Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Unilevers voormalig kroonprinses Hanneke Faber baas bij Logitech: ‘Ze is echt een force for good’

Hanneke Faber is zevenvoudig Nederlands kampioen schoonspringen, dochter van vredesactivist Mient Jan Faber en voormalig kroonprinses van Unilever. In december start ze als ceo bij elektronicabedrijf Logitech. Een portret.

hanneke faber logitech unilever

Hanneke Faber is in de wieg gelegd voor topprestaties. Ze wil op jonge leeftijd gaan turnen, maar ze wordt te lang. Haar lengte is niet zo’n groot probleem voor schoonspringen. Vanaf haar elfde jaar traint ze vier tot vijf uur per dag in het zwembad.

Faber wordt zeven keer Nederlands kampioen schoonspringen. Met die winnaarsmentaliteit wordt ze in 1987 naar de VS gelokt, met een beurs voor de University of Houston. Ze studeert er journalistiek. Er gaat een nieuwe wereld voor haar open, veel breder, internationaler. Ze ontmoet daar ook haar toekomstige echtgenoot Aristoteles Economon.

Als economiestudent raadt hij haar aan om er een mba bij te doen. Een slimme zet, want ze kan begin jaren negentig aan de slag bij Procter & Gamble. De reactie van haar oma op dat nieuws is opmerkelijk: ‘Maar meisje, je hebt gestudeerd. Waarom ga je wasmiddelen verkopen?’

Twee belangrijke waarden

Haar vader, Mient Jan Faber, begrijpt in het begin ook niet helemaal wat zijn dochter in het bedrijfsleven te zoeken heeft. Hij heeft als vredesactivist het verzet geleid tegen het plaatsen van kruisraketten in Nederland.

Dat heeft wel diepe indruk op haar gemaakt. ‘Mijn vader was een rolmodel in het creëren van een beweging’, zegt ze in het FD. Haar moeder, een verpleegster, is een model in het combineren van werk en moederschap.

Doing well by doing good, dat is wat ze van thuis heeft meegekregen. ‘Het zijn precies die twee waarden die ik heb meegekregen in mijn opvoeding en die ik altijd met elkaar probeer te verbinden: het hoogst haalbare nastreven en dat op een integere en goede manier doen’, laat ze weten aan Management Scope.

Lees ook: Jouw leiderschap bepaalt of mensen blijven of vertrekken

Moederschap en een topbaan

Ze begint bij P&G in marketing, groeit in managementrollen en bouwt haar carrière internationaal uit. Ze wordt er in 2005 zelfs de jongste vice president. Ze stoeit met grote merken zoals Head & Shoulders, Pantène, Olay en Max Factor en met tientallen miljarden omzet.

Bovendien introduceert ze hier de eerste recyclebare shampoofles. Bij deze multinational leert ze ook Paul Polman kennen, die haar later naar Unilever zal halen. Wanneer ze in het Zwitserse Genève werkt voor P&G komt ze wellicht ook Bracken Darrell tegen, haar voorganger bij Logitech.

Faber zet ondertussen drie kinderen op de wereld, Ari junior, Anna en Athina. Na ruim twintig jaar P&G wordt het tijd om in een nieuwe vijver te duiken. Het wordt die van Ahold (later Ahold Delhaize), waar ze in 2013 als chief commercial officer de e-commerce business en de digitale transformatie gaat leiden.

hanneke faber unilever logitech
Fortune labelt Hanneke Faber in 2021 als een van de meest invloedrijke vrouwen in het internationale bedrijfsleven.

Wijze les van Hanneke Faber

Ellen van Ginkel komt in 2016 aan boord bij Ahold Delhaize als directeur externe communicatie. Ze is dan net moeder geworden. ‘Het was best wel pittig, in een nieuwe baan bij een nieuw bedrijf’, vertelt ze aan MT/Sprout.

‘Hanneke zei toen dat ik met vier punten bezig moest zijn: je gezin, je echtgenoot of echtgenote, je werk en jezelf. Je moet accepteren dat je niet altijd alles goed kan doen. Je moet je nu hier op richten en dan weer ergens anders op. Dat is een wijze les geweest. Daar heb ik veel aan gehad.’

Faber neemt onder meer Ah.nl, het Amerikaanse Peapod en Bol.com onder haar hoede. Ze krijgt het voor elkaar om met al die online winkels uit te groeien tot één van de grootste vijftig e-commercebedrijven in de wereld.

Merken met een purpose

Paul Polman belt Faber met de vraag of ze interesse heeft om bij Unilever te komen. Ze is een believer van de missie van Polman: duurzaamheid en omzetgroei kunnen wel degelijk samen door één deur. Ze wordt in 2018 de eerste vrouw die de Europese business van Unilever runt.

Ze klimt pijlsnel op, in 2019 wordt ze wereldwijd verantwoordelijk voor de voedings- en drankendivisie. Een woelige tak van sport, want de smaak van de consument verandert voortdurend. Faber probeert ‘de snelheid erin te krijgen’, vertelt ze aan NRC. Met het opkopen van interessante bedrijfjes, maar ook door zelf innovatiever te zijn.

De aankoop van De Vegetarische Slager blijkt bijvoorbeeld een succes. Amper een jaar later liggen hun ‘hamburgers’ bij fastfoodketen Burger King in 27 landen. ‘Mensen willen dit: gezonder, plantaardiger, minder verspilling. Merken die hier rekening mee houden, liggen ook beter in de markt. Merken met een purpose verkopen ook beter, weten we uit eigen onderzoek.’

Hanneke Faber verkleed als avocado

Anderen hiervan overtuigen, is nog wel een dingetje. ‘Ik ben half koopman, half dominee’, zegt Faber op Human. ‘De dominee is echt belangrijk, want je moet wel het verhaal kunnen vertellen waarom iets belangrijk is en waarom het urgentie heeft. Maar de koopman is ook belangrijk, want die aandeelhouder staat elk kwartaal natuurlijk wel te wachten.’

Van Ginkel voegt zich later ook bij Fabers leiderschapsteam van Unilever, als head of corporate communications & corporate affairs van de divisie. Op haar eerste meeting met het team komt ze Faber tegen in een ‘groot, breed avocadopak met zo’n buik’.

Het is het afscheid van een collega en de dresscode is thee. ‘Ik wist dat niet, maar ik zag dat al mijn nieuwe collega’s best extreem verkleed waren. Hanneke wilde iets met groene thee doen. Dat avocadopak was het enige wat ze nog kon vinden in het groen.’ Maar dat tekent haar, zegt ze. ‘Als ze iets doet met het team gaat ze er helemaal voor.’

Bron van inspiratie

Het schuurt eigenlijk nooit. Conflicten worden meteen uitgepraat. ‘Ze weet heel goed waar ze mee bezig is. Ze heeft dat leiderschapsteam fantastisch gemanaged. Vandaar ook de consistente resultaten. Ze is een ontzettende bron van inspiratie. De mensen voelen zich betrokken bij wat ze doet.’

‘Ze is echt een force for good: goed presteren op de business en tegelijkertijd duurzaamheid integreren. Ze is superbetrokken en heel strategisch. Ze leidt op een inspirerende manier, ze denkt groot en ze heeft grote resultaten geboekt.’

Faber voelt zich prima thuis bij Unilever, zegt ze zelf ook in Management Scope. ‘De purpose zit in het hart. We komen elke dag ons bed uit om de wereld een betere plek te maken, maar we zijn geen liefdadigheidsorganisatie. We moeten harder groeien dan de rest. Want hoe meer we groeien, hoe meer goed we kunnen doen.’

Pionier in regeneratieve landbouw

Unilever stelt ambitieuze doelen onder haar leiding: voedselverspilling halveren, meer inzetten op plantaardige vleesvervangers en alternatieven voor zuivel en meer voedingswaarde in de merken.

‘Op rijst besparen we inmiddels meer dan 76 procent aan broeikasgassen’, vertelt Van Ginkel. ‘Dat heeft zij gedreven, omdat ze erin gelooft. Voor de mensen, voor de planeet, maar uiteindelijk doet ze dat ook voor de business.’

‘Want er kunnen oogsten mislukken door klimaatverandering, we hadden bijvoorbeeld problemen met mosterdzaad. Zij wil de voedselzekerheid garanderen. Hoe doe je dat? Door in te zetten op regeneratieve landbouw. Daar is ze echt een pionier in geweest.’

Bescheiden over haar succes

Fortune labelt haar in 2021 als een van de meest invloedrijke vrouwen in het internationale bedrijfsleven. Zelf wijt ze haar succes vooral aan geluk, vertelt ze in de podcast Rise to Leadership. ‘Ik was gewoon op de juiste plaats op het juiste moment.’

‘Ik heb het geluk gehad met een goede opleiding, met een flexibele echtgenoot en drie kinderen die het verhuizen naar andere landen wel leuk vonden. Ik heb ook wel een paar goede dingen gedaan, maar geluk heeft een evengrote rol gespeeld.’

Faber trekt met haar goede resultaten wel de aandacht. Ze komt op de shortlist terecht als mogelijke bestuursvoorzitter bij het Franse voedingsmiddelenconcern Danone. Ook bij Unilever wordt ze gezien als de opvolger van ceo Alan Jope, de Schot die eerder Paul Polman opvolgde.

Lees ook: Een externe ceo kan ook een risico zijn voor Unilever

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een echt rolmodel

Maar Hein Schumacher, topman van FrieslandCampina, wordt in mei van dit jaar binnengehaald als de nieuwe ceo van Unilever. In het persbericht over zijn benoeming staat dat hij zich ‘sterk zal richten op het verbeteren van de bedrijfsprestaties’.

Wanneer hij een nieuw managementteam samenstelt, zit Faber daar niet in. Zij gaat verder bij het Zwitserse hardwarebedrijf Logitech als ceo. Vanaf 1 december dit jaar, eerst in Zwitserland, daarna in Silicon Valley. Ze voelt zich vereerd om zich ‘aan te sluiten bij een bedrijf met een diepe toewijding aan duurzaamheid’, vertelt ze op LinkedIn.

‘Ik kan geen spannender moment bedenken om bij Logitech te beginnen. Macrotrends en opkomende technologieën bieden nieuwe groeimogelijkheden op het gebied van hybride werk, videoconferenties, gaming en streaming.’

Van Ginkel zal haar missen, zegt ze. ‘Ik vind haar echt een geweldig voorbeeld, een echt rolmodel. Ze is oprecht geïnteresseerd, oprecht begaan met de mensen en met de business. Ze gaat het fantastisch doen bij Logitech, maar ik moet het nieuws nog wel even verwerken.’

Lees ook: Dit weten we van Hein Schumacher