Volgens Hilde Van den Berghe van Press Here moeten bedrijven pragmatisch en creatief omgaan met een nieuwe start. Oftewel: "pragmacrea".
Een nieuwe start. Je plant alles zorgvuldig, maar ter plaatse moet je met voldoende pragmatisme en veel creativiteit van deze plannen afwijken. En toch je deadline en je resultaat halen. Ik refereer hierbij naar een casus van Stanwick, die recent de opstart van een nieuwe productie-unit in Roemenië heeft begeleid. Enkele assemblagecellen overplaatsen van hier naar Roemenië, het leek ze een klus naar hun vuistje. Het cultuurverschil viel reuze mee. Het was een zogenaamde ‘green plant', en die zijn veel makkelijker om te vormen dan een bestaande organisatie.
De bedrijfsruimte ter plekke was een ander verhaal. Het pand haalde ‘onze standaarden' niet. Even checken bij de aandeelhouder (het was vooral een zelfstandige unit, maar met enkel ons Nederlandse bedrijf als klant). Het was natuurlijk schrikken toen bleek dat maar liefst honderd dorpelingen aandeelhouder waren. Met wie moet je dan praten?
Onverwachte beer
Het blijft moeilijk te voorspellen wat vlot zal verlopen, en wat moeilijkheden creëert. De designtekeningen van hier werden daar geheel getransformeerd. Eerdere design changes uit het verleden bleken niet aangepast, met de bekende gevolgen. We verwachtten veel kwaliteitsproblemen, maar die bleken wonderwel uit te blijven. De volgende onverwachte beer op de weg was de douane: die vond het nodig om al onze machines tegen te houden. Daar sta je dan, met het nieuw samengestelde personeel, de eerste opstart van productie. Een hele week uitgetrokken. Maar geen, of nauwelijks machines.
Een nieuwe start. Je plant alles zorgvuldig vooraf, en ter plaatse moet je met voldoende pragmatisme en veel creativiteit van deze mooie plannen afwijken. En uiteindelijk toch je deadline en je resultaat halen: ‘pragmacrea'.
Bron: Stefaan Vandenberghe, partner Stanwick