Wat is Party with a local?
Een app die momenteel zo’n 100.000 reizigers laat stappen met locals. “Een avondje uit is beter met een local, maar dat is niet altijd makkelijk”, zegt oprichter Dan Fennessy. Hij ziet de dienst als een community van mensen die in real life ervaringen delen. “Een beetje zoals couchsurfing, maar dan zonder de bank.”
Er zijn parallellen met Tinder, erkent Fennessy, maar hij benadrukt dat zijn startup geen dating-app is. “Het gaat first and foremost om het ontmoeten van mensen. Als er daarna iets gebeurt, prima natuurlijk, maar dat is niet de insteek.” De communicatie binnen de app is 1-op-1, maar mensen gaan meestal als groep op stap, voegt hij toe.
Iedereen kan zich als reiziger aanmelden, maar de ontvangende locals worden door het platform zelf goedgekeurd. Die locals organiseren ook uitjes met ondersteuning van Party with a Local. Bijvoorbeeld in Amsterdam, waar elke tweede donderdag van de maand een ‘Thirsty Thursday’ plaatsvindt. Ook in Sao Paolo, Lissabon en Lille worden zulke Party with a Local-feestjes gehouden.
Wie zit er achter Party with a Local?
Oprichter en Australiër Dan Fennessy besloot na zijn baan als kaartenmaker bij Lonely Planet in Melbourne op wereldreis te gaan. Tijdens die reis besefte hij hoe lastig het kan zijn om mensen te ontmoeten. Aan het einde van die trip ontmoette Fennessy in Zuid-Amerika zijn Nederlandse vriendin om vervolgens neer te strijken in Amsterdam.
Daar begon de Aussie eerst een online marketingbedrijf en pitchte in de kantlijn daarvan in 2011 tijdens Startup Weekend Amsterdam zijn idee voor Party with a Local. “Ongeveer een jaar geleden besloot ik: of ik moet er helemaal voor gaan, of mee stoppen.” Fennessy hing zijn marketingbedrijf aan de wilgen en “vanaf dat moment ging het heel goed, dankzij extra focus en toewijding”. Vorig jaar werd het allemaal nog een stukje serieuzer, dankzij een investering van 200.000 euro.
Een hoge notering bij Product Hunt hielp de app aan meer gebruikers, terwijl ook aandacht van onder meer de New York Times en de BBC voor een boost zorgden. De startup bestaat nu uit een internationaal team van 8 mensen afkomstig uit vijf continenten. Weliswaar geregistreerd als Nederlandse bv, maar met maar 1 Nederlander in het team.
Wie zitten er op Party with a Local te wachten?
Vooral jongeren (‘millennials’) die veel reizen, en expats en digital nomads. ‘De populairiteit van Airbnb heeft zeker geholpen bij onze groei.”
Wat is het verdienmodel?
Voorlopig gaat alle energie zitten in het verbeteren van het product en het vergroten van de community, zegt Fennessy. Een logisch verdienmodel is het promoten van bars, ticketverkoop en samenwerken met adverteerders. “We zijn al benaderd door een grote drankfabrikant.”
Op den duur moet er ook een premiumversie komen van de app, “Maar de kern blijft altijd gratis”, verzekert Fennessy. De betaalde variant biedt bijvoorbeeld speciaal geselecteerde events en integratie van andere diensten. Volgens eigen onderzoek zou zo’n 60 procent van de huidige gebruikers 3 euro over hebben om bijvoorbeeld 1 stad 1 maand te unlocken. “In de praktijk zal dat wat minder zijn, maar als de gebruikersgroep groot genoeg is kan het om mooie aantallen gaan.”
Hoe ver is Party with a Local?
De dienst telt nu ongeveer 100.000 geregistreerde gebruikers, waarvan 10.000 maandelijks actieve. Volgens Fennessy groeit het aantal actieve gebruikers maandelijks met 15 procent.
Qua steden ligt de nadruk – mede door de samenstelling van het team van Party with a Local – vooralsnog op Amsterdam, Lissabon, Sao Paolo en Rio de Janeiro. In die laatste stad bevindt zich momenteel het grootste aantal actieve gebruikers. “In Brazilië willen mensen graag buitenlanders ontmoeten, Engels oefenen en misschien wel in het buitenland werken”, licht Fennessy toe.
Party with a Local wordt als het aan de oprichter ligt de standaard voor uitgaan met locals. In de toekomst wordt het wat hem betreft ook een app die locals op weg helpt met eten, shoppen, tours.
Nog geld nodig?
“Ja, daar staan we voor open. Maar we hebben nog wat speelruimte en proberen ondertussen zelf geld te verdienen. Een investering zou helpen om ons businessmodel verder op te schalen; we zouden graag investeren in marketing en een team van (fulltime) ontwikkelaars. En we willen aanhaken bij grote events zoals de Olympische Spelen in Brazilië.”
“Hoewel onze huidige angel investeerder Nederlands is, kijken we nu vooral naar de VS. Daar hebben we tot nu toe de meeste interesse en gesprekken gehad. Daar komt bij dat veel Nederlandse investeerders direct willen weten hoe je geld verdient. Als je daar geen glashelder antwoord hebt, dan haken ze soms af. Amerikanen staan meer open voor startups die niet al op dag 1 geld verdienen, maar wel de potentie hebben om groot te worden.”