Zeker, er is enorm veel beurswaarde verdampt, maar de energie van mensen en de vitaliteit van bedrijven hoeft daar niet zo onder te lijden, vindt Ruud de Jong, organisatie-adviseur bij GetitDone.
Lezend en kijkend naar de berichten over de recessie krijg ik het gevoel dat er te weinig nieuws is. Het lijkt wel alsof alleen de AEX en beursnoteringen ons leven en bedrijf bepalen, maar dat is beslist niet zo. Ervaringen met relaties, voldoening over je prestaties, de eerste leeservaringen van je kind of kleinkind, het vele en lekkere eten zijn allemaal minstens net zo belangrijk.
Zeker, er is enorm veel beurswaarde verdampt, maar de energie van mensen en de vitaliteit van bedrijven hoeft daar niet zo onder te lijden, dat we niet zouden kunnen overleven. Er zijn genoeg gezonde bedrijven, al dan niet beursgenoteerd en we kunnen best een stukje van onze luxe inleveren, zonder er aan onder door te gaan. Daar horen we veel te weinig over, gewend als we zijn aan sensationele berichten. Hoe het ook kan laat bijvoorbeeld het programma van Oprah Winfrey regelmatig zien, waarbij ze vele Amerikanen op ontwikkelingen wijst, die de dagelijkse pers vaak niet halen.
Zo vraag ik me ook regelmatig af wie in hemelsnaam het dagelijks nieuwsbericht selecteert , waar de mix van geweld, politiek en plaatselijk nieuws (plus uiteraard het verkeer) ons nauwelijks informeert maar eerder tot nog meer zappen verleidt.
Natuurlijk gelden ook nog steeds de gouden regels voor succes. Enkele daarvan zijn: regels van fatsoen, niet meer uitgeven dan je bezit, de juiste mensen op de juiste plek in je bedrijf, menswaardig omgaan met elkaar en een goede mix van korte en lange termijn doelen. Kort samengevat zijn er minstens vijf belangrijke criteria voor vitaliteit van bedrijven. In willekeurige volgorde zijn dit: financieel gezond, klantbewust, slim bezig, plezierig om bij te werken en verantwoord bezig. Daarmee kom je als persoon en bedrijf een heel eind, terwijl perfectie nastreven in elk van de gebieden volgens mij het begin van het einde is.
Het gaat dus ook om focus op de juiste dingen en die dingen goed doen. Het is al zo vaak eerder gezegd en geschreven, maar door de waan van de dag en de berichtgeving dat het slecht gaat, wordt je onwillekeurig van je à propos gebracht. Terug dus naar wat echt belangrijk is. Positief denken en daarnaar leven.
Positief effect
Dat er zoveel nog te genieten valt vertel ik dus ook aan alle personen, waar ik mee samenwerk. We geloven dat een positieve instelling en spreken over mogelijkheden, genieten van wat je met elkaar bereikt hebt en nieuwe uitdagingen het tij kunnen keren. Net zoals de weken van negatieve berichtgeving ons hebben beïnvloed.
Het zit niet alleen in de berichten, maar ook in een soort programmering: als je jouw lichaam vertelt, dat het slecht gaat, dan komt dat ook een keer uit. Aangezien we deel uitmaken van een groter geheel, geloven we ook dat positieve berichten uitzenden een positief effect hebben, hoewel dat misschien niet binnen een week zichtbaar wordt. Al doende zullen wij en ons bedrijf het jaar 2009 en volgende jaren overleven.