Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startups op zoek naar goud

Een lastige voor veel startups: hoe kom je tot een product dat aanslaat, en op welke markt moet je je richten? Een proces waar alle genomineerden voor de titel Sprout Startup van het Jaar doorheen gaan op zoek naar de gouden combinatie.

Een goede pitch, daar is geen speld tussen te krijgen: kijk maar even mee met mijn slide deck, dit is een markt die zit te schreeuwen om exact dit product. Toch is startuppen zoeken, zoeken en zoeken. Naar het juiste idee, de juiste mensen, de juiste markt en de mensen en middelen die je nodig hebt om aan bij die stip aan de horizon te belanden. Sprout selecteerde twaalf startups uit de wekelijkse pitches van het afgelopen jaar als genomineerden voor de titel Sprout Startup van het Jaar. We vroegen ze op de man en vrouw af naar hoe hun businessmodel tot stand is gekomen. Vaak blijkt het kwartje van markt, product en de juiste combinatie daarvan op hetzelfde moment te vallen.


STEM HIER OP JE FAVORIET!

 

Klanten: werp een net uit

Soms kan technologie op zoek gaan naar een ‘probleem’ in plaats van andersom. Ramon Duivenvoorden heeft met Vigour.io een cloudplatform gebouwd dat schermen naadloos met elkaar samen laat werken: het bekende tweede of zelfs derde scherm naast de tv. ‘Dat is in principe toe te passen in verschillende markten, en we kregen vanaf het eerste moment dan ook ontzettend positive reacties uit hele uiteenlopende hoeken. We wilden aanvankelijk  het net breed uitwerpen, maar we beseften al snel dat je specifieke oplossingen moet bieden om echt tot een markt door te dringen.’ Vigour.io richt zich sindsdien op mediabedrijven. ‘Iedereen is momenteel op zoek naar de optimale multiscreen gebruikservaring, maar niemand tot nu toe de middelen had om een echt vloeiende ervaring over meerdere schermen aan te bieden.’

…vindt ze dichtbij huis

Erwin van der Vlist en Patrick van der Mijl vonden zowel hun product als eerste klantengroep dichtbij huis: ‘Patrick en ik werkten beiden in een supermarkt, naast onze studies, toen we op het idee voor Speakap kwamen. Het is ontstaan vanuit de behoefte in de praktijk van retailers: berichten, online roosters en verlofaanvragen zijn een uitkomst voor deze partijen omdat men werkt met veel parttimers en jonge mensen.  De doelgroep is door de tijd heen wel veranderd, van supermarkt naar retail naar meerdere branches.’

Janneke van den Heuvel had zelf om voor de hand liggende redenen ervaring met de kinderopvangbranche, waarvoor ze de app Joyn DayCare ontwikkelde. ‘Daardoor wisten we dat er sterke behoefte aan innovatie en verandering was. Zowel vanuit de B2B-doelgroep (kinderopvang) als B2C (ouders).’

Ontwerpers Brian Garret en Bram de Zwart zijn afgestudeerd op 3D printen, de markt die ze met hun 3D Hubs bedienen met een netwerk van printers. ‘Daarna hebben we 4 jaar fulltime in de industrie gewerkt. Daardoor hebben we een goed gevoel ontwikkeld waar behoefte aan is in de markt.’ Interviews en een enquête in de 3D print bevestigden vervolgens dat de twee goed zaten met hun businessidee.

… of ga bij ze langs

Je kunt als startup je tijd ook zinvol investeren door al de boer op te gaan in de ideefase. Dat is wat Tonnis de Boer van TradeCloud deed. ”We zijn begonnen met een algemeen idee en zijn dat vervolgens gaan testen in de markt. We hebben 40-50 ondernemers gesproken voordat we wisten waar we ons op gingen focussen. We gebruiken de customer validation methode van Steve Blank, bekend van Lean Start-up. Dat betekent het snel en tegen weinig kosten draaien van experimenten in de markt. Niet gelijk een volledig product bouwen dus, maar met demo’s en powerpoints kijken wat wel of niet aanslaat.’

Business model tools

Ook de mannen van Ecobrix pakken het gestructureerd aan, zo te horen. Voor hun startup in mobiele waterzuiveringsinstallaties haalden ze het business model canvas erbij, de befaamde ‘invuloefening’ die ondernemers dwingt keuzes te maken. ‘Wij hebben de tools gebruikt die we kregen aangereikt bij het Climate KIC Launch Labprogramma van Yes!Delft. De basis is lean startup met het business model canvas, ‘ zegt Joas Boeyinga. En, zoals het canvas ook voorschrijft, is Boeyinga de straat op gegaan met zijn plannen. “We hebben het aan potentiële klanten voorgelegd: face-to-face klantvalidatie.’

Product: euro’s zijn het bewijs

En of iets aanslaat, merk je gauw genoeg, zegt de Boer. ‘De euro’s op onze bankrekening bewijzen dat we inmiddels goed zitten: betalende klanten zijn het beste bewijs.’ Soms moet je wel vooral varen op vertrouwen in je eigen idee, zegt Koen Jordaans van Apostle. Hij ontwikkelde software waarmee bedrijven hun medewerkers gecontroleerd social media kunnen laten gebruiken. ‘De eerste reacties waren positief, maar de moeilijkheid is dat de omgeving vaak anders denkt en je probeert van je plannen af te krijgen. Typisch Nederlands zou ik zeggen.’

Pivots

Doorzetten dus. Maar dat betekent niet dat je geen duimbreed afwijkt van je aanvankelijke plan. Hebben onze startups geen wijzigingen in hun product aangebracht, zo’n befaamde pivot doorgemaakt? ‘Uiteraard,’ zegt Van der Vlist van Speakap. ‘Plannen laat je vallen als er geen bevestiging komt vanuit de markt.’ De Boer van TradeCloud denkt dat de Lean Startupmethode zijn bedrijf heeft behoed voor het inslaan van de verkeerde weg. De app van Joyn Daycare is het afgelopen jaar wel flink uitgebreid, maar vervolgens weer teruggebracht naar de kern, zegt Van den Heuvel. ‘Maar de essentie is altijd dezelfde geweest. Het lastigste, zeker in software, is nee zeggen tegen (mooie) ontwikkelingen of features waar de klant naar vraagt. Daar hebben we wel eens onze neus mee gestoten maar we hebben ook hele slimme keuzes gemaakt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Stem!

Bekijk de lijst en breng je stem uit. 

Realtime tussenstand:

[VOTELIST GROUP=”Startup van het Jaar”]