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) en kunnen dus als veilig worden gezien.

3. Wees empathisch

Vaccin-weigeraars wegzetten als ‘wappies’ werkt niet. De coronacrisis heeft mondiaal veel gevraagd van werknemers, die soms psychische klachten kregen door al het thuiswerken. Tel daar een internet voor onwaarheden bij op en de cocktail voor complottheorieën is snel bereid. Wees als zakelijk leider daarom te allen tijde empathisch, adviseert Men.

Ze wijst op eigen onderzoek dat momenteel wordt beoordeeld. Hierin ontdekte ze dat supervisors die tijdens de coronacrisis empathie toonden en steun uitspraken voor de situatie van werknemers het best waren in het creëren van vertrouwen van de medewerkers in hun leiderschap en organisatie. Ook uit eerder onderzoek bleek dat CEO’s die worden gezien als personen die oprechte zorgen uiten voor hun werknemers sneller steun krijgen voor bedrijfsbrede initiatieven.

Wees dus empathisch, adviseert Men en bied een luisterend oor voor alle lockdown-gerelateerde klachten die medewerkers hebben. Zet je woorden ook in daden om, sluit ze haar advies af. Dit kun je doen door medewerkers die zich laten vaccineren te belonen. Bijvoorbeeld met betaalde verlofuren of met een bonus.