Het kan altijd beter. Maar om een verbetering daadwerkelijk door te voeren, moet tijd worden vrijgemaakt. Volgens Podiumauteur Luc Timmers is dat nu juist het heet hangijzer.
Dat er altijd wel iets te verbeteren valt, daar is het managementteam het wel over eens. En het is ook erg fijn dat er concrete verbetervoorstellen ter tafel liggen. Hoewel daar, gezien de overvolle agenda, weinig tijd is om bij stil te staan, laat staan ze inhoudelijk te bespreken. Doorschuiven naar het volgend MT kan echt niet meer voor een vierde keer, en afkeuren ook niet. Dan maar voor akkoord besluiten.
Hoewel, het besluit om te starten met nieuwe verbeterprojecten gaat niet zonder slag of stoot. Iedereen heeft het heel erg druk, en zowel managers als medewerkers hebben het gevoel dat er niet nog meer bij kan. De verbeterprojecten werden alom als erg nuttig en noodzakelijk gezien, maar ook als extra, boven op het al veel te vele normale werk. Dat is begrijpelijk, maar tegelijkertijd ook volslagen onbegrijpelijk.
Iedereen weet ook dat het vooral druk is omdat er zoveel fout gaat, of omdat we ons werk nodeloos ingewikkeld gemaakt hebben. Dat we werk doen waarvan we niet weten waarom we het doen, dat we werk doen waarvan we niet weten waarom we het zó doen. En al dat nutteloze of nodeloze werk kost zoveel tijd dat we niet toekomen aan het verbeteren van ons werk, hoewel we heel goed beseffen dat dat verbeteren een hoop tijd (én lol, én klanttevredenheid, én geld) zal opleveren.
Ach, misschien zijn we wel bang dat als we écht energie steken in verbeteren, we op een gegeven moment te véél tijd, geld, tevreden klanten en plezier in ons werk overhouden. En wat moet je daar dan mee? Op zo’n probleem zitten we echt niet te wachten.
Daar hebben we het veel te druk voor.
Eerdere bijdragen:
- Interne communicatie is niet belangrijk
- Regels zijn regels
-
De immer vrolijke manager
-
Niemand is misbaar
- Geen fouten maken mag
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'