Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

HR: met de business aan tafel

Om als HR-professional mee te tellen, moet je aan de directietafel zitten. Maar richt het vizier niet alleen op die plek aan tafel bij de ceo.

Het recente artikel 7 tips om als HR bij de CEO aan tafel te komen van Max van Liemt op HRbase bevestigt ons daar nog eens in.

Zijn tips in een notendop:

  1. Spreek klantentaal en begrijp de business
  2. Denk in euro’s
  3. Neem een proactieve houding aan, wees zichtbaarbaarder en presteer bete
  4. Houd het simpel
  5. Weet waar de CEO van wakker ligt
  6. Verander als HR eerst zelf
  7. Neem jezelf en HR wel (af en toe) serieus

Over de waarde van deze tips hoor je mij niet, het gaat me om de focus op de top van de organisatie.

Bezeten met

En toen zag ik ineens de vliegen weer voor me die zich tijdens mijn vakantie te pletter vlogen tegen de gaslamp voor mijn tent. Deze insecten zijn bezeten van licht en kunnen niet stoppen tot ze in rook opgaan in het binnenste van de lamp. Die bezetenheid lijken veel HR-professionals ook te hebben als ze het woord business partner, CHRO of directietafel horen.

Consultants en adviseurs zijn vervolgens niet te beroerd om nog een keer te roepen dat we daar absoluut moeten komen, dat HR eindelijk serieus genomen moet worden. Om er vervolgens aan toe te voegen dat ze de eerste HR-manager nog tegen moeten komen die een plek aan die tafel ook verdient.

Kortom, wat moet de HR-professional met de tips van Van Liempt doen:

Waar komt de fascinatie met de top vandaan?

De eerste vraag die elke HR-professional voor zichzelf zou moeten beantwoorden is: waar komt die fascinatie met de top van de organisatie vandaan? Komt die uit onszelf of laten we ons dit aanpraten? Denken we dat het zo hoort? Voelen we ons als professionals te vaak machteloos en willen we daarom dicht bij het centrum van de macht zitten?

Naar mijn idee moeten HR-professionals zich laten leiden door fascinatie voor de werkende mens. De werkende mens werkt samen, geeft en krijgt leiding, leert van zijn werk en ontwikkelt zich om in de toekomst in zijn levensonderhoud te kunnen blijven voorzien. Je kunt natuurlijk vanaf de directietafel daarnaar kijken of zeggen dat je vanuit die positie daarop invloed kunt uitoefenen. In de dagelijkse praktijk is dat natuurlijk maar zeer beperkt. Aan de directietafel bij de CEO spelen heel andere belangen, waarbij leiderschap lang niet altijd even belangrijk wordt gevonden als macht en invloed. Ook op de werkvloer – het magazijn, de schaftkeet, het callcenter – moet HR een partner van de business zijn.

Business is meer dan de CEO

Het is daarom de vraag of de focus op de directietafel terecht is. Immers, de CEO gaat wel over de business, maar de business is meer dan de CEO alleen. Je kunt de 7 tips van Van Liemt ook goed gebruiken in de uitvoering van je werk op andere niveaus. Iedere HR-professional moet zich verplaatsen in zijn omgeving (leidinggevenden, managers en klanten), moet denken en praten in woorden die zij verstaan. Van elke HR-professional verwacht ik dat hij zijn vak serieus neemt en professioneel uitvoert op het niveau waar hij actief is.

De HR professionals die de adviezen van Van Liemt overnemen of al in de praktijk brengen, herkennen zich daarom waarschijnlijk niet in de worsteling om een plek 'in het centrum van de macht'. Die zijn in verbinding met de wereld om hen heen en leveren waarde aan de business.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet bij de business maar met de business

Om in verbinding te zijn met de omgeving is aanwezig zijn niet genoeg, je hebt als HR-professional ook een bijdrage te leveren. En die bijdrage bestaat niet uit het bedenken van een mooi HR-instrument (al kun je daar als vakman veel plezier aan beleven). Het gaat erom de verbinding tussen mens en werk (opnieuw) tot stand te brengen, waarbij de wensen en eisen van de klant (de business) het uitgangspunt zijn.

Partner zijn van de business vraagt om werkelijke interesse in wat de business beweegt. Partners gooien geen spullen (POP-formulieren en competentiematrixen) bij elkaar over de schutting, maar werken samen en denken met elkaar mee. Partners spreken elkaars taal en (h)erkennen elkaars wereld.

Als de HR-professional werkelijk partner van de business is, dan vliegt hij zich niet te pletter in de gaslamp, maar werpt hij licht op de businessvraagstukken ter tafel, ongeacht waar die tafel staat.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Arjan Hamberg, strategisch adviseur HR(D) van Lumax Producties

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'