Aantrekkelijk werkgeverschap: wie biedt? Het lijkt erop dat de economische neergang het belang om een aantrekkelijk werkgever te zijn naar de achtergrond drukt. Volgens Podiumauteur Raymond Puts kan dit niet zo doorgaan, want een belangrijke eigenschap van een toekomstvaste organisatie is dat het een aantrekkelijke werkgever is.
Dat een dreigende derde crisis in Nederland de gemoederen bezig houdt, begrijp ik maar al te goed. Het liefst doen we allemaal goede zaken en dan is de crisis overleven toch wel het minste. Vanuit die gedachtengang is het heel logisch dat de focus minder ligt op aantrekkelijk werkgeverschap. Maar als je ook in de toekomst succesvol wilt zijn, heb je wel goed personeel nodig. De beschikbaarheid van goed personeel hangt enerzijds natuurlijk samen met hoog- en laag tij. Maar los van conjuncturele schommelingen hebben we te maken met de naderende vergrijzing, waardoor er sowieso krapte op de arbeidsmarkt ontstaat. Als je van de volgende hoogconjunctuur wilt profiteren, moet je nu al werken aan aantrekkelijk werkgeverschap. Want met een tekort aan de juiste medewerkers kun je daar anders nooit optimaal van profiteren.
Passende bedrijfscultuur
Wat maakt een werkgever aantrekkelijk? Bovenaan het wensenlijstje van medewerkers staat de ‘fit’ met de organisatiecultuur. Dit is de meest bepalende factor van aantrekkelijk werkgeverschap. Een cultuur is niet per definitie goed of slecht, maar moet passen bij de betreffende werknemer. In ons onderzoek, de MKB Marktmonitor, vroegen we hoe organisaties hun cultuur uitdragen. Het blijkt dat zij de meeste aandacht besteden aan de eerste indruk van medewerkers, de website en het imago. Als je het mij vraagt, is er op dit vlak nog veel te winnen. Een langdurige (werknemers-werkgevers)relatie is meer dan liefde op het eerste gezicht.
Schuiven met prioriteiten
We vroegen ook aan werknemers welke gebruiken en extra’s zij belangrijk vinden, en wat blijkt? Zij vinden het belangrijk dat successen benoemd en gevierd worden. Bij de ranking van de extra’s en gebruiken die werkgevers bieden, staat deze pas op de achtste plek. Op de tweede plaats van de ranking van de werknemers staat de vrijheid om tijdens werktijd privémail en social media te checken. De mate waarin organisaties het gebruik van social media onder werktijd toelaten, hebben we nader onderzocht. Bijna 60 procent blijkt zijn medewerkers vrij te laten om tijdens werktijd social media te gebruiken, 24 procent staat alleen zakelijk gebruik toe en 16 procent wil dat medewerkers tijdens werktijd helemaal niet actief zijn op social media. Op de derde plek van de werknemers staat dat zij het belangrijk vinden dat de deuren van de leiding altijd open staan. Dit staat bij de werkgevers op nummer twee. Door te schuiven in je prioriteiten kom je als organisatie al een heel eind. Het zit hem soms in kleine dingen die het verschil maken.
Flexibel werken
Zo zijn er meer contrasten tussen wat werknemers aantrekkelijk vinden en het beleid van organisaties. Neem ook flexibel werken. De mate waarin organisaties flexibel werken, zal binnen het MKB geen enorme vlucht meer nemen. Meer dan de helft van de organisaties heeft namelijk aangegeven ze de mate van flexibiliteit niet verder willen uitbreiden. Voor werknemers is de mogelijkheid om flexibel te kunnen werken echter een belangrijk pluspunt.
Belang van aantrekkelijk werkgeverschap
Je kunt je dus hardop afvragen of we goed op weg zijn om een aantrekkelijke werkgever te worden. Aantrekkelijk werkgeverschap is voor mij en mijn organisatie veel waard. Het is belangrijk om aansluiting te zoeken bij de wensen van (potentiële) werknemers. Inzichten die er zijn, moeten we goed gaan benutten. Als aantrekkelijke werkgever sta je sterker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. En die krapte komt er, met of zonder economische voorspoed. We moeten het belang van aantrekkelijk werkgeverschap dus ook zeker niet uit het oog verliezen.
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Raymond Puts, managing director bij Unique uitzendbureau.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.