Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bepaal uw identiteit

Mist uw bedrijf een eigen identiteit? Stel uzelf de juiste vragen en schuw daarbij de diepgang niet.

 

Vroeger was er het TV-spelletje ‘Wie ben ik?’.  Daar keek ik graag naar. André van Duin en Ron Brandsteder samen met twee bekende Nederlanders en onder begeleiding  van Caroline Tensen gaan raden wie ze zijn. Dit doen ze door het stellen van vragen. De show leidde vaak tot hilarische situaties, zeker als André van Duin de lach van het publiek belangrijker vond dan het raden van zijn identiteit.

Vragen naar je ware identiteit

Het lijkt wel of veel organisaties dit spelletje ook spelen. Ze zijn er wel en ze doen wel iets, maar wat hun werkelijke identiteit is? Ze weten het zelf niet. Alsof ze –zoals in het spelletje- naar de achterkant van het bordje kijken. En net als in het spelletje moeten ze vragen stellen om achter hun ware identiteit te komen: 'Hoe zie ik eruit?', 'Wat doe ik in het dagelijks leven?', 'Waar ben ik goed in?', 'Waar geloof ik in?', 'Hoe sta ik in de wereld?'.

Organisaties uit balans

Iedereen ziet de wereld veranderen. Jij ook vast. Aan de ene kant wordt de wereld groter, anoniemer, competitiever en minder gestructureerd. Aan de andere kant ontstaat meer ruimte voor verbinding, ‘echt’ contact, behoefte aan samenwerking en de wens om iets te betekenen voor de ander. Dit alles brengt veel organisaties uit balans. De wens of noodzaak om te herijken ontstaat: even terugtrekken, hergroeperen en dan weer snel het strijdgewoel in.

Bezinning gebeurt gehaast

De onrust van de meeste organisaties klinkt al in de vorige zin door: zelfs het moment van bezinning (want dat is herijken in essentie) moet gehaast. Het gevolg is weinig diepgang. Hierdoor is de identiteit nog steeds niet helder. Ook bij het spelletje van André van Duin en Ron Brandsteder was de snelle keuze, het zogenaamde ‘schot voor de boeg’, meestal een miskleun. Er is meer nodig om de juiste identiteit te weten te komen. Gelukkig: op het laatst blijkt dat je niet meer hoeft te raden als je de juiste vragen stelt en wat hints krijgt. Het ligt als het ware open en bloot op tafel.

De juiste vragen stellen

Organisaties doen er ook goed aan om niet te raden bij het bepalen van hun identiteit. Zoek de diepgang op en je zult merken dat je jouw identiteit ‘als vanzelf’ (her)ontdekt. Het is dan wel belangrijk om de juiste vragen te stellen:  'Waar geloof ik in?', 'Hoe zie ik de wereld en hoe wens ik die te zien?', 'Waarin ben ik geweldig?', 'Wie mist wat wanneer ik er niet meer ben?', 'Wat zijn mijn kernwaarden?', 'Wat zijn mijn ambities?', 'Hoe wil ik herinnerd worden?' en de belangrijkste vraag van allemaal: 'Wat wil ik betekenen voor wie?'.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ware identiteit geeft helderheid

Deze identiteitsvragen passen helemaal in het nieuwe wereldbeeld. Met het antwoord op deze vragen weet je goed wie je werkelijk bent. En het mooie is, dit straal je dan ook uit. Wie je werkelijk bent wordt dan ineens ook heel duidelijk voor je klanten, medewerkers en maatschappij. Je kunt dan werkelijk van betekenis zijn voor heel je omgeving. Maar kijk uit voor André van Duin, oké?

Dit Podium-artikel is geschreven door Rob Wichers Schreur