De coronacrisis mag dan een gat in de begroting van legio bedrijven hebben geslagen, bij autodeelbedrijf SnappCar hebben ze rampjaar 2020 zonder kleerscheuren doorstaan. Toegegeven, in maart en april viel ook bij SnappCar de vraag even stil, maar de zomerperiode maakte dit verlies goed. De groei nam in de zomermaanden met soms wel 30 procent toe ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Met zijn allen in de trein staan, doet men in coronatijd minder snel, maar een goed gereinigde auto van een ander huren wél, zo blijkt. Om coronaproof te worden, hebben ze bij SnappCar dan ook als de wiedeweerga een compleet hygiëneprotocol ontwikkeld.
Mede-oprichter Victor van Tol (foto boven, rechts) ziet nu zelfs de kans schoon om het CEO-stokje in zijn bedrijf door te geven (co-founder Pascal Ontijd zwaaide al in 2016 af). Van Tol schuift CFO Erik Rutten (foto boven, links) naar voren als nieuwe directeur van zijn scaleup. Wat zijn Ruttens plannen met SnappCar en heeft Van Tol al plannen voor een nieuwe startup? Sprout spreekt beide heren over hun CEO-wissel in crisistijd.
Victor, we zitten middenin de coronacrisis en jullie zijn ook nog eens druk bezig aan een groeiplan, zo lezen we. Een opvallend moment op als CEO terug te treden, zou je zeggen. Waarom nu?
Van Tol (lacht): ‘Is er ooit een goed moment? Corona stond er eigenlijk los van, maar in de eerste helft van dit jaar kwam er een aantal dingen bij elkaar. We gingen met de aandeelhouders nadenken over onze strategie. Vorige zomer hebben we een financieringsronde gedaan en we keken vooruit: wilden we nóg een ronde doen? We besloten dat het een mooi moment is om SnappCar naar winstgevendheid te brengen, in plaats van weer een grote nieuwe ronde te doen.’
‘Dat is contrasterend met mijn persoonlijkheid. Het zit in mijn natuur om vooral te willen groeien en geld op te willen halen, maar we moeten nu een écht bedrijf worden met zwarte cijfers. Eind volgend jaar willen we winstgevend zijn en om dat te bereiken moeten we net wat anderen keuzes maken. Het is daarom een mooi moment om een ander de rol van CEO te geven.’
En die persoon ben jij, Erik. Wat ga jij anders doen als CEO?
Rutten: ‘Die vraag krijg ik wel vaker: ga je nu heel andere dingen doen? Als je echter verwacht dat ik een heel andere koers zal varen, is het antwoord “nee”. Ik werk al vijf jaar bij SnappCar, maar dan in de tweede positie van het bedrijf. Iets wat wel anders wordt, is dat we ons de komende tijd meer gaan focussen in plaats van ons te richten op allerlei nieuwe projecten. Wij waren nooit te bang om op meerdere velden tegelijk te schakelen.’
Van Tol (lacht): ‘Hij probeert te zeggen dat ik te optimistisch ben.’
Rutten: ‘Veel bedrijven zetten meestal één stap tegelijk, maar wij zetten al altijd meerdere. Dat blijft nodig, maar we moeten nu ook zorgen dat wat we hebben goed is. De community moet blij zijn en we moeten meer spenderen aan het impact maken voor klanten. Wat de afgelopen jaren enigszins is ondergesneeuwd, is onze missie om auto’s van straat te halen. Wij zijn het enige bedrijf dat er écht voor zorgt dat je auto’s deelt. We zijn B Corp bovendien, en dat mag wel wat meer naar voren worden getrokken. Mensen hoeven niet per se te denken: “O, zij zijn B Corp, wat een gezellige jongens!” We zijn zakelijk, maar autodelen is wél een van de mogelijkheden om naar een duurzame samenleving te komen.’
Van Tol mag dan terugtreden als CEO, zijn aandelenpakket in SnappCar behoudt hij wel. Hoe groot zijn belang in de scaleup is, houdt Van Tol voor zichzelf. Een meerderheidsbelang is het in ieder geval bij lange na niet, aldus de ondernemer. In 2017 nam het Franse autoverhuurder Europcar een belang van 20 procent in SnappCar, vorig jaar stapte olieconcern Q8 voor een paar miljoen euro in.
Van Tol, die nog wel als ‘sparringpartner’ en ‘strateeg’ stelt te blijven werken voor SnappCar, vindt dat zijn rol binnen het bedrijf nu zuiverder wordt: ‘Ik was altijd aandeelhouder met de CEO-pet op, maar door nu alleen aandeelhouder te blijven wordt mijn rol zuiverder. Ik kijk ernaar uit, maar het is ook tijd om met iets anders bezig te zijn dan met autodelen. De afgelopen negen jaar heb ik me met weinige andere onderwerpen beziggehouden.’
Heb je al concrete plannen, Victor, of is het allemaal nog wat prematuur?
Van Tol: ‘Het is nog vrij prematuur, ik zit nog maar nog maar net in deze nieuwe rol. Toch ben ik stiekem al wel met iets begonnen. Het zit in de hoek van de groentezaden, die voor spinazie, wortels en uien. In deze branche zie je veel verspilling, vergelijkbaar met al die geparkeerde auto’s in de wereld van SnappCar.’
‘Het is een gefragmenteerde markt, waardoor er een enorme mismatch is tussen de vraag en het aanbod van de telers. Samen met een compagnon wil ik kijken of we daar een handige online marktplaats voor kunnen bouwen. Misschien wordt dit heel groot, maar wellicht ga ik uiteindelijk wel iets compleet anders doen. Verder wil ik nu ook wat meer tijd vrijmaken voor mijn gezin en hobby’s, zoals kitesurfen.’
Erik, als CFO was je de financiële man van SnappCar. Daarvoor werkte je voor consultant McKinsey. Zal deze ervaring je helpen bij het uitoefenen van het CEO-vak, denk je?
Rutten: ‘Wat helpt, is dat ik dit bedrijf (SnappCar, red.) heel goed ken. De meeste startende CEO’s weten nog niet alles over de financiële positie van hun bedrijf. Bij het CEO-schap heb je immers ook met tal van andere zaken te maken, zoals de dagelijkse operatie. Dat kennisprobleem gaat voor mij niet op. Voor McKinsey heb ik daarnaast meerdere kanten van bedrijven gezien en ook dát helpt.’
Van Tol: ‘Je kan eigenlijk wel zeggen dat wij al enige tijd als co-CEO’s fungeren. We deden al heel veel dingen samen. Mijn taken gaan nu voor een deel naar Erik en deels naar onze COO. Dit is een hele mooie stap en ik heb er alle vertrouwen in.’
SnappCar wist onlangs in totaal 2 miljoen euro groeigeld op te halen. Crowdfunders stopten afgelopen zomer 6 ton in het bedrijf en de overige 1,4 miljoen euro is afkomstig van, zo stelt Rutten, ‘de huidige aandeelhouders en informal investors’. Aandelen heeft het bedrijf voor deze ronde nog niet weg hoeven geven, omdat het om converteerbare leningen gaat.
SnappCar wil het geld gebruiken om er onder meer mee te groeien in Nederland, Duitsland en Zweden. Volgens Rutten blijkt uit bedrijfsdata dat de scaleup in deze landen het hardst groeit. ‘In bijvoorbeeld Denemarken groeiden we ook, maar minder hard. Iedere euro die je in Nederland, Duitsland of Zweden investeert, zorgt voor veel meer tractie.’
Investeringen in deze landen moeten ertoe leiden dat SnappCar komend jaar winstgevend wordt. Het overige deel van het groeigeld besteedt de scalup aan onder meer nieuwe techniek, zoals de productie van inbouwkastjes in de auto’s, bedoeld voor de sleuteloverdracht.
Jullie haalden afgelopen jaar al 8 miljoen euro op, met als doel in de zomer van 2020 1 miljoen gebruikers te hebben. Is dat doel bereikt?
Van Tol (lacht): ‘We zitten er dichtbij. We zitten rond de 900.000 gebruikers, onder wie ruim 100.000 aanbieders van auto’s. We moesten aanvankelijk een grote hoeveelheid huurders en verhuurders op het platform krijgen, zodat het economisch model van ons bedrijf zou gaan werken. Inmiddels zijn we veel minder bezig met de groei van ons aantal gebruikers. We willen er nu voor zorgen dat al die mensen vaker actief worden. Het is een mooi getal, zo’n miljoen, maar het draait uiteindelijk om de activiteit.’