Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beyond Meat ziet omzet dalen en ontslaat personeel. Wat zegt dit over de vegamarkt?

Beyond Meat zag de omzet het afgelopen kwartaal dalen en schrapt noodgedwongen banen. Is het één en al rampspoed bij het bedrijf of schijnt de zon achter de wolken? En wat zeggen de perikelen bij Beyond Meat over de rest van de vegamarkt? Spoiler: vrij weinig.

beyond meat
Foto: Beyond Meat

Tegenvallende resultaten voor Beyond Meat in het tweede kwartaal van 2022, want het bedrijf noteert een daling van de omzet. Wie daarentegen inzoomt op de cijfers, merkt dat de soep ook weer niet zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend. Desalniettemin belooft ceo Ethan Brown beterschap.

Dus, het gaat slecht met Beyond Meat?

Het beeld dat oprijst uit de cijfers over het tweede kwartaal van Beyond Meat is diffuus. Ronduit slecht gaat het niet met het vegabedrijf, maar de situatie is ook weer niet florissant te noemen. De omzet van Beyond Meat daalde in het tweede kwartaal met 1,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021, van 149,4 miljoen dollar naar 147 miljoen dollar.

Toch is het maar net hoe je naar de cijfers kijkt, want het bedrijf boekte in april, mei en juni ook de op een na hoogste kwartaalomzet ooit. De 149,4 miljoen euro van een jaar eerder is tot nu toe het record. Daar is het moeilijk tegenop boksen.

Beyond Meat zette in het eerste kwartaal van dit jaar nog ‘slechts’ 109,5 miljoen dollar om. Ten opzichte van dat cijfer noteert het bedrijf een inkomstenstijging van ruim 34 procent. Wel staat er een verlies van 97 miljoen dollar tegenover voor het nog altijd flink investerende concern.

beyond meat hamburger
De hamburgers en worstjes van Beyond Meat. Het bedrijf stelt zijn groeiverwachtingen voor 2022 bij naar beneden. Foto: Getty Images

Is er dan níets aan de hand bij Beyond Meat?

Toch wel. Ging Beyond Meat aanvankelijk uit van een jaaromzet voor 2022 van 560 miljoen tot 620 miljoen dollar, nu rekent het op minder. Op 470 miljoen tot 520 miljoen dollar, om precies te zijn. Het verlies van 97 miljoen dollar was afgelopen kwartaal bovendien forser en de omzet lager dan analisten hadden voorspeld.

In een persverklaring schreef ceo Ethan Brown van Beyond Meat de tegenvallende resultaten toe aan zaken als verstoringen in de toeleveringsketen en een tekort aan arbeidskrachten. Het grootste probleem is volgens Brown echter de inflatie, die ervoor zorgt dat producten over de gehele linie duurder worden.

Consumenten voelen die prijsstijgingen in de portemonnee. Zij verruilen de relatief hoog geprijsde producten van Beyond Meat eerder voor goedkopere vega- of vleesburgers. Ter vergelijking: Beyond Meat-gehakt kost in Nederland 13,30 euro per kilo, terwijl een kilo half-om-half gehakt al vanaf 6,50 euro in de schappen ligt.

Om de kosten terug te brengen, ontslaat de Amerikaanse scaleup 4 procent van zijn werknemers, veertig mensen in totaal.

Beleggers zijn overigens positief over het bedrijf. Toen Beyond Meat zijn kwartaalcijfers afgelopen donderdag bekendmaakte, steeg het aandeel direct met 7 dollar naar 37 dollar. Lang niet zoveel als de 234 dollar die het in 2019 nog aantikte, maar beduidend meer dan de 22 dollar in juni.

beyond meat koers
De koers van het aandeel Beyond Meat. Bron: Google

Het aandeel Beyond Meat noteerde zelfs even op 42 dollar, maar daalde de afgelopen dagen weer tot 37 dollar vanwege slecht nieuws over een samenwerking met McDonald’s. De fastfoodketen probeerde een jaar lang de Beyond Burger als vega-optie te verkopen in de VS, maar kondigde dit weekend aan daarmee te stoppen uit gebrek aan interesse bij gasten.

Zit de rest van de vegamarkt ook op de blaren?

Nee, de markt zit nog altijd in de lift. De marktomvang van vleesvervangers bedroeg afgelopen jaar zo’n 5 miljard dollar en analisten denken dat deze dit jaar doorgroeit naar zo’n 6 miljard tot 8 miljard dollar. Voor 2030 gaan analisten zelfs uit van een marktgrootte van 24,8 miljard tot 27,5 miljard dollar.

Hoe staat het ervoor in Nederland?

Beyond Meat zet slechts 27 procent van zijn omzet buiten de Amerikaanse grenzen om, maar lijkt in Nederland goede zaken te doen. Nederlanders eten per persoon de meeste vleesvervangers van heel Europa, bleek afgelopen jaar uit onderzoek van marktonderzoeker Nielsen in opdracht van non-profit ProVeg. Per persoon kopen we jaarlijks 870 gram aan vleesvervangers, wat neerkomt op zo’n negen vegaburgers.

Toch lijkt de groei in uitgerekend Nederland te stagneren, meldde ABN Amro begin dit jaar. Er zouden onvoldoende originele merken bij zijn gekomen, waardoor ‘het nieuwe’ er voor consumenten een beetje af is.

‘Ik denk wel dat dit soort producten nog zal groeien, maar innoveren is nu steeds moeilijker voor producenten’, zei ABN Amro-econoom Nadia Menkveld tegen NU.nl. ‘Zij zien hun kosten stijgen, maar kunnen die niet altijd doorrekenen aan de consument. Daardoor hebben ze minder geld voor vernieuwing.’

beyond meat ethan brown ceo
Ceo Ethan Brown van Beyond Meat belooft beterschap. Er komt een ontslagronde en de vegaburgers worden goedkoper. Foto: Getty Images

Hoe zit het tot slot met de inflatie?

Vegamerken mogen dan last ondervinden door de inflatie, toch levert het ze ook een concurrentievoordeel op ten opzichte van vleesproducenten. De prijzen van vlees stijgen veel sneller dan die van vleesvervangers, zo bleek afgelopen maand uit onderzoek van supermarktontderzoeker Questionmark in opdracht van hetzelfde ProVeg. Tussen februari en juni steeg de vleesprijs met 21 procent en die van vleesvervangers met slechts 2 procent.

Hoe dat kan? Vleesproducenten hebben meer grondstoffen nodig dan vegaproducenten. Vleespartijen moeten er immers ook hun dieren mee voeden. De grondstofprijzen zijn de laatste maanden sterk gestegen, als gevolg van onder meer de oorlog in Oekraïne. In het bijzonder die van het in dat land veel geteelde graan, een belangrijk voedingsmiddel voor boerderijdieren.

De vegamarkt kampt niet met dit probleem, waardoor vleesvervangers volgens Questionmark in 66 procent van de gevallen goedkoper of even duur zijn als vleesproducten. In februari ging dit nog om 44 procent van de gevallen. Vegaproducten leveren consumenten dus een prijsvoordeel op ten opzichte van vleesproducten. In tijden van inflatie kan dat de branche extra groei opleveren.

Wel is volgens onderzoekers de meeste prijswinst (6 euro per kilo) te halen bij discount-supermarkten Aldi en Lidl. En laat daar nu eens geen Beyond Meat-burgers in de schappen liggen. De problemen bij Beyond Meat lijken dus vooral te worden veroorzaakt door de premium-prijs van het product en niet zozeer door het – vegetarische – product zelf.

Topman Brown belooft dan ook beterschap. Door onder meer de ontslagronde wil hij de prijs van producten verlagen. Hij wil zijn burgers ‘even goedkoop maken als echt vlees’. Het is een stap in de goede richting, al zal hij er de strijd met de vegadiscounters vermoedelijk niet mee winnen.

Lees meer over Beyond Meat: