Volgens Brodsky maken veel ondernemers dezelfde fouten als ze zich eindelijk eens van hun werk lostrekken: “Deze fouten corresponderen met de leeftijdscategorieën van de ondernemers. Aan de ene kant heb je de jongeren die denken dat ze op vakantie zijn maar in feite niet meer doen dan hun kantoor op een andere plek neerzetten.”
“Aan de andere kant heb je de babyboomers. Voor hen is vakantie alleen niet genoeg. Ze willen een nieuwe manier van leven. Maar omdat ze dat niet hebben gepland, vervreemden ze zich van hun klanten, ondermijnen ze hun werknemers en doen ze hun onderneming schade aan.”
Brodsky wijst er wel op dat beginnende ondernemers, bij wie de inkomsten nog niet automatisch binnenstromen, het zich niet kunnen veroorloven om lang weg te blijven.
Heilzaam
Zelf nam hij nooit een adempauze, zo schrijft hij in Inc. Magazine. “Pas toen ik me eenmaal had aangeleerd om lange vakanties te nemen, merkte ik dat ik daarna meer kon betekenen voor mijn bedrijf dan daarvoor.”
Brodsky beandrukt de heilzame werking van een langdurige pauze. “Als ik terugkom kan ik met een frisse blik naar het bedrijf kijken. Ik kan problemen zien en aanpakken met een helderheid die ik voor mijn vakantie niet had.”
Bedrijfswaarde
Inmiddels neemt Brodsky 16 weken per jaar vrijaf. Het deed zelfs de waarde van zijn onderneming stijgen. “Dat de onderneming zich kon bedruipen zonder mij betekende een hogere opbrengst bij de verkoop. Ik was geen potentieel zwaktepunt, maar een extra onderdeel. Dus kreeg ik meer geld voor mijn aandelen en een heleboel vrije tijd. iets om over na te denken wanneer u twijfelt of u wel of niet op vakantie gaat.”