Wat worden de trends op het gebied van personeelswerving in 2015? Het zal verder gaan dan slechts een sollicitatie, aldus Sigrid Helbig.
In 2015 is de krapte op de arbeidsmarkt nog meer toegenomen, nadat de allerlaatste babyboomer eindelijk, al dan niet hardhandig, uit het bedrijfsleven is verwijderd. De doorgewinterde kandidaat is nog veeleisender geworden. In de HR-vakbladen lezen wij dat naast standaardemolumenten zoals auto van de zaak, bedrijfsfitness en feng shui voor gevorderden, ook de inschrijving bij een relatiebemiddelingsbureau en deltavliegen als secundaire arbeidsvoorwaarde wordt aangeboden.
De medewerker die 30 jaar bij dezelfde werkgever geduldig op zijn gouden horloge heeft zitten wachten, staat als rariteit en voorbeeld van een uitgestorven ras bij Madame Tussauds.
Toegewijde bedrijven
Het opportunisme is toegenomen. Hoewel iedereen telkens roept dat geld de gemiddelde werknemer niet gelukkiger maakt, gelooft niemand daar nog in. Voor € 100,- meer gaat de werknemer jobhoppen. Bedrijven klagen steen en been dat medewerkers weinig loyaal zijn en hebben niet door dat ze dit primair aan zichzelf te danken hebben, met alle fusiegolven, overnames en outsourcingsperikelen.
Desondanks zijn er nog toegewijde bedrijven en medewerkers. Loyaliteit en integriteit worden steeds belangrijker. Met name familiebedrijven en middelgrote ondernemingen krijgen toeloop. Mensen willen er werken omdat het daar klein maar fijn is en overzichtelijk en omdat de kans op een gedwongen overname bijna nihil is.
Deze bedrijven vestigen zich steeds meer buiten de Randstad. Nederlanders krijgen eindelijk door dat geen enkele afstand binnen Nederland groot is, zolang je maar niet in de file staat. Doordat medewerkers dichtbij hun werk wonen, krijgen al deze bedrijven een certificaat voor verantwoord ondernemen.
Netwerken helemaal in
De HR-managers wennen eraan dat steeds meer kandidaten van branche wisselen. Zij leren om op te houden met het zoeken naar iemand die het kunstje al eerder heeft geflikt. Die is er niet, aangezien de wereld en de omstandigheden steeds maar blijven veranderen.
Netwerken is helemaal hot. Kandidaten zoeken en vinden hun nieuwe uitdagingen via via. Met name de hoogopgeleiden zijn de wervings- en selectiebureaus, die veel marge maken op hun advertentiepagina's en iedereen op elke functie opnieuw laten solliciteren, helemaal beu. De kandidaat vraagt zich af of deze bureaus niet inmiddels driekwart van Nederland in hun bestanden hebben. En ja – dat hebben ze.
LinkeInachtige sites schieten als paddenstoelen uit de grond. Belangrijk dus voor de HR-manager om referenties en diploma's secuur na te trekken. Het wordt ‘echt balen' voor diegene die in de vroege internetjaren onbekommerd allerlei privé foto's, filmpjes en onhebbelijkheden op het net heeft gezet.
De eerste beursgenoteerde onderneming ontslaat haar directeur nadat een verongelijkte medewerker onflatteuze foto's heeft gegoogled. Deze worden gepubliceerd op de voorpagina van de krant van ‘wakker Nederland'. HR-managers gebuiken standaard ‘wieowie' om te kijken of de nieuwe kandidaat er excessieve hobby's op nahoudt.
Excuus Truus is competent geworden
De arbeidsparticipatie van vrouwen is helaas slechts licht gestegen. De vrouw is druk met opvoeden, het huishouden en vrije tijd. Alle kinderen gaan naar de crèche en naschoolse opvang, de meeste vrouwen blijven echter maar parttime werken. Het moet namelijk leuk blijven.
Voor hoogopgeleide fulltime werkende vrouwen liggen er veel kansen in het verschiet. De vrouwelijke topper is in opmars. De 40% regeling à la Noorwegen heeft het ook in 2015 niet gehaald. Wel staat in de vernieuwde code Tabaksblat een beschrijving van good governance, waarin staat dat in alle besturen en toezichthoudende organen 20% vrouw moet zijn.
Er is ruimte voor vrouwelijk talent en die ruimte wordt ook gebruikt. De Excuus Truus is competent geworden, als lichtend voorbeeld voor kleine meisjes wordt Neelie Kroes aangehaald, ooit middels een vrouwenquotum benoemd en uitgegroeid tot machtigste vrouw van Europa.
Een ding verandert niet en dat is het credo voor bedrijven. Die luidt als volgt: alles wordt anders, verander mee.