Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 4 ondernemers bezochten SXSW 2023: ‘Amerikanen delen sneller hun kennis en ervaring’

Het zit er weer op: South by Southwest (SXSW). MT/Sprout sprak met vier Nederlandse ondernemers die aanwezig waren in de Texaanse hoofdstad Austin. Wat heeft het festival hen opgeleverd?

sxsw 2023

Het tiendaagse SXSW-festival in Austin is een ware showcase op het gebied van (onder veel meer) tech en innovatie. Elk jaar in maart trekken tienduizenden ondernemers, beleidsmakers en investeerders vanuit de hele wereld naar Texas om nieuwe inzichten en contacten op te doen.

Ook tientallen Nederlandse ondernemers maakten afgelopen week de oversteek naar de VS. MT/Sprout sprak vier van hen. Wat brengt hen naar Austin? En wat heeft het bezoek aan SXSW hen opgeleverd?

Roger Olivieira (co-founder Ver.iD)

roger olivieira ver.id

Wat doet Ver.iD precies?

‘Begin 2024 introduceert de EU de Europese Digitale Identiteit (eID). Het idee is dat je met deze digitale, met persoonsgegevens gevulde wallet als EU-burger straks gemakkelijk, veilig en betrouwbaar toegang hebt tot online diensten, zonder papieren rompslomp. Het probleem is alleen dat alle 27 EU-landen momenteel hun eigen digitale wallet ontwikkelen. En dan heb je ook nog private partijen die wallets aanbieden. Met onze oplossing zorgen we ervoor – net zoals bijvoorbeeld Adyen dat doet voor betalingsverkeer – dat al die digitale ID-wallets eenvoudig kunnen worden geïntegreerd. Zo voorkomen we ‘wallet-chaos’. Interoperabiliteit is bij dit alles het sleutelwoord.’

Wat brengt je naar Austin?

‘Inhoudelijke sessies of paneldiscussies heb ik nog niet bijgewoond. Voor mij is het in deze fase van onze onderneming – we bestaan nu een jaar – veel interessanter om te netwerken en contacten op te doen. En dat kan hier uitstekend. Er lopen hier enorm veel overheden en private partijen rond die voor ons interessant zijn. Zo is de EU aanwezig met een delegatie op SXSW. En ik heb bijvoorbeeld ook al gesproken met de kwartiermaker Digitale Samenleving en plaatsvervangend DG van Binnenlandse Zaken, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de Nederlandse wallet.’

Wat heeft je bezoek tot nu toe opgeleverd?

‘In korte tijd heb ik hier al kennisgemaakt met twee potentiële nieuwe klanten én twee mogelijke investeerders. Al tijdens de tweede conferentiedag kwam de innovatiemanager van een grote Duitse bank naar me toe met de vraag of ik wilde komen praten. Enorm effectief netwerken dus. Wat dat betreft is dit bezoek aan SXSW een uitstekende investering gebleken.’

Lees ook: Zo word je als ondernemer een expert in netwerken

Maarten Reijgersberg (oprichter en eigenaar RAUWcc)

maarten reijgersberg rauwcc

Wat doet RAUWcc precies?

‘Iedereen kent wel bedrijfsmascottes als Ronald McDonald, het Michelinmannetje of – dichter bij huis – Flipje uit Tiel. Inmiddels zijn de technologische mogelijkheden op het gebied van contentcreatie enorm gegroeid, ook voor dit soort merkambassadeurs. Als creatief bureau hebben we een jaar of drie geleden daarom – bij wijze van leertraject – Esther Olofsson gecreëerd: Nederlands eerste virtuele influencer.’

‘Een paar maanden geleden is Esther een nieuwe levensfase ingegaan. Waar we eerder op locatie beelden moesten schieten om Esther er daarna in te monteren, worden alle beelden sinds kort volledig door AI gegenereerd. Op het nieuwe Instagram-account @EstherOlofssonExplores laten we Esther rondreizen over de hele wereld. Erg leerzaam om via Esther ervaring op te doen op het snijvlak van technologie en creatie, uiteraard met als doel om onze expertise hopelijk steeds vaker ook voor opdrachtgevers te kunnen gaan inzetten.’

Wat brengt je naar Austin?

‘Virtuele merkambassadeurs kunnen wat ons betreft een interessante toevoeging zijn op de middelenmix van corporates. In Azië en Zuid-Amerika worden ze al veel vaker ingezet. Een mooi voorbeeld is Lu do Magalo, een Braziliaanse virtuele influencer met meer dan 6 miljoen Instagram-volgers. In West-Europa en de VS is deze vorm van corporate storytelling en contentcreatie nog minder bekend. Ik wil hier in Austin vooral mijn boodschap verspreiden en interessante contacten opdoen.’

Wat heeft je bezoek aan SXSW tot nu toe opgeleverd?

‘Na een presentatie over virtuele merkambassadeurs kwamen er meteen mensen naar me toe die geïnspireerd waren en die aangaven dat het goed was om eindelijk eens een concrete toepassing te zien van AI en generative contentcreatie. En een eventorganisator zag mogelijkheden om de slappe periode tussen twee events beter te benutten door de marketingcommunicatie te blijven laden met een virtueel karakter. Al met al merk ik dat ons verhaal steeds beter begint te landen. Mijn ticket voor SXSW 2024 is in elk geval al binnen.’

Remco Voorhorst (co-founder en ceo Siip Group)

remco voorhorst siip group

Wat doet Siip precies?

‘We hebben een oplossing ontwikkeld voor identity-based access, waarbij consumenten met een persoonsgebonden sleutel bijvoorbeeld tickets kunnen kopen voor concerten of toegang krijgen tot voetbalwedstrijden. Ook kan ons Siip-ID bijvoorbeeld gebruikt worden als inlogbewijs voor webshops, gamingplatforms en social media, zonder gedoe met inlognamen en wachtwoorden. De persoonlijke gegevens staan daarbij alleen in een digitale kluis op de telefoon van de gebruiker, voor maximale veiligheid en privacy.’

‘Maar we doen méér. Zo hebben we voor het project Smart Safe Stadiums samen met partners een AI-oplossing ontwikkeld die snel racistische en discriminerende spreekkoren en ander ongewenst gedrag in stadions kan herkennen, zodat een en ander snel in de kiem kan worden gesmoord.’

Wat brengt je naar Austin?

‘Zakendoen in de VS is anders dan in Europa. Je moet zorgen dat je snel met de juiste mensen – met beslissingsbevoegdheid – aan tafel zit. Dat betekent dat je relaties moet bouwen, en dat kan hier heel goed. Wat dat betreft zijn we hier vooral aanwezig om te zaaien, zodat we hier over een tijdje – als we wellicht besluiten om de overstap naar de VS te maken – kunnen oogsten.’

Wat heeft je bezoek aan SXSW tot nu toe opgeleverd?

‘We zijn hier als deelnemer aan een handelsmissie. Van daaruit mochten we gisteren langskomen bij Austin FC, de lokale voetbalclub; later volgt nog een bezoek aan de Dallas Cowboys. Erg interessant om meer inzicht te krijgen in de sportbeleving hier. Ik heb al goede ideeën opgedaan voor verder verrijking van de fan-app die we ontwikkelden voor PEC Zwolle. Met als doel: fans voor het leven creëren.’

Alexander Broekman (p Superconnectors)

alexander broekman superconnectors

Wat doet Superconnectors?

‘Superconnectors is in 2021 begonnen als op zichzelf staand evenement tijdens het Upstream Festival in Rotterdam. Het idee erachter: veelbelovende startups in contact brengen met ervaren ‘superconnectors’, die hen weer kunnen verbinden met de juiste personen. Vaak zijn startups maar één connectie verwijderd van een doorbraak. Maar zeker voor first-time founders is het lastig om overzicht te krijgen: wie zijn binnen jouw industrie de mensen die ertoe doen? Via ons vind je als startup geen financieel kapitaal, maar het minstens zo belangrijke sociale kapitaal.’

Wat brengt je naar Austin?

‘Jarenlang hielp ik startups bij het goed en bondig formuleren van hun verhaal. Vanuit die achtergrond was ik meteen gecharmeerd van het idee achter Superconnectors. Namens de jongens achter dat eerste event ben ik nu daarom bezig om Superconnectors verder uit te bouwen als onderneming. Dit jaar organiseren we al twintig side events tijdens conferenties in zowel binnen- als buitenland. Daaronder onder meer Slush in Helsinki en de Web Summit in Lissabon, en dus ook SXSW. Als er ergens veel startups én mogelijke superconnectors rondlopen, is het hier wel.’

Wat heeft je bezoek aan SXSW tot nu toe opgeleverd?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘SXSW telt veel landendelegaties, die allemaal hun beste startups meenemen. Wat dat betreft heb ik hier al veel interessante contacten opgedaan. We zijn sowieso altijd op zoek naar mogelijke superconnectors die graag bereid zijn om iets terug te geven. Wat me opvalt: Amerikaanse ondernemers zijn – veel meer dan in Europa – bereid om hun kennis en ervaring belangeloos te delen. Ze snappen dat je een bedrijf kunt accelereren, puur door connecties. Erg inspirerend om te zien.’

Lees ook: Sterke elevator pitch? 4 tips voor een krachtige opening