Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voja Travel wil impact maken: 8 procent van de winst gaat naar bestemmingen

In minder dan vier jaar is de omzet van Voja Travel meer dan verzevenvoudigd. De kleinschalige reisorganisatie van Joshua van Eijndhoven heeft een doel dat breder is dan alleen mooie reizen organiseren. Zo helpt het mee om Kaapverdië te verduurzamen.

Foto: Lode Greven

Bij Voja Travel organiseren ze niet alleen maar reizen. De Kaapverdische minister van toerisme was dat ook opgevallen. Hij bracht onlangs dan ook een bezoek aan het bedrijf. Joshua van Eijndhoven, oprichter en eigenaar van Voja Travel, zet zich serieus in voor de strijd tegen klimaatverandering.

Om dit te onderstrepen heeft hij 100.000 euro geïnvesteerd in het vergroenen van de energievoorziening op Kaapverdische eilanden. Met het geldbedrag worden zonnepanelen op de daken van de accommodaties geplaatst. Het uiteindelijke doel is dat Kaapverdië helemaal C02-neutraal is.

Groots dromen

Van Eijndhoven droomde altijd al groots. Al sinds zijn studententijd prijkt er een specifieke quote boven zijn bureau: ‘Wie niet in dromen gelooft, is geen realist’. Van Eijndhoven: ‘Ik geloof dat je alleen iets groots kan realiseren als je groot durft te dromen. En daarnaast natuurlijk snoeihard te werken.’

Voja Travel is in ieder geval in ruim drie jaar tijd al flink gegroeid. De kleinschalige reisorganisatie had in 2019 een omzet van 1,4 miljoen euro. Dit jaar zitten ze al op 10 miljoen, meer dan zeven keer zoveel. Zo’n 5.000 mensen maken in 2023 een reis met Voja Travel. Vaak tweeverdieners die ongeveer anderhalf modaal verdienen.

Praten en in de kroeg hangen

De eerste reisbestemming voor Voja Travel werd zonder twijfel Kaapverdië. Nadat Van Eijndhoven zes jaar lang de wereld over zeilde, werd hij verliefd op het land. Met een aantal locals die hij ontmoette, ging hij een samenwerking aan.

Die organische manier van contacten leggen en samenwerken, heeft het team doorgezet op de andere vier locaties in Madeira, de Azoren, de Caribische eilanden en de Canarische Eilanden. ‘De meeste samenwerkingen ontstaan door veel praten, uiteten en in de kroeg hangen’, vertelt Van Eijndhoven lachend.

Lees ook: Tim van Oerle (Natuurhuisje): ‘Liever de wereld mooier maken dan een Maserati onder m’n reet’

Van één naar vijf bestemmingen

Een jaartje voordat corona uitbrak, werd Voja Travel opgericht. De pandemie was pittig, naar eigen zeggen lag Van Eijndhoven ‘er zelf bijna af’. Maar tijdens die periode stelde hij wel een duidelijk doel met zijn team. ‘We zeiden: als deze shit over is, willen we vier bestemmingen hebben in plaat van één. We wilden na covid net zover zijn als dat er geen covid zou zijn geweest.’ En dat lukte.

Tijdens corona was Voja Travel de kartrekker van de 72 reisorganisaties die een rechtszaak aanspanden tegen de staat. Het ministerie van Buitenlandse Zaken stelde volgens hen onjuiste reisadviezen op. Van Eijndhoven was de initiatiefnemer van het kort geding. Opvallend was ook dat tijdens de coronaperiode veel klanten begripvol waren nadat alle reizen geannuleerd moesten worden.

Van Eijndhoven: ‘Er waren helemaal geen klanten die boos waren omdat ze meteen hun geld terug wilden. Ze waren juist heel begripvol en zeiden: we horen het wel, we snappen het. Velen maakten zelfs een extra bedrag over uit support.’

Hoe dat dan komt? Waarschijnlijk een combinatie van een organisatie zijn met een maatschappelijke missie, een toegewijd team en rechtstreeks werken met locals, zonder tussenpersonen, zegt Van Eijndhoven.

‘De afspraak is: als iets niet goed gaat, bellen we altijd persoonlijk op. Ook lezen we elke review die geplaatst wordt wekelijks door met het hele team. En als klanten op de plaats van bestemming zijn, worden ze ontvangen door medewerkers met wie ze al contact hebben gehad.’

Lees ook:Joost Wouters (The Seaweed Company): ‘Veel investeerders hebben een groen maskertje voor’

Impact maken

In de reisbranche lijkt nu, na de coronacrisis, meer aandacht te komen voor duurzaamheid en kleinschaligheid als we Van Eijndhoven mogen geloven. Eén ding weet hij in ieder geval zeker: fuseren met een grotere reisorganisatie wil hij niet. Hoewel de vraag vaker is gekomen vanuit verschillende organisaties, behouden ze liever hun eigen agenda.

‘We hebben een supergrote ambitie, namelijk impact maken op een miljoen mensen in tien jaar tijd. We zijn pas net begonnen en zitten nu op een paar honderd mensen.’ Impact realiseren doen ze door 8 procent van de winst te besteden aan de bestemmingen waar naartoe gereisd wordt.

Wat impact maken precies inhoudt, zijn ze momenteel in kaart aan het brengen. Het kan variëren van lokale ondernemers helpen tot reizigers die de liefde van hun leven vinden. Maar het investeren met het Voja Clean Energy project, waarmee ze accommodaties voorzien van zonnepanelen, speelt een grote rol. Groeien willen ze bij Voja Travel zeker, maar wel met maar één nieuwe bestemming per jaar. Want wat ze doen, willen ze goed doen.