Wist je dat er 345.000 internet-gerelateerde banen zijn in Nederland? En dat de Nederlandse online economie een volume heeft van 104 miljard euro? Met andere woorden: er gaat nogal wat geld en arbeidskapitaal om in de Nederlandse startupscene.
Als startup gebruik je menig tool om bijvoorbeeld de communicatie te vergemakkelijken, of om gemakkelijker te groeien. Populaire tools voor startups zijn onder meer Trello, Slack, Mollie, Stripe en Adyen.
Onderzoek
Tools maken het makkelijker om een startup te beginnen en te groeien
Maar hoe staan startups precies tegenover businesstools? Dat wilden ze weleens weten bij paymentbedrijf Stripe. Ze deden een onderzoek naar 98 startups, waarvan 78 procent van de antwoorden afkomstig was van seniors en ceo’s. Naast Stripe hielpen The Next Web, TQ, Startupbootcamp, Rockstart en Prime Ventures ook bij het onderzoek.
Een overgrote meerderheid, 86 procent van de startups, stelt dat een tool van andere partijen het de afgelopen 5 jaar gemakkelijker heeft gemaakt om een startup van de grond te krijgen in Nederland. 82 procent zegt daarnaast dat deze tools het gemakkelijker hebben gemaakt om op te schalen als bedrijf.
Meer dan vijf tools
73 zegt: zonder tools zou mijn startup niet kunnen bestaan
Maar goed, hoeveel tools gebruiken Nederlandse startups eigenlijk? 70 procent van de ondervraagden stelt meer dan vijf tools te gebruiken. Iets meer, 73 procent, zegt zelfs dat hun startup niet zou kunnen bestaan zonder tools. Oftewel: tools zijn broodnodig voor het startup-ecosysteem van Nederland.
En nu wordt hij helemaal mooi. Gevraagd naar de mening van startups over de importantie van tools, stelt de meerderheid de aanwezigheid van tools nog belangrijker te vinden dan overheidssteun. 69 procent zegt dat het belangrijkst voor startupsucces de aanwezigheid is van tools, gevolgd door een volwassen ecosysteem (52 procent), de aanwezigheid van funding (38 procent), veranderende consumentenpatronen (30 procent) en – dan pas – overheidssupport (23 procent).
Operationele kosten
Tools zijn nuttig voor het verlagen van de operationele kosten
De reden dat startups cloud-tools gebruiken, is – weinig verrassend – om operationele kosten te verlagen (66 procent). Dit wordt gevolgd door het vergroten van de productiviteit (61 procent), het vergemakkelijken van teamwerk (53 procent), sneller naar de markt te kunnen gaan (49 procent) en gemakkelijker internationaal te kunnen opschalen.
Waarvoor gebruiken startups de tools het meest? Ten eerste voor samenwerking en communicatie (56 procent), gevolgd door hosting en het opslaan van data (47 procent). Voor analytics stelt 35 procent tools te gebruiken, gevolgd door customer support (32 procent) en overboekingen 23 procent).