In juni van dit jaar verscheen in de media het verontrustende bericht dat de
meeste webwinkels niet voldoen aan de van toepassing zijnde EU-wetgeving.
Belangrijk om te weten is dat de EU-wetgeving die toeziet op elektronisch
zakendoen volledig is opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Aan welke
juridische eisen moet in Nederland worden voldaan wanneer men een webwinkel
opent?
Wettelijke informatieverplichtingen De
internetondernemer moet aan de internetconsument via de website allerlei
informatie verstrekken. Die informatie ziet op de identiteit van de onderneming.
Zo moeten de volledige naam (inclusief rechtsvorm, bijvoorbeeld B.V.) en
adresgegevens, het e-mailadres, telefoonnummer, handelsregisternummer en
BTW-identificatienummer worden weergegeven op een op de website makkelijk en
permanent toegankelijke plek.
Daarnaast moet de internetondernemer
informatie verstrekken over de diensten en/of producten die via de website
worden aangeboden. Het gaat dan om de prijs, wijze van betaling (IDeal, Paypal,
Creditcard), kenmerken van de dienst en/of het product en het door veel
ondernemers gevreesde recht op ontbinding. De consument heeft een bedenktijd van
zeven dagen (na aflevering). Zint het geleverde hem niet, dan mag hij onder de
overeenkomst uit, zonder opgave van redenen! Bovendien moet allerlei
informatie worden verstrekt over de manier waarop de overeenkomst via de website
tot stand komt, of en hoe deze wordt gearchiveerd en kan worden nagelezen door
de consument, hoe de consument “invulfouten” kan herstellen, enz..
Sluiten van de overeenkomst De consument zal, nadat
hij de hierboven weergegeven informatie al dan niet heeft geraadpleegd,
geïnteresseerd zijn in het product. Vervolgens doorloopt hij allerlei
invulvelden, waarin NAW gegevens en dergelijke worden ingevuld. Belangrijk is
dat de consument akkoord gaat met de algemene verkoopvoorwaarden. Hij zal moeten
aanvinken dat hij dat doet en heeft gelezen. De algemene voorwaarden zullen
langs elektronische weg aan de consument, beschikbaar worden gesteld. De
algemene voorwaarden moeten te downloaden en bij voorkeur uitprintbaar zijn.
Vervolgens wordt met een akkoord-button de overeenkomst aangegaan. Het
is verstandig om na de “invuloefening” op een volgende webpagina een overzicht
weer te geven van de overeenkomst en dit nogmaals te laten bevestigen. De
overeenkomst is dan definitief tot stand gekomen.
Voor de betaling is
het belangrijk dat de consument slechts kan worden verplicht tot vooruitbetaling
van de helft van de koopprijs!
Informatie na het sluiten van de
overeenkomst De internetondernemer is nog niet klaar met zijn
informatieverstrekking. Aan de consument moet nog een bevestiging worden
verzonden. Aangenomen wordt dat een bevestiging per e-mail voldoende is. In dit
bericht moeten de NAW gegevens, het bezoekadres van de onderneming, de
belangrijkste kenmerken van het product/de dienst, de prijs (incl. belastingen),
de manier van betaling, uitvoering en aflevering, het recht van ontbinding,
garantiegegevens en de vereisten voor opzegging van de overeenkomst staan
vermeld.
Gevolgen als het niet goed gebeurt De
regelgeving is bedoeld voor de bescherming van de consument. Belangrijk voordeel
voor de internetondernemer is dat de orderafwikkeling en de totstandkoming van
de overeenkomsten netjes wordt gestructureerd. Het vereist even een investering
in tijd, maar dan kan het proces verder op rolletjes verlopen.
Houdt men
zich niet aan de hierboven opgesomde verplichtingen, dan loopt de
internetondernemer een aanmerkelijk risico. Het ontbindingsrecht van de
consument wordt dan namelijk verlengd van zeven dagen naar maar liefst drie
maanden!
Martijn NoordermeerUJG