Door de technologiecultuur waarin we leven, kunnen we overal werken. Podiumauteur Bas van der Horst vraagt zich af of er over vijf jaar nog medewerkers zijn die 40 uur per week op kantoor zitten.
Het enorme aantal iPads dat Apple in het laatste kwartaal van 2011 verkocht (meer dan 11 miljoen) is veelzeggend, maar niet echt een verrassing als je kijkt naar de technologiecultuur waarin we op dit moment verkeren. Niet alleen op het werk, maar ook in onze persoonlijke omgeving speelt technologie een hoofdrol. De overgang van onze gadgets thuis naar gadgets op het werk heeft intussen al geleid tot de veelbesproken trend van ‘consumerization of IT’, met een hele nieuwe generatie kenniswerkers – de zogenoemde iGeneration – die hun eigen apparaten aanschaffen en deze (al dan niet gewenst door de werkgever) ook op de werkvloer gebruiken. Deze nieuwe, veelal mobiele manier van werken lijkt een hoop voordelen op te leveren voor bedrijven. Internationaal onderzoek van TNS laat zelfs zien dat 37% van de huidige generatie kenniswerkers productiever is dan de generaties die hen voorgingen.
Werk 'on the go'
De trend om ons werk steeds vaker ‘on the go’ uit te voeren is er eentje die door organisaties steeds vaker wordt aangemoedigd. Uit recent onderzoek van QlikTech in de UK kwam naar voren dat meer dan 90% van de ondervraagde kantoormedewerkers ervan overtuigd is dat mobiele technologie niet alleen nuttig, maar ook cruciaal is voor de bedrijfsvoering. 70% beaamde dat deze mobility trend ondersteund moet worden door een veel groter aanbod van bedrijfsgerelateerde apps, die bovendien eenvoudig toegankelijk moeten zijn via mobiele platforms.
Dat hier nog een hoop winst te behalen valt, blijkt uit ander onderzoek van QlikTech, afgenomen onder zakelijke beslissers in de Benelux. Op operationeel niveau heeft bijvoorbeeld slechts 14% van hen echt toegang tot een BI-systeem. Het is duidelijk dat we inmiddels zo gewend zijn aan apps in onze persoonlijke omgeving, dat we dit gemak ook in onze werkomgeving terug willen zien. Als we dan mobieler worden en thuis gaan werken, willen we immers ook toegang hebben tot dezelfde mogelijkheden, data en informatie als op de werkvloer. De beslissingen die we op ons werk nemen, willen we ook gewoon thuis kunnen nemen.
Einde van kantoortijdperk
Welke invloed heeft deze hang naar mobiliteit nu op ons dagelijkse werk? We worden productiever en zoeken continu naar mogelijkheden om ons werk nog flexibeler uit te voeren. Maar kan de invloed van mobiele apparaten op de werkvloer ook daadwerkelijk onze traditionele manier van werken veranderen? Werken op afstand is immers nog altijd geen gemeengoed. Gaan deze nieuwe high-level consumentenapparaten er nu dan wel voor zorgen dat we onze dagelijkse routine gaan veranderen?
Met zoveel redenen om het werken op afstand ook daadwerkelijk te doen – denk aan extreme weersomstandigheden, verkeersdrukte of toenemende kosten voor kinderopvang – ziet het er naar uit dat het een steeds reëlere optie wordt. Uit de genoemde onderzoeken kwam namelijk ook naar voren dat 39% van de respondenten tussen de 25 en 34 jaar dacht dat de traditionele kantoorbaan binnen nu en vijf jaar wel ten dode zou zijn opgeschreven. Dit laat zien dat de nieuwe generatie kantoorwerkers zichzelf al binnen korte tijd niet meer op een kantoor kan voorstellen.
Over 5 jaar
Gaan de nieuwe, high-level consumentenapparaten er dan echt voor zorgen dat de kantoormedewerker aan het uitsterven is? Met de grote hoeveelheden informatie die werknemers tegenwoordig tot hun beschikking hebben om hun werk uit te voeren, ongeacht waar ze zijn, of wanneer ze willen, blijft er nauwelijks nog een plausibel argument overeind om iedere morgen in de file te gaan staan, tegenover de mogelijkheid je werk alvast efficiënt thuis uit te voeren.
Het is interessant om te kijken waar we over vijf jaar echt staan en hoe we tegen die tijd onze kantoren en werkplekken op afstand hebben ingericht. Ik ben benieuwd of de iGeneration er dan daadwerkelijk in geslaagd is om met mobiele apparaten onze traditionele manier van werken voor eens en voor altijd te veranderen.
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Bas van der Horst, Country Manager Benelux bij QlikTech
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.