Goede ondernemers zien elke dag als een nieuwe start, zegt Kevin Raaijmakers, market development manager bij Ricoh.
Goede ondernemers onderscheiden zich van de concurrentie en grijpen elke dag nieuwe kansen. Ondernemers weten wat er speelt binnen hun branche en hoe het beter kan. Verandering van werkprocessen is daarbij soms een vereiste. Mensen zijn echter vaak dermate gewend aan bepaalde werkwijzen, dat zij deze tot de kerncompetentie rekenen. Totdat blijkt dat men door de verandering niet alleen kosten bespaart, maar de onderneming versterkt.
Kiezels
Bij het ondernemen horen ook taken waar de ondernemer minder succesvol in is. Dit zijn de zogenoemde kiezeltjes, die hinderlijk in de schoen aanwezig zijn, maar als er een vlotte gang zit in de wandeling is het niet voldoende storend om er iets aan te doen. U weet bijvoorbeeld al jarenlang dat uw bedrijf teveel huur betaalt, maar u kijkt op tegen een verhuizing. Uw werknemers leasen hun auto bij een dure maatschappij, maar het zoeken naar een nieuwe leverancier voor het wagenparkbeheer kost teveel tijd.
Een van de kiezeltjes die u waarschijnlijk ook voelt, is de enorme kostenpost die het factureren met zich meebrengt. In Nederland worden jaarlijks honderden miljoenen facturen uitgewisseld tussen burgers, bedrijven en overheidsorganisaties. De meeste van deze facturen worden nog per post verstuurd om vervolgens handmatig te worden verwerkt. Dat zijn we nu eenmaal zo gewend. Het verwerken van een papieren factuur kost een bedrijf echter tussen €8 en €12 per stuk. Als de factuurverwerking elektronisch plaats vindt kan dit bedrag teruggebracht worden naar €3 á €4 per factuur. Het is daarom verrassend dat ondernemers nog niet massaal zijn overgestapt op elektronisch factureren. Zij lijken te redeneren dat als alles prima loopt, er geen noodzaak is om te stoppen om een kiezeltje te verwijderen?
Blok aan been
Het staken of veranderen van een werkwijze is niet populair, maar soms wel noodzakelijk. Dat geldt zeker voor gevoelige processen zoals de administratie. Maar de voortgang is onstuitbaar en op korte termijn wordt digitaal factureren de maat. Zelfs de overheid doet al mee en wil in 2010 minimaal 10% van de facturen in elektronische vorm ontvangen en te verwerken. De overheid calculeert zelf dat dit op jaarbasis maar liefst 600 miljoen euro kan opleveren. Daarmee blijkt de kiezel een zwerfkei!
Ondernemen is vooral doen en blijven aanscherpen. Bij een echte ondernemer is het omgooien van heilige huisjes geen taboe. Bekijk daarom regelmatig samen met uw team de processen waarvan u vindt dat deze prima lopen. Wacht niet totdat de kiezel in uw schoen een blok aan uw been wordt en ervaar dat verandering zeer bevrijdend kan zijn.