Opiness claimt onafhankelijk te zijn en combineert klantentevredenheidsonderzoeken met consumentenreviews over dienstverleners. Eind dit jaar wil het meer dan een half miljoen reviews hebben verzameld, dit aantal moet groeien naar een paar miljoen binnen een jaar. Het daagt bedrijven uit hun eigen klantonderzoeken op de site te zetten. Voorwaarde is wel dat die zijn gedaan door degelijke bureaus, en dat alle resultaten ook echt worden gedeeld.
Meer dan spontane reviews
Die combinatie maakt Opiness best bijzonder. Het nadeel van de sites met ‘spontane’ reviews is, dat die vaak overdreven negatief of juist laaiend enthousiast zijn. Nog vervelender is, dat volgens de mensen achter Opiness slechts 1 procent van alle bezoekers zelf zijn mening achterlaat. Door het verzamelen van marktonderzoek en klantfeedback worden op Opiness ook meningen van klanten zichtbaar die niet snel zelf een spontane review plaatsen.
Ervaren reviewers
De oprichters van Opiness hebben het vergelijken en beoordelen behoorlijk in de vingers. Bas Rasker was oprichter van Zoover, de vakantievergelijker die hij een tijd geleden verkocht. Via zijn investeringsmaatschappij Axivate had Rasker al een belang in Tevreden.nl, het klantonderzoeksbureau van Govert Janssen. Bruno van de Laar (foto) werkte als manager bij Zoover en Linda Schulte (foto) was actief met Preferenso.nl, klantonderzoeker voor onder meer verzekeringen en energie-aanbieders.
Rubrieken
Opiness start dan ook dicht bij huis met de rubrieken kinderopvang, autobedrijven, apotheken, reisaanbieders, zorg- en autoverzekeraars. Tevreden.nl verricht al klanttevredenheidsonderzoeken van onder meer Autototaalglas en Mediq, Preferenso zet de reeds verzamelde consumentenreviews over verzekeraars en reisaanbieders door naar het nieuwe Opiness, waar het binnenkort in zal opgaan.
Rasker zal de content van Zoover niet hebben meegekregen na de verkoop, maar we zien wel alvast de Nederlandse Vakantie Awards 2015 aangekondigd staan. Dat doet toch wel denken aan de succesvolle Zoover-awards.
Verdienmodel
Opiness is gratis voor consumenten, maar verdient zijn geld aan advertenties die bedrijven via een abonnement op hun eigen pagina kunnen zetten. Ook kunnen klanten reageren op reviews, een widget met reviews op de eigen website plaatsen en de benchmark in de branche zien. Een bedrijfsabonnement kost 2500 euro, MKB’ers doen mee voor half geld.
Hier legt Opiness uit wat het doet: