Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hille van der Kaa, hoofd online Intermediair


Zo moeilijk is het niet



De selfmade inspirator trok goed van leer. ‘We moeten de markt pakken waar we kunnen. Innoveren. Niet bang zijn. Linksom of rechtsom. De opportunities liggen voor het oprapen.’ Tien paar glazige ogen staarden hem aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zelden hoorde ik zoveel gebakken lucht als tijdens een inspiratiesessie bij mijn vorige werkgever. De ondernemingsgeest binnen ons team was vervlogen en de bedrijfsgoeroe moest ons helpen hem weer terug te vinden. Na een kwartier vertrok ik. Wat een flauwekul.
Ondernemen leer je niet in een zaaltje met je collega’s en een mafkees. Ook niet met een powerpoint presentatie en wat loze termen. Ondernemen zit in je bloed en wordt aangewakkerd als je buiten bent, tussen de mensen voor wie je producten maakt.

Afgelopen weekend was ik op Lowlands. Een prachtig festival met 55.000 vaak hoogopgeleide twintigers en dertigers. Bijna allemaal met een goed gevulde portemonnee. De ultieme natte droom van een opportunity seizer. Want hij of zij ziet niet alleen de mensen, maar ook hun latente behoeftes. En die onbevredigde behoeftes waren volgens een vriend en mij op Lowlands ruimschoots aanwezig. De knallers:
 
–         poncho met print (passend bij de dameshit dit jaar: de bedrukte regenlaars)
–         camping plus (een mobiel hotel met slaapcabines voor de festivalsnob)
–         een betaalde VIP ruimte met kussens en drankjes (niet iedereen krijgt een uitnodiging van een sponsor)
–         betaalde toiletten en massagedouches zonder rij (met het gevaar een ongewenste tweedeling te maken tussen het festivalpubliek)
–         location based services op de mobiele telefoon om te zien waar de vriendenclub zich bevindt (biedt uitstekende advertentiemogelijkheden)
 
Afgaande op de reacties van de festivalgangers om me heen heb ik volgend jaar voor iedere dienst jaar minimaal tien klanten.
 
Een goed idee of onderneming start vaak bij toeval. Ceo Raymond Spanjar van Hyves zei over de start van zijn eigen bedrijf: ‘We misten het zelf, dus hebben het maar gemaakt.’ Daar is geen 150 euro per uur verslindende inspirator aan te pas gekomen. Kijken en analyseren is meer dan genoeg. En af en toe je gevoel aanzetten. Gooi daar een portie doorzettingsvermogen bovenop en klaar ben je.
Ondernemen is naar mijn idee écht geen hogere wiskunde. Natuurlijk heb je cijfers nodig om de potentie van een bepaald project in te schatten, maar neem die vooral niet te serieus. Ooit een business plan gezien waarvan de uitvoering gelijk ligt met het oorspronkelijke verhaal? Nee. Dat is nou net het leuke.
 
Sms van een vriend. ‘Adresje gevonden voor poncho’s met eigen design. Inkoopprijs 32 cent, acht weken levertijd. Design online aanleveren. Hoeveel zullen we er bestellen?’ Zo moeilijk is het.
 
 
Over Hille van der Kaa
Na haar studie communicatie- en informatiewetenschappen aan de UvT startte Hille van der Kaa (1979) als journalist bij Wegener. Ze kon het echter niet laten om zich met de gang van zaken te bemoeien en stapte daarom binnen het bedrijf over naar het management traineeship. Na een aantal jaren verschillende functies uitgeoefend te hebben bij verschillende disciplines, maakte Van der Kaa de overstap naar VNU Media. Hier houdt ze zich bezig met het opzetten van nieuwe uitgeefproducten. De van oorsprong Brabantse woont inmiddels al weer een aantal jaren in de Randstad. Naast het werk volgt ze de internationale MBA aan Nyenrode en zet ze zich in voor Press Now, een organisatie die strijdt voor journalistieke vrijheid. Haar doel? “Een eigen stempel drukken op het veranderende medialandschap.”

Hille van der Kaa geeft de column door aan Jurjan Blokland van Ballast Nedam.