Maatschappelijk verantwoord ondernemen is onzin, aldus Eleonoor Hintzen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is onzin. De term beroept zich op een moreelethisch besef en appelleert aan de contraproductieve goed/fout discussie. Waarmee het belandt in de polariserende debatten die momenteel ons land verdelen en waardoor vooruitgang stagneert. Onterecht impliceert de term dat ondernemers kunnen kiezen tussen maatschappelijk verantwoord en maatschappelijk onverantwoord ondernemen. In de huidige geglobaliseerde samenleving bestaat die keuze niet.
Een ondernemer streeft naar vooruitgang. Hij struint de markt en zijn omgeving af op zoek naar mogelijkheden om concurrentievoordelen te behalen. In deze externe oriëntatie komt hij onder andere de volgende zaken tegen. De grondstofschaarste is mondiaal en zal verder toenemen, waardoor prijzen blijven stijgen. Thema's als klimaatveranderingen, mensenrechten en vervuiling zijn dagelijks onderwerp van het maatschappelijk debat.
Tevens blijkt dat spiritualiteit meer en meer het handelen van de mens bepaalt. Dit wordt bevestigd door de snel groeiende groep consumenten die hun koopgedrag laten leiden door oorsprong en wijze van produceren van producten, de zogenaamde ‘Cultural Creatives'.
Het streven naar welzijn en genot is de realiteit waarin we leven. De huidige focus van mvo, die zich richt op inperken (zuiniger en minder), staat hier haaks op, kost veel energie en zal uiteindelijk niet veel anders zijn dan vol goede hoop trekken aan een dood paard.
28 karakters
Een beetje ondernemer signaleert de genoemde maatschappelijke ontwikkelingen en zal daarin, zoals goed ondernemerschap betaamt, zoeken naar kansen, naar innovatieve en inventieve oplossingen die bedrijfseconomisch interessant zijn. Zonder hier de term mvo aan te verbinden zullen grondstoffen worden bespaard, emissies afnemen en consumenten en werknemers geen gevaar lopen.
Kortom: in de huidige maatschappij is maatschappelijk verantwoord ondernemen een synoniem voor gezond ondernemerschap. En om dan toch mee te doen met het moreel ethisch ‘minderen', het weglaten van ‘maatschappelijk verantwoord' scheelt 28 karakters op papier!
Eleonoor Hintzen is partner van Good Company te Amersfoort, een strategisch adviesbureau voor ondernemers die op innovatieve en commerciële wijze om willen gaan met maatschappelijke ontwikkelingen.