Bent u van plan uw baan op te zeggen? Doe het dan snel, want de maanden mei en juni zijn een slechte tijd om bij een nieuwe werkgever te beginnen, aldus Podiumauteur Luc Timmers.
Het is een komen en gaan van managers. Je zou kunnen zeggen: “managers komen en managers gaan, maar medewerkers blijven altijd bestaan” of “…, maar de organisatie blijft altijd bestaan”. Medewerkers klagen dat ze meer managers dan dienstjaren achter de rug hebben. Of eigenlijk klagen ze niet, maar constateren dat als een feit en een onontkoombaar fenomeen dat hoort bij het hebben van een manager: ze komen en ze gaan.
Vanuit het perspectief van de manager kent het komen en gaan meerdere dimensies: zijn eigen, al dan niet geplande en gewenste, komen en gaan. Het komen en gaan van zijn eigen manager of hoger, én het komen en gaan van medewerkers. Alle soorten komen en gaan gaan gepaard met emoties, soms zeer heftige. “Jammer dat hij gaat”, is meestal een van boven naar beneden emotie, “Blij dat hij gaat” een van beneden naar boven gevoel. “Fijn dat hij komt”, is van boven naar beneden “Niet blij dat hij komt”, van beneden naar boven.
Professor Willem F. Bontekaas (1990 Turning the Arrows) heeft onderzoek gedaan op welke wijze het management de pijlrichting kan omkeren. Slechts bij één type manager blijken de pijlen te keren; de charismatische middelmanager. Daarvan zijn de medewerkers blij dat hij komt en niet blij dat hij gaat. Zijn eigen manager echter ziet liever een potentiële concurrent voor zijn positie gaan dan komen.
Beste tijd om te komen
In een ander onderzoek (1993 Coming too Soon, Leaving too Late) toonde Professor Bontekaas aan dat er bepaalde tijden in het jaar zijn waarop een nieuwe manager beter niet kan komen of gaan. De nieuwe manager kan het beste in november komen. Dan zijn de budgetrondes van het nieuwe jaar al in een zo ver gevorderd stadium dat hij er niets meer aan kan veranderen, terwijl hij voor het niet kunnen realiseren daarvan in het nieuwe jaar nog lange tijd de vorige manager de schuld kan geven. Ook maart/april is een prima kom-tijd. Het realiseren van het jaarplan is dan al onmogelijk gebleken en het hele jaar kan als verloren worden beschouwd, maar daar kan hij natuurlijk niet de schuld van krijgen.
Mei/juni is geen goede tijd om te komen: hij loopt dan het risico dat het bedrijf denkt dat door saneringsmaatregelen nog iets van het financiële jaar te redden is, en die mag hij dan meteen verzinnen én uitvoeren. Augustus/september is ook geen goede tijd om te komen, de nieuwe budgetten moeten gemaakt worden, hij begrijpt nog geen snars van het bedrijf en de business en iedereen die hij nodig heeft is op vakantie.
Komen in december is goed te doen. Hij kan van een eventuele bonus nog een graantje meepikken en weet precies welke bonusafspraken hij moet maken voor het komend jaar, het is een korte maand met veel vrije dagen en recepties. Bij overheidsinstanties heeft komen in december een extra positieve dimensie. Dan is de kasschuif, het overschot aan budget moet op en veel tot dan toe geweigerde investeringen worden alsnog gehonoreerd. Januari en februari zijn dubieus. Er wordt veel verwacht van de nieuwe manager bij het realiseren van een niet door hem gemaakt jaarplan. Lukt dat dan zal hij een held zijn, lukt het niet dan komt de tijd van gaan met rasse schreden naderbij.
En om te vertrekken
Als het bonussysteem alleen uitkeert als men een heel jaar aanwezig geweest is, is gaan vanaf augustus tot en met december geen optie. Behalve als de bonus toch al niet meer te halen is en de nieuwe werkgever een iedere-maand-telt bonusregeling heeft. Bij het plannen van gaan is niet de contractuele opzegtermijn bepalend, maar de resterende hoeveelheid vrije dagen en de onderhandeltijd voor de nieuwe baan. Of en zo ja wanneer gaan is niet de vraag, het tijdstip van komen bij de volgende werkgever moet leidend zijn bij het gaan.
Eerdere bijdragen:
-
Geen tijd voor verbeteringen
- Interne communicatie is niet belangrijk
- Regels zijn regels
-
De immer vrolijke manager
-
Niemand is misbaar
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'