Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Anke Griffioen, Schoenenreus

Anke Griffioen (44)

Bedrijf Caland/Schoen

Opgericht 1915

Ambitie Leefbaarheid van de oude Rotterdamse binnenstad verbeteren

Wie langs Caland/Schoen aan de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg loopt, zal op het eerste gezicht denken dat het een gewone schoenwinkel is. Maar wie goed kijkt, ziet dat de schoenen groter zijn dan gebruikelijk: maat 42-46 voor vrouwen en 47-52 voor mannen. En dat is precies de bedoeling, lacht directeur Anke Griffioen: “Mijn doel is dat mensen niet zien dat de schoenen groot zijn. Er komen zelfs mensen die boos worden omdat ik alleen verkoop vanaf maat 42.”

 

Griffioen, afgestudeerd politicoloog en filosoof, nam in 1999 het bedrijf van haar vader over, toen nog een winkel voor alle maten. Ze koos ervoor zich te specialiseren in grote maten, om een betere overlevingspositie te krijgen als kleine ondernemer. “Mijn vader verkocht al grotere maten, dus dat ben ik gaan uitbreiden.” Inmiddels mag Griffioen zich marktleider in grote maten noemen, met zaken in Amsterdam en Rotterdam, plus nog een zaak met ‘gewone’ maten in Rotterdam.

 

Eenvoudig is het niet, schoenen vinden in maten waar de meeste schoenfabrikanten afhaken. “De meeste merken stoppen met fabriceren bij maat 41 voor vrouwen. Een leest maken is kostbaar en de leesten voor grotere maten worden pas gemaakt als het model zich bewezen heeft. Dat is vaak pas na twee, drie jaar, en dan is de schoen alweer uit de mode, dus dat wil ik niet”, zegt Griffioen – zelf maat 43,5. “Het is een kwestie van alle beurzen in Europa afgaan en heel goed zoeken naar fabrikanten die grotere maten maken. Bij sommige merken probeer ik net zo lang te zeuren tot ze speciaal voor mij gaan produceren. Het is net politiek lobbyen, met goede argumenten en een beetje zeuren.”

 

Dat brengt het gesprek op Griffioens tweede passie: lobbyen voor fysieke en sociaal-economische verbetering van haar buurt – een Vogelaarwijk. Samen met goede vriendin en kunsthistoricus Jeanne Hogenboom ontwikkelt Griffioen ideeën en probeert die te ‘verkopen’.

 

Griffioen startte daarmee direct na de aankoop van haar winkelpand. “Ik zag meteen: dit functioneert niet goed. Er was een donkere overkapping voor de winkels, waardoor er weinig licht binnenviel en mensen niet graag langs onze winkels liepen.” Griffioen opende de discussie met de vereniging van eigenaren en maakte er een gezamenlijk probleem van. Haar plan sloeg aan, architectenbureau Mecanoo maakte een ontwerpplan voor het winkelblok en de gemeente zorgde voor subsidie. Dat succes smaakte naar meer, dus Griffioen ging verder, onder meer met het organiseren van evenementen in de buurt. “De vereniging kreeg daardoor meer leden en de straat meer potentieel. Heel inspirerend.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De invloed van Hogenboom & Griffioen reikt inmiddels ver. Ze kregen bijvoorbeeld voor elkaar dat het veelbesproken beeld Santa Claus – beter bekend als Kabouter Buttplug – vooraan in hun straat kwam te staan. Alles om de wijk meer elan te geven. “Ik vind het belangrijk om zwakke gebieden te verbeteren. Dat werkt twee kanten op, want ondernemers die veel geld geïnvesteerd hebben in onze wijk, zien nu meer omzet”, zegt Griffioen. “Als je verder kijkt dan je eigen winkel, kun je je bedrijf naar een hoger plan tillen.”