Wat doet de App?
“Dat app maakt het mogelijk dat je kunt bestellen en betalen op allerlei locaties, zoals in de horeca, bioscopen en bijvoorbeeld in wasstraten. In de app zie je welke bedrijven zijn aangesloten, dat zijn er nu iets meer dan 4000. Je zit bijvoorbeeld in een bar. Via de de app kun je de menukaart bekijken, een bestelling plaatsen en afrekenen. Vervolgens wordt de bestelling gebracht en krijg je je bonnetje. We zijn We bieden een combinatie tussen mobiel betalen en m-commerce. De propositie is dat we ondernemers een mogelijk bieden om mee te doen met m-commerce.”
Experts uit alle hoeken voorspellen dat de app-economie de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Of zijn we al zo ver? Een beetje ondernemer heeft tegenwoordig een app, of wil er een ontwikkelen. In App Uitgelicht vertellen ondernemers wekelijks over hun pas gelanceerde applicaties. Hoe is de conceptfase doorlopen? Wat is het gat in de markt? Wat is het verdienmodel? De salesstrategie? Sprout portretteert zowel browserapps als apps voor de smartphone en tablet. |
Wie vormen het team achter de app?
“Ik heb bedrijf vijf jaar geleden opgericht samen met een technische jongen. Het team heb ik toen gaandeweg uitgebouwd naar twaalf man, bestaande uit zeven ontwikkelaars en een financieel medewerker en vier salesmensen. Sinds afgelopen zomer is het team uitgebreid naar dertig man personeel. Het zwaartepunt bij die uitbreiding in het team ligt op sales en marketing.”
Hoe is het idee ontstaan?
“Ik studeerde human technology, een technische opleiding waarbij je met een antropologische blik naar consumenten kijkt en een vertaling maakt naar wat technisch mogelijk is. Met die pet op zat ik op het terras van Drie Gezusters, een bekende kroeg in Groningen. Daar ontstond het idee je biertje via de mobiel te kunnen bestellen. Het idee ontwikkelde zich verder. Als je kunt bestellen, dan is het ook handig als je kunt betalen, vertelde de ondernemer me. Vervolgens ga je met meer bedrijven praten. Zo vertelde een eigenaar van een bioscoop me dat het handig is als iemand mobiel kan de ticket kan bestellen, omdat het hem minder lange wachtrijen zou opleveren. Iedere keer als we nieuwe categorieën toevoegen, ontstaat dat in samenspraak met ondernemers, die in zo’n gesprek de ideeën aandragen”
Hoe verliep de ontwikkeling?
“Het begon met een demoapplicatie. Ik heb hulp gezocht bij een ondernemer voor een plan van aanpak. Zonder hem had ik bijvoorbeeld niet geweten dat non disclosure-agreement moest opnemen voordat je bij informal investors gaat pitchen. Ik heb toen een it-bedrijf gevonden die in me wilde investeren, tegen een minderheidsbelang. We hebben daarvoor een aparte bv opgericht, waarbij we duidelijk hebben afgesproken dat ik de kar zou trekken. Ook ben ik een partnerschap aangegaan met de Rabobank, omdat die op dat moment de enige partij was dat op grote schaal betalingen via de mobiel faciliteerde. Via mijn netwerk op de hogeschool heb ik technische mensen gevonden voor ontwikkeling. De Drie Gezusters werd mijn eerste klant, wat voor de nodige publiciteit zorgde. De Telegraaf pikte het op, waardoor meerdere bedrijven uit heel Nederland mij opbelden. In zomer van 2010 sloten zich bijvoorbeeld alle strandtenten in Noordwijk aan en volgden de eerste betalingen voor de parkeerdiensten in Amsterdam.”
Hoeveel downloads heeft de app tot nu toe?
“We zitten nu op 150.000 consumenten die de app gebruiken. Dat aantal zal flink gaan groeien. We activeren het gebruik door allemaal campagnes te doen. Zo hebben we rond de jaarwisseling in Amsterdam uur gratis parkeren aangeboden, hebben we een actie gedaan met Radio 3FM en hebben een pop up store (zie foto) waarin we steeds voor aangesloten bedrijven acties verzinnen om de app op de radar van consumenten te krijgen. Natuurlijk doen we ook aan aandacht generen via social media, maar voor ons is belangrijk dat je duidelijk in de fysieke wereld aanwezig bent, zoals op een abri langs de weg of op een scherm in de bioscoop.”
Wat is jullie verdienmodel?
“De omzet ligt ergens tussen de één en vijf miljoen euro, exacte cijfers mag ik niet geven. Een aangesloten bedrijf betaalt een maandfee van 15 euro om in de iPhone-, Android- en web-app opgenomen te worden. Verder betaalt een bedrijf net zoals bij pin- of creditcardtransactie een bedrag per transactie. Dat varieert van 10 cent per transactie tot 60 cent per transactie, afhankelijk van de sector en de complexiteit om de dienst te integreren met de betaalsystemen. Om een voorbeeld te geven. De Drie Gezusters doet zo’n 20 procent van hun omzet via onze app, een gemidelde transactie is zes euro. BIj een bioscoop die bij ons is aangesloten bestellen dagelijk zo’n 400 tot 500 mensen hun kaartjes via onze app. Het blijft vooralsnog wel veel investeren. We zoeken daarbij steeds naar strategische partnerschips. Zo helpt een leverancier van kassasystemen ons bij de distributie.”
Wat is jullie doel voor de komende jaren?
“We zijn in een nieuwe fase beland. Mijn ambitie is om van MyOrder de iDeal van het mobiele betalen te maken en het liefst internationaal. Ik realiseer me ook dat ik geen schaal kan bereiken zonder een grote investeerder. Afgelopen zomer heeft Rabobank een meerderheidsbelang genomen. Die gaat de applicatie via haar meer dan honderd lokale banken aanbieden bij klanten, wat voor groei kan gaan zorgen. De focus ligt dit jaar nog bij het aan de man brengen van de app in Nederland, alhoewel we al wel de eerste stappen zetten in het buitenland. Zo ga ik een presentatie geven in tijdens een grote mobiele conferentie in Barcelona en voeren we de eerste gesprekken met een partij in Engeland. Het wordt een spannend jaar.”