Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

YouTube met mate

Bedrijfsnetwerken worden steeds zwaarder belast door videoverkeer. Tijd voor een kijkgedragscode of extra bandbreedte? Misschien is de combinatie van technologie en gedrag sturen wel het beste.

Als je online het Journaal of YouTube checkt, heeft dat toegevoegde waarde voor het bedrijf. Maar je video-kijkende collega’s vreten ook bandbreedte en belasten het netwerk in steeds grotere mate. Uit onderzoek onder netwerkbeheerders blijkt dat Nederlandse bedrijven hun werknemers ongehinderd tv-programma’s en YouTube-filmpjes op hun pc laten kijken. In de zomer zijn hele etappse van de Tour de France zelfs live te volgen op de werkvloer.

Belasting netwerk

En dat ondanks de belasting voor het bedrijfsnetwerk. Van de ondervraagde netwerkbeheerders gaf 41 procent aan dat er elke dag wel een keer naar YouTube wordt gekeken. Het kijken naar video of tv via internet trekt een zware wissel op de beschikbare bandbreedte van een bedrijf. Dat kan als gevolg hebben dat ander verkeer zoals e-mail of bedrijfsapplicaties, zeer traag verloopt.

Regels of techniek?

Nu heeft elke werkgever wel gedragsregels omtrent het gebruik van internet – al zijn die vaak geschreven toen het web nog pril was, YouTube nog niet bestond en bandbreedte zó schaars was, dat video helemaal geen pretje was om naar te kijken. Het verbieden of beperken van videoverkeer, daar zullen werknemers van gaan steigeren. Bovendien is het geen optie meer, omdat videovergaderen, e-learning en webinars bewegend beeld vergen.

Allebei

“Je kunt video of bepaalde websites afsluiten, maar dat gaat er bij werknemers in Nederland niet in,” zegt Jerome Waaldijk. “En al te strikte richtlijnen werken ook niet.” Hij levert met Blue Coat Systems gereedschap waarmee bedrijfsnetwerken worden beveiligd en tegelijk soepel en snel blijven draaien, ondanks het gebruik van mobiele en draadloze toegang, een berg applicaties en de genoemde video. ‘Knijpen’ van videoverkeer is ook een elegante oplossing: de kijker kan nog wel aan de slag, maar dan met een beperkte bandbreedte die afdoet aan de kwaliteit van beeld en geluid.

Weet je het zeker?

Waaldijks bedrijf zoekt de oplossing echter in een combinatie van technologie die het verkeer in goede banen leidt en een systeem dat het surfgedrag in de gaten houdt en werknemers daarbij  ‘coacht’. Als iemand bijvoorbeeld een site bezoekt die je als werkgever niet passend vindt, krijgt hij de vraag in beeld die hem daarop wijst. Zo hou je de verantwoordelijkheid waar hij hoort; een journalist moet bijvoorbeeld op zoek kunnen naar informatie over de wallen als hij daar onderzoek naar doet.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verkeersregelaar

“Je kunt onze software gebruiken als een soort Big Brother, maar daar is het ons niet om te doen. Het gaat erom de performance van het net op peil te houden. Met het almaar bijhuren van bandbreedte garandeer je nog steeds niet dat een videovergadering schokvrij verloopt.” Blue Coat treedt daarom tegelijkertijd op als een verkeersregelaar, die voorrang geeft waar dat nodig is. “Dat zorgt bijvoorbeeld dat een bedrijfstelefoontje via het net kwalititatief optimaal blijft, doordat minder urgent webverkeer een beetje wordt weggedrukt.”

Privacy

Maar hoe zit het met de privacy? Volgens Waaldijk zijn de rapporten over het surfgedrag van werknemers te anonymiseren. Zonodig zal alleen het hoofd personeelszaken inzage krijgen. En het op de man spelen is soms ook helemaal niet nodig. “RTL hing een tijdje de toptien van meestbezochte websites naast de koffieautomaat. Daarin stond Funda bovenaan. Een tijdje later zag je die snel wegzakken.”