Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Behandel medewerkers als ondernemers

Hoe ziet de toekomst binnen een bedrijf eruit? Welke ontwikkelingen ondergaan werknemers komende jaren? Podiumauteur Ward van Beek beschrijft een paar toekomstige kenmerken. 

Tijdens het Connect & Inspire Congres van DutchWebshark sprak de Amerikaan Kevin Wheeler voor een zaal van 100 HR-professionals en recruiters, over de belangrijkste trends in recruitment. En hij kan het weten want voor zover het recruitmentvak goeroes heeft, is Kevin Wheeler (ceo van Gloabal Learning Resources) onbetwist nummer 1. Zijn boeken verkopen uitstekend en hij is een veel gevraagd spreker en adviseur. Wheeler onderscheidt vier belangrijke trends:

1. Iedereen is een ondernemer

Mensen kiezen steeds minder vaak voor een vaste baan die een leven lang zou moeten duren. Permanent wordt project. Controle wordt keuze. Een carrière moet wijken ten gunste van beleving en doelen leggen het af tegen dromen. De individuele medewerker voelt zich vrij om persoonlijk geluk na te streven. Dit resulteert in meer zzp-ers, meer netwerken, meer los/vast verbanden, en meer nadruk op persoonlijke ontwikkeling. Werkgevers moeten hier veel meer rekening mee houden dan ze nu doen. Job security zit niet meer in de externe leverancier van de baan, maar in de capaciteiten van de mensen zelf.

2. Samenwerking en crowdsourcing hebben de toekomst

Samenwerking en crowdsourcing worden belangrijker. Belangrijker om meer complex werk te doen, maar ook om ideeën te vinden en schaars talent. "Candidates source candidates", medewerkers vinden kandidaten, rechtstreeks of online via de social media.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Kernwaarden zijn gezondheid en geluk 

Gezondheid en geluk zijn kernwaarden voor iedere medewerker uit de generatie Y. Het gaat niet meer alleen om het geld. Succesvolle betrokkenheid heeft te maken met een bevrediging van iets diepere behoeftes. Steeds meer sites spelen succesvol in op dit individuele geluk van de medewerker. 

4. Beeld zegt meer dan 1.000 woorden

Woorden zijn niet meer genoeg om mensen te raken en te interesseren. De nieuwe generaties zijn van de beelden. kort, emotioneel, impactvol. Zet dus vacatures niet meer online met een functieomschrijving, maar film iemand die de baan doet, laat hem praten, toon desnoods wat het is met een webcam. Video en foto's zijn steeds belangrijker.

Toekomstmuziek binnen hr

Wheeler ziet verder nog een aantal ontwikkelingen die nu nog in de kinderschoenen staan, maar snel aan belang winnen. Zoals het wereldwijd outsourcen van recruitment en de gamification van het wervingsproces. Sommige bedrijven zijn al volop bezig de visie van Wheeler in de praktijk te brengen. Zo illustreerde Maud Halkes, Recruitment Manager van Vodafone, tijdens het event hoe binnen haar bedrijf al geworven wordt op basis van 'talentpools' en online sourcing van kandidaten.

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Ward van Beek, eigenaar en oprichter van Got Content en oprichter van Whizpr.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'