Wat is Apostle?
Software om op social media te publiceren is er volop. Toch klinkt het aanbod van Jordaans lekker concreet en praktisch. “Ik kom al drie jaar bij bedrijven om ze te adviseren over social media en hoe ze die in hun communicatie kunnen opnemen,” zegt Koen Jordaans. “Zo kwam ik bij bedrijven die op zich wel iets ermee wilden, maar toch huiverig waren om hun voltallige personeel namens de zaak te laten Facebooken en twitteren. Ik bedacht: als ik mezelf wil onderscheiden, moet ik zorgen dat ik met een tool kom die dat probleem oplost. Dat heb ik dus, samen met partners, laten ontwikkelen. Met die Apostle software kunnen bedrijven de sociale mediaberichten van hun medewerkers redigeren en ook stimuleren dat ze LinkedIn en dergelijke gaan gebruiken. Tegelijkertijd kunnen ze social media van buiten monitoren. Dat gebeurt nu handmatig, maar als je met Apostle een bericht tegenkomt over je bedrijf, kun je dat meteen doorzetten naar de juiste collega.”
Wie zit er achter de startup?
Koen Jordaans, in een vorig bestaan horecaondernemer en commmunicatieman, begon in 2009 met een voorloper van Apostle als reclamebureau, maar sinds de switch naar software stapten ook Martijn Vervoordeldonk en Tijs Vrolijk in als aandeelhouders. Zelf lenen ze vanuit hun webbureaus Tribal en Digibiz ook de handjes die de software verder ontwikkelen. Een heel interessante aandeelhouder is Canon (voorheen Océ). “Wij zijn twee jaar geleden opgenomen in de document services incubator van Canon in Venlo, waarin startups bezig zijn met aanvullende diensten rond het documentbeheer dat Océ van oudsher levert. Zo kregen we ook toegang tot vertaalsoftware die echt state of the art is: daarmee gaan we nu ons product internationaal uitrollen in tientallen talen.” Jordaans heeft ook een stevige raad van advies opgetuigd, met als meest in het oog springend lid Michiel Muller, mister Route Mobiel, en Cees Pannekoek voorheen netwerkdirecteur van Vodafone.
Wie zit op Apostle te wachten?
Apostle moet focussen voor een snelle uitrol.’
Michael Lucassen, TIIN Capital.
‘Bedrijven die snappen dat ze iets moeten met social media, maar die in de praktijk risico’s zien in de privacy en veiligheid van het gebruik. Je ziet nu vaak een te strikt beleid, dat kan anders, als je het maar goed beheert. Onze doelgroep is het MKB; bedrijven met 10 tot 200 medewerkers die hooguit drie mensen op marketing hebben zitten. Die zijn nu nog handmatig social media aan het inzetten en monitoren. Via internationale partners als Océ bereiken we ook het grootbedrijf met onze software. We hebben overigens al voordeel dat we niet-Amerikaans zijn. Dat kan helpen, als je cloudaanbieder bent: we voldoen aan alle privacy-eisen die in Europa gelden.”
Wat is het businessmodel van Apostle?
Jordaans vraagt een vergoeding voor het gebruik van zijn platform: voor het beproeven is er een freemiumversie, wie alle mogelijkheden wil benutten, betaalt 49 euro per maand of, in de meest uitgebreide versie, 249 per maand. “En we doen niet aan betalen per medewerker of gebruik: het moet meteen dwars door de hele organisatie inzetbaar zijn.” Voor de partners die de software meenemen in hun aanbod, maakt Apostle dat aantrekkelijk. “We hebben de waardeketen zo gemaakt, dat die maximaal 50 procent kickbackfee kunnen krijgen. Dat tikt lekker aan, als je als grote uitgever over aanbieder van bedrijfssoftware tientallen klanten ermee bedient.”
Binnen Nederland wil Jordaans zelf de adviezen van zijn Apostle Academy leveren, die hij uurtje-factuurtje afrekent: “Je moet een plan opstellen, inclusief KPI’s, voor het gebruik van social media. Wat wordt je content, wie worden je ambassadeurs, op welke zoektermen wil je inspringen om leads te genereren?”
Hoe ver is Apostle?
Sinds december 2012 is Apostle live met zijn product. Jordaans heeft een paar mooie aandeelhouders aan boord, spreekt ook met resellers van formaat van wie hij de namen nog niet bekend kan maken. Klanten als Beter Bed en Alphabet mag hij wel noemen. “Ons product is volledig cloud, dus het is zeker goed schaalbaar; Canon wil het ook meteen wereldwijd kunnen aanbieden. We zijn nu hard bezig e-learning modules te ontwikkelen en alles te vertalen, zodat in andere landen gebruikers meteen met Apostle aan de slag kunnen.We hebben 10 landen in de planning: te beginnen met Brazilië, en daarna Scandinavië en Duitsland. In Spanje zitten we al.”
Nog geld nodig?
Jordaans en de verschillende aandeelhouders brachten al een half miljoen in, deels in natura, maar er moet nog steeds geld bij voor de doorontwikkeling van het product. “Daarvoor willen we kapitaal uit de markt trekken, vooral voor het e-learningstuk. We zijn voor dit jaar rond met een partij, volgend jaar wil ik nog eens 4 ton ophalen.”
Dit vindt investeerder Michael Lucassen (TIIN Capital) van Apostle:
Spread the news
Sluit het jonge bedrijf Apostle aan bij de missie van zijn illustere twaalf voorgangers en wordt het grondlegger van iets nieuws, iets cools met het potentieel wereldwijd iets te betekenen? Of is het een metafoor voor iets dat een boodschap brengt en niet meer dan dat? Gezien de website, waar het thema “spread your social news” wordt gepredikt, wil Apostle het bedrijven mogelijk maken nieuws via social media gecontroleerd te verspreiden…..maar dat is niet alles!
Gericht op marketeers en management
Want Apostle doet meer dan alleen social news gecontroleerd verspreiden. Het kan data monitoren van social media zoals twitter en facebook, en het beheert en controleert social mediaberichten die door (medewerkers van) een bedrijf worden verstuurd naar de buitenwereld. Dus meer dan monitoringsoftware, meer dan een analyticstool, het doet ook aan reputatiemanagement en het kan ingezet worden door marketeers. Dus het kan zeker een interessante tool voor bedrijven zijn. Is het ook een interessant businessmodel? Zou kunnen. Ook al omdat Apostle aangeeft een cloudproduct te hebben en de beschikking te hebben over ‘state of the art’ vertaalsoftware kan het internationaal uitrollen. En de power van Canon als aandeelhouder kan ook veelbelovend zijn..De strategie met partners en resellers sales samen te werken, lijkt zinvol.
Uitdagingen en andere social media tools
Toch zijn er genoeg uitdagingen, zoals de vele social mediatools die er al zijn. Er zijn honderden monitoringtools die data afvangen. Deze zijn niet duur en zelfs vaak iets goedkoper dan Apostle. Veelal zijn het echter Engelstalige tools, maar er zijn daarnaast ook Nederlandse oplossingen.
Zit het dan in de breedte van het product van Apostle? Dat zou kunnen, maar is lastig te zeggen. Er zijn namelijk ook tools die zich meer focussen op het interpreteren van de social mediaberichten of het juist mogelijk maken je te profileren op social media. Dit zijn social media softwaretools met een dashboardfunctionaliteit.
En dan zijn er nog softwaretools die het interne managementproces ondersteunen, dus zorgen dat de tweet bij de juiste man/vrouw komt die daar dan op kan reageren. Er zijn erg veel social media tools en combinaties denkbaar, hier moet Apostle een unieke plek zien te veroveren. Dat lijkt dan te zitten in de mogelijkheid de social mediaberichten en ‘power’ van de medewerkers te gebruiken, stimuleren en controleren.
Focus
Apostle moet het Woord verkondigen met als doel zoveel mogelijk volgelingen te krijgen. Zieltjes winnen! Followers noemen we dat tegenwoordig. Dat lukt als het businessmodel helder is en focus kent. Mijn vraag is dan ook waarom er een tweede activiteit in het businessmodel zit verstopt; een trainingsprogramma. Temeer nu gesteld wordt dat de software een binnenkomer is voor de adviesdiensten voelt het alsof de focus verkeerd is. Het zou begrijpelijk zijn als hier advies gebruikt wordt ter ondersteuning van de verkoop van software. Dat is vaker het geval.
Nu lijkt Apostle een combinatie van een services/adviesbedrijf en een softwarebedrijf. Waar legt Koen Jordaans zijn focus? Waarmee wil hij geld verdienen? Het lijkt alsof hij zelf de Apostle Academy is en daar ook zijn passie ligt. Dan kan dat snel veel tijd gaan kosten, waarbij de academy dan ook nog enkel van toegevoegde waarde is voor de Nederlandse markt. Niet onderschat moet worden wat een internationalisatieproces voor een inspanning is, en ook zal het niet makkelijk zijn zomaar goede resellers te vinden. Het management van Apostle moet wel focussen, want het moet snel uitrollen, snel voorsprong nemen, want uniek ben je maar kort (als je het al bent) en kopieerbaar is tegenwoordig veel. Spread the Word!
Michael Lucassen is managing partner bij TIIN Capital (The Informal Investors Network).
Opgezet als club van informals, is TIIN uitgegroeid tot een actieve venturecapitalinvesteerder in groei, buy-outs en jonge technologiebedrijven.
In portfolio onder meer: Sweebr, Type22 en FullFact.