Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Website-analyse: Schiphol

Luchthaven Schiphol is meer dan alleen een rijtje landingsbanen. Zo is het onder andere een werkgelegenheidsbolwerk, een winkelcentrum en een nogal enthousiast verwarmde dumpplek voor asielzoekers. Bovendien ligt de luchthaven maatschappelijk voortdurend onder vuur. Schiphol heeft dus veel te vertellen. Toch zal het merendeel van de bezoekers maar om reden op de site komen : om een vlucht te boeken : see, click en vliegen maar.

Alle website-analyses zijn een momentopname. Let op de analysedatum onderaan de column.

HomepageHier is gekozen voor een heldere drie-koloms indeling, met aan de linkerkant nieuws en  informatie. De middelste kolom is gericht op transactie met een boekingsmodule en reisaanbiedingen. En de rechterkolom is gevuld met elementen die in de eerste en tweede kolom niet thuishoren. Weinig nieuws onder de zon, maar vanuit het see, click, fly’-motief goed gekozen. Helaas gooit de site haar eigen ruiten in door de drie kolommen nogal chaotisch en gelijkwaardig op te maken. De focus zou moeten liggen bij het direct boeken. Interaction DesignKlikkerdeklikkerdeklik, dat is het gevoel dat ik overhoud bij het gebruik van de website. Even een vlucht boeken duurt scherm na scherm na scherm, waarbij doodleuk in de tussenliggende stappen een melding komt dat de wachttijd 30 tot 60 seconden kan bedragen. Alsof je met de helpdesk van UPC aan de telefoon hangt! Bij de reguliere contentpagina’s is gekozen voor een opzet waarbij iedere pagina gevuld is met kleine feeds naar de onderdelen binnen die specifieke pagina. Kom je op dat onderdeel, dan krijg je ook daar geregeld een regen aan feedforwards voorgeschoteld. Zo blijf je maar ploeteren door intro’s en korte tekstjes. En zit je dan  uiteindelijk op een detailpagina, dan loopt de site dood.  Nergens meer ingangen naar de andere onderdelen uit de voorliggende pagina. Op het gebied van usability zou de site zoveel intuïtiever en sneller gemaakt kunnen worden.

VormgevingVoor een luchthaven zit er behoorlijk weinig lucht in de site. Alles zit vreselijk op elkaar gepropt, waarschijnlijk om de hoeveelheid scrollende meters beperkt te houden. Door die starre, opeengedrukte vormgeving voelt de site benauwd aan. Dit komt allemaal door de (inmiddels achterhaalde) 800 x 600 resolutie waarvoor de site geoptimaliseerd is. Vormgevingtechnisch is de site verder geen hoogstandje. Er is gekozen voor inwisselbare stijlelementen, waardoor de site geen eigen identiteit krijgt. De obligate header, waarin campagnes kunnen landen, ziet er slecht verzorgd uit. In een tijd dat Flash toch echt op meer dan 98% van alle computers draait lijkt een animated gif dan ook een onnodige stap terug.

ContentDe site wil me veel teveel vertellen. Zo zitten er minstens vijftig pagina’s in met welke kunstwerken op Schiphol te vinden zijn. Who cares!!! Goed, specifieke informatie over regels, prodedures en voorschriften zijn natuurlijk belangrijk, en die zitten er ook netjes in, maar omdat alles op een grote berg met content is geslingerd, moet je diep graven om erachter te komen of je nu wel of geen nagelschaartje in je handbagage mee mag nemen.

Kan het dan allemaal echt niet spannender en beter? Jawel, het antwoord komt van Schiphol zelf. Op de werkelijk prachtige themasite groeien of niet?’ laat Schiphol zien hoe het ook kan. Deze site richt zich op de maatschappelijke discussie rond Schiphol. In een schitterend animatieconcept worden voor de verschillende doelgroepen de consequenties weergegeven van het al dan niet uitbreiden van de luchthaven. Een sterk visueel ingesteld concept, waardoor je meteen vanuit verschillende invalshoeken een beeld krijgt van wat het belang voor Schiphol en haar doelgroepen is bij uitbreiding.

ConclusieSchiphol kiest voor zekerheid en biedt daarmee de juiste service naar haar doelgoepen. Onderscheidend is het niet, maar door thematische uitstapjes als groeien of niet’ laat de luchthaven zien hoe het ook kan. Meer van dat op de centrale site zou ik zeggen!

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Analyse: oktober 2007Homepage: 6,5Vormgeving: 5Content: 6Interaction design: 4Eindoordeel: 5

Themasite ‘groeien of niet’: 9,5