Wat is StockFluence?
StockFluence is een internetplatform waarmee beleggers het sentiment rond de aandelen waarin ze beleggen kunnen volgen. StockFluence analyseert daarvoor informatie uit online nieuwsbronnen en social media, van Twitter tot LinkedIn en van New York Times tot beleggersfora.
Wie zitten erachter?
Bas Nieland (18), student bedrijfskunde en bedrijfskundige informatica te Enschede en Ali Alijev (24), die bij hem in de collegebanken zit voor die laatste studie. Sinds een jaar zijn ze bezig met de ontwikkeling van hun beleggersplatform. “Dat lukt nu nog wel naast de studie,” zegt Nieland, “het wordt ook redelijk gefaciliteerd.”
Hoe voorspelt StockFluence de beurs?
Met een slim algoritme, zegt Nieland. “We verzamelen een flink volume aan data over elk van de 350 fondsen waar we nu mee werken. Een miljoen twitterberichten die over de aandelen, de bedrijven of producten achter de fondsen gaan, plus nog wat gigabytes aan nieuws. Aan de hand van de inhoud – positief of negatief – geven we elk bericht een label. Bovendien bekijken we ook nog de bron: is die betrokken bij het fonds, heeft die veel invloed? Door de informatie te wegen, schetsen we een algemeen marktsentiment en komen we tot een voorspelling welke richting de aandelenkoers zal nemen.”
Werkt dat goed?
Nieland claimt dat StockFluence tot nu toe in zeventig procent van de gevallen goed voorspeld heeft. Een weerman zou er jaloers op zijn. “Niet elk bedrijf is geschikt voor ons systeem: het helpt als er veel over wordt bericht. Apple is wat dat betreft makkelijker te analyseren dan BAM.”
Als ze Mister Market kunnen verslaan, hebben ze een mooie toekomst’
Michael Lucassen (TIIN Capital)
Wat zijn de ambities van StockFluence?
Uitgroeien tot een internationale aanbieder van een financieel sentimentdashboard aan met name individuele beleggers. “Bij de ontwikkeling hebben we vanaf het begin ingezet op de internationale toepasbaarheid, daarnaast hebben we ook al contacten met buitenlandse beleggerssites. Zodra we duizend fondsen analyseren en ons dashboard gereed is voor gebruik, gaan we echt live. Voorlopig zijn we nog druk bezig met het ontwikkelen en optimaliseren van ons product.”
Wat wordt het businessmodel?
Freemium: gebruikers kunnen gratis van basisfuncties gebruikmaken, voor uitgebreide analyses in de diepte en alle mogelijkheden van het dashboard zullen ze een bedrag tussen de 10 en 20 euro per maand moeten overhebben. “Wij richten ons niet, zoals SNTMNT wel doet, op financiële instellingen als klant. Onze focus ligt op individuele gebruikers.”
Hoe uniek is StockFluence?
“Ons concept is niet gepatenteerd en wordt ook door anderen toegepast. In grote lijnen sluiten we aan op academisch onderzoek dat in België en de VS is gedaan. Maar waar andere voorspellers blijven steken in de onderzoeksfase, zijn wij de enige partij die voor individuele beleggers echt de stap maakt naar een professioneel commercieel product. Onze kracht zit ook in de manier waarop we de informatie aanbieden: in de vorm van een persoonlijk en visueel aantrekkelijk dashboard.”
Nog financiering nodig?
“Dit jaar kunnen we nog vooruit: het gaat voornamelijk om het verder ontwikkelen van de Bèta-versie, waarvoor we eind 2013 500 gebruikers willen hebben. Dat kunnen we zelf financieren. Daarna zullen we ons product internationaal in de markt zetten en dat vergt kapitaal. Liefst van een strategische partij, die een goede aansluiting heeft op de beleggerswereld en de informatievoorziening daarbinnen.”
Dit vindt Michael Lucassen, managing partner bij TIIN Capital, van StockFluence:
“Foutloos de toekomst voorspellen, dat was het thema in de film Minority Report van Steven Spielberg, waarin toekomstige moordenaars werden gearresteerd. En het is wat weersvoorspellers nog dagelijks proberen te doen. Gesteld dat de statistieken en data goed zijn, zou dat ook mogelijk moeten zijn.”
Sentiment belangrijk
“Angst en hoop, niet de ratio, voeren op aandelenbeurzen de boventoon. Dat stelde in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw de Amerikaanse econoom en investeerder Benjamin Graham al vast: emoties spelen een grote rol op de effectenbeurzen. Dan is het goed om te weten dat Graham door superbelegger Warren Buffet wordt beschreven als de belangrijkste man in zijn leven na zijn vader. Maar is StockFluence dan in staat emoties te voorspellen? Niet de emoties zelf, maar de bewering is wel dat het effect van die emoties voorspelbaar is.”
Betrouwbare data
“StockFluence analyseert data die circuleren op online nieuwsbronnen en social media. Als de kwaliteit van die data goed is, komt er altijd iets bruikbaars uit. Het probleem is dat er wel erg veel data, nieuwsbronnen en berichten zijn. Wat is de betekenis van nieuws? Hoe interpreteren beleggers nieuws, geruchten, feiten, hoe groot is de kracht van social media? StockFluence zegt wel een weging aan te brengen bij alle bronnen, maar hoe garandeer je de kwaliteit daarvan? Kortom: het regent data. Het lijkt bijna onmogelijk dat uit al die data een betrouwbare voorspelling komt. Als StockFluence dat kan, dan hebben ze iets bijzonders in handen.”
Uniek?
StockFluence claimt dat het in zeventig procent van de gevallen de richting van de aandelenkoers goed voorspelt. Als dat waar is, dan is dat een hele prestatie omdat de techniek ook door anderen wordt toegepast. Dat roept wel de vraag op omtrent de uniciteit van het model. Zo te zien kan StockFluence zijn uitkomsten goed visualiseren en in een dashboard aanbieden. Maar maakt dat StockFluence uniek? De voorsprong moet dan wel heel groot zijn willen ze uniek blijven en niet ingehaald worden door andere partijen.”
Juiste partner vinden
“De uitdaging voor het bedrijf is, en daarmee ook mijn advies, de juiste partner te vinden. Het onder de aandacht brengen van dit platform zal een behoorlijk marketingbudget vergen. Daarnaast moet het ook direct voordelen bieden, omdat er zo veel websites en nieuwsbronnen zijn die gratis zijn of bredere beleggersinformatie verstrekken. De ervaring is ook dat beleggers niet geneigd zijn snel de portemonnee te trekken en “tientjes’ gaan betalen voor dit soort informatie, tenzij er aantoonbaar voordeel te halen is.”
Case bouwen
“Het zou goed zijn een case te bouwen waarmee beleggers kunnen ‘droogzwemmen’ met het platform om zo te ervaren of ze met het platform succes kunnen behalen. Maar mogelijk dat dit allemaal in voorbereiding is. Of zit het in de gratis basisfuncties? Benjamin Graham maakte bij zijn colleges gebruik van een fictieve belegger; Mister Market. De student kon Mister Market te slim af zijn door diens gedrag te observeren en analyseren. Als StockFluence Mister Market te slim af is, kan het nog een mooie toekomst hebben.”
Michael Lucassen is managing partner bij TIIN Capital (The Informal Investors Network).
Opgezet als club van informals, is TIIN uitgegroeid tot een actieve venturecapitalinvesteerder in groei, buy-outs en jonge technologiebedrijven.
In portfolio onder meer: CWR Mobility, Type22 en The Saints.