Hoe om te gaan met permanente opleiding van werknemers? Effe HUBBEN en DIMMEN, zegt Arjan te Lintelo.
Hoe moet eventuele permanente opleiding/training van werknemers er in de toekomst uit gaan zien? Het antwoord zit verweven in de vraag. Opleiding/training én coaching van werknemers moet permanent zijn om blijvend het hoofd te kunnen bieden aan een steeds veranderende externe omgeving.
Met dit laatste gegeven worstelen we bij tijd en wijle allemaal wel eens. Wat te doen met de consument of zakelijke klant die steeds beter weet waar Abraham de mosterd haalt en voortdurend hogere eisen stelt aan de kwaliteit van dienstverlening en dus mensen in organisaties. Zit hem hier nu niet net de kneep? Diezelfde mensen vinden het vaak lastig hier mee om te gaan, je voortdurend aanpassen aan een veranderende externe omgeving vergt onder meer doorzettingsvermogen en flexibiliteit.
Vaak vinden we veranderen helemaal niet leuk en doen we de dingen het liefst zoals we ze gewoon zijn te doen. Wel verlangen we dat we in onze rol als consument en zakelijke koper dat de organisatie waar we kopen snel en klantgericht reageert op onze wensen. Dit zijn we met z'n allen normaal gaan vinden. En als we niet snel en klantgericht op onze wenken bediend worden weten we precies hoe en waar we verhaal kunnen halen.
Dit is in mijn beleving erg dubbel, we hebben met z'n allen een hoger verwachtingspatroon van anderen terwijl velen in de rol van medewerker al dat gedoe over flexibiliteit en klantgerichtheid maar lastig vinden. Hoe moet permanente opleiding/training én coaching van werknemers er in de toekomst dan uit zien?
Het antwoord is tweeledig. Maak het allereerst mensspecifiek! Concreet kijken welke vorm het beste aansluit bij de individuele mens binnen de organisatie. Waar de een het beste leert binnen een groep kan de ander het beste halen uit een zeer persoonlijke een op een werkwijze. Om dit mogelijk te maken is het beschikbaar stellen van budget en het kiezen van een opleider of trainingsbureau alleen beslist onvoldoende. Dit leidt tot de vele ‘feel good ervaringen', waarbij mensen vaak al na een paar weken weer dat doen wat ze voor de ‘heisessie' ook deden.
Overigens is een ‘feel good ervaring' helemaal niet verkeerd, noem het dan ook zo! Dat schept tenminste duidelijkheid over doelen en verwachtingen. Zorg er daarnaast voor dat de mensen in de organisatie continu besmet worden met een zeer gezond virus. Geïnspireerd door een ex-veilingmeester wens ik iedereen het ´HUB-DIM' virus toe. Hou Uw Belofte en Doe Iets Meer. Dit klinkt heel basaal en dat is het ook! In HUB en DIM zit veel, zo niet alles vervat waardoor medewerkers met meer passie gevolgd door actie hun bijdrage gaan en blijven leveren. Het HUBBEN en DIMMEN begint bij onszelf en bij niemand anders. Kom afspraken na en doe een beetje meer!
Als we ons deze kwaliteit allemaal eigen maken komen we betrouwbaar over en is mensspecifieke opleiding/training en coaching een uitstekend middel om als organisatie ook in mindere tijden bestaansrecht te houden! Wie wil er immers niet ziel en zaligheid geven aan een betrouwbare organisatie?
Arjan te Lintelo (1963) helpt sinds 2002 bedrijven en organisaties met het in beweging krijgen van mensen in de door de organisatie gewenste richting. Om te komen van het wat naar het hoe, van missie, visie en strategie naar het vaak moeilijke proces van uitvoeren. Daarbij wordt niet uitgegaan van ingewikkelde modellen en theorieën, maar wordt verder gebouwd op de binnen de organisatie al aanwezige structuur en menselijke kwaliteiten. Praktisch en pragmatisch, gewoon met twee voeten op de grond!