Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Thuis geen bad? Deze startup ontwierp een opblaasbaar ligbad

Een first world problem voor de moderne stedeling: menig stadsappartement bevat geen bad. Startup van de Week Tubble van ondernemer Arnoud Kuipers (42) biedt uitkomst met, jawel, een opblaasbaar ligbad. Hij heeft klanten van de Verenigde Staten tot aan Scandinavië.

Wat is Tubble?

De Tubble is een opblaasbaar ligbad, gericht op mensen bij wie het thuis aan een bad ontbreekt. Volgens Tubble-bedenker Arnoud Kuipers is deze groep in Nederland sterk groeiende. “Mensen vinden het tegenwoordig fijn om een wijde douche te hebben, waardoor het bad al snel moet wijken. Veel mensen die geen bad hebben, willen er wel één. Wanneer je er echter één hebt, maak je er meestal niet zo vaak gebruik van. Het is dan zonde dat een bad zoveel ruimte in je woning opeist. Dit product is daar een oplossing voor.”

De meeste klanten, zo’n 80 tot 90 procent, zetten hun Tubble op in de badkamer, weet Kuipers. De doucheslangverlenger van 3,5 meter en de lange afvoer maken het ook mogelijk om het bad buiten de badkamer op te zetten. Sommige klanten doen dit bijvoorbeeld in de tuin of woonkamer.

Dat laatste raadt Kuipers echter af voor wie een houten of laminaatvloer heeft, omdat je vloer hierdoor het risico loopt op waterschade. Toch heeft hij nog maar één keer een schademelding gehad, vertelt Kuipers, die eraan toevoegt dat zijn product hiervoor een goede aansprakelijkheidsverzekering heeft. Dat er nauwelijks ongelukken zijn gebeurd, komt wellicht door de opzet van het product, die is gemaakt van dik PVC. “Hij bestaat uit vier opblaasbare ringen. Als eentje lek gaat, heb je nog altijd de andere drie.”

Wie zit erachter?

Kuipers is de enige oprichter van Tubble. Hij runt het vanuit een co-working space en stelt één marketingmanager in dienst te hebben, naast – binnenkort – een stagiair. Jarenlang werkte Kuipers bij ABN Amro en Deutsche Bank, waar hij bedrijven adviseerde over zakelijke kredietverlening en factoring. 7 jaar geleden zegde hij die wereld subiet vaarwel om zich te richten op het ondernemersbestaan. Hij startte de financiële vergelijkingswebsite FactoringVergelijken.nl, die hij nog steeds runt, en in 2015 begon hij Tubble.

Een bad aanleggen in een appartement? Dat doe je niet zo snel

“Ik woonde in die tijd in een klein huurappartement in De Pijp (buurt in Amsterdam, red.), waar geen bad in zat. Ik dacht: dat zullen meer mensen hebben. Een bad aanleggen in een appartement doe je echter niet zo snel, al helemaal niet in een huurhuis.” Een speurtocht op internet leerde Kuipers dat er nog geen opblaasbaar ligbad op de markt was.

Samen met een designbureau begon Kuipers te werken aan de Tubble en de animo bleek groot, stelt hij: “Toen het product er nog niet eens was, bouwde ik een simpele website om te kijken of mensen hier wel op zaten te wachten. De eerste dag kwamen er direct sales binnen. We hebben die mensen hun geld teruggestort, maar wisten dat we hiermee verder konden gaan.”

Tubble
De Tubble zoals je ‘m volgens Kuipers gebruikt: opblazen, volgieten en je kunt in bad.

Wie zitten erop te wachten?

Inkoppertje: de Tubble is een typisch product voor de grootstedelijke professional, die in een klein appartement woont en daarom geen bad heeft. Toch merkt Kuipers op dat zijn doelgroep diverser is dan deze groep van usual suspects. Zo zijn er ook mensen die het à la ‘iceman’ Wim Hof gebruiken als ijsbad. 70 procent van de klanten is vrouw, weet Kuipers, maar “er zijn ook mannen die het kopen voor bijvoorbeeld na het sporten”.

Hoever is Tubble?

Kuipers levert zijn – gepatenteerde – Tubble in twee formaten. Hoeveel hij er tot dusver heeft verkocht, wil de ondernemer niet zeggen, maar dagelijks verkoopt hij “tussen de vijf en vijftig” stuks. Zijn klanten wonen in Nederland, maar ook in “omringende landen”, vertelt de ondernemer. Vooral in koudere landen, zoals het Scandinavisch gebied. “Als het buiten ijskoud is, willen mensen sneller behaaglijk in een warm bad zitten dan wanneer het buiten warm is.”

Wat is het businessmodel?

TubbleKuipers vermarkt zijn product via Amazon en Bol.com, maar de meeste baden gaan via zijn eigen website over de digitale toonbank. Daar staan marketing- (AdWords) en logistieke kosten tegenover. Uiteindelijk leidt het volgens Kuipers tot een “redelijke” marge – over de hoogte wijdt hij niet uit. Zijn marge wordt de laatste tijd wel gedrukt doordat meer ondernemers de wereld van de opblaasbare baden hebben ontdekt. Om concurrenten het hoofd te bieden, liet Kuipers zijn verkoopprijs al stapsgewijs dalen van 159 euro naar 139 euro.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Kuipers is Tubble ooit begonnen met 38.000 euro geleend kapitaal, van zijn ouders en een vriend. Dit geld heeft hij allang terug kunnen betalen en Tubble is inmiddels een winstgevende onderneming met een jaaromzet van, zo stelt Kuipers, “een paar ton”.

Enfin, dat is goed boeren voor een ondernemer in een co-working space met slechts één man op de loonlijst. Naar groeigeld is Kuipers dan ook niet naarstig op zoek. Wel stelt hij interesse te hebben in een businesscoach of investeringsclub, die weet hoe je een consumentenproduct op grote schaal kan vermarkten en distribueren. “Daar weet ik zelf minder vanaf.”